• Oregistrerad
  • 2004-02-09 13:28
Ursprungligen av Ludgopelle:

Jag är spekulant på en eMac och jag undrar om dessa problem som ni resonerar om... Gäller det alla eMacar där ute, från de tidigaste till de allra senaste? Det är så mycket åsikter om att "man får vad man betalar för" etc, men en PC för ca 12000:- med DVD-brännare och 160 gb:s hårddisk (tillval, priset med Mecenatrabatt), vore väl att anse som en ganska dyr och påkostad dator? Jag har en iMac 400 DV nu, och skulle ni mena att CRT-skärmen i en eMac är sämre än på denna? Vad, rent tekniskt, beror den påstådda "dåligheten" på? Jag var en timme på PC-city i går och stod och blåstirrade på en emac-skärm tills jag nästan blev utkörd. Jag behövde bara flytta mig ett par meter i sidled, så kunde jag jämföra med en iMac 17". Och visst, TFT-skärmen saknar ju "Teveblänket", men en viss pixlighet tyckte jag kunde märkas. Okej, för att fatta mig kort: jag vill höra mer från er som tycker bra om eMac — om ni finns! Är det så att ni sväljer en massa för att ni sparat 6-7000 kronor genom att inte köpa en iMac eller dylik?

Tack på förhand från Ludgopelle.

Jag har valt eMac för att:
- Priset, iMac 15" TFT är det närmaste stoppar jag in 640mb ram så hoppar priserna ännu högre

- Upplösningen, en iMac 15" TFT har en max upplösning på 1024x768 vilket jag tycker är för lite arbetsyta att manövrera på.. eMac har maxupplösning på 1280x960 men tack vare den låga hz vid den upplösningen så får jag istta med 1152x864 vilket också är okej..

- Imac 17" Är föör dyr

- Förutom Pris och upplösning (gentemot imac 15" tft) så har eMac inget bättre än iMac...
eMac är ganska högljudd, på vissa skärmar är det så att skärmen hela tiden svajjar (inte på min), Den har SDRAM instället för ddr i iMac.. grafikkoret ä sämmre..

Men! vore det inte för den lite sämmre skärmen så skulle det här vara en tiopoängare (för det priset man får den för)