Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Besviken på eMac skärm

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 16:11

Hejsan, visst har hört det innan och visst det är en billig dator.. men det är tragiskt... en plan crt skärm för 1500:- är bättre

Har jag inställt

1152x864 80 Hz så är frekvensen nästintill godkännd och upplösningen lite för liten... men det värsta är att det är vågformade streck från höger och v'nster sida av skärmen i mitten ( nej inga magnetiska föremål i närheten som högt.. )..
Sen när jag lyssnar musik så vibrerar ju de interna högtalarna lite.. men över halv volym så flimmrar hela skärmen i takt med musiken på kanterna, dessutom blir det vågor också i takt med musiken...

1280X960 72Hz frekvensen är tragisk,,, efter att ha arbetat med en tft skärm i några år så känns varje frekvens svängning som en explosion i ögonen... Strecken vid sidorna syns mindre men den reagerar nu ännu mer på musik från högtalarna och stötar från utsidan...

Somsagt det är en budget maskin.. men jag skall inte behöva att titta på streck när jag jobbar och dessutom inte behöva köpa in externa högtalare för att de interna kommer att skada skärmen...

Jag gick till kullander & kullander för att kolla på deras emac, skärmen på den är ännu värre, den ser ut som ett hav på nära håll.. allt liksom flytrer omkring vid alla upplösningar..

Pajar skärmen efter grantin så köper jag en tft och byter ut den interna crt:n en TFT-eMac

Undrar om någon annan här inne med eMac har upplevt liknande problem med skärmen....

Citat:

Skrevs ursprungligen av jockeleu
Hejsan, visst har hört det innan och visst det är en billig dator.. men det är tragiskt... en plan crt skärm för 1500:- är bättre

Har jag inställt

1152x864 80 Hz så är frekvensen nästintill godkännd och upplösningen lite för liten... men det värsta är att det är vågformade streck från höger och v'nster sida av skärmen i mitten ( nej inga magnetiska föremål i närheten som högt.. )..
Sen när jag lyssnar musik så vibrerar ju de interna högtalarna lite.. men över halv volym så flimmrar hela skärmen i takt med musiken på kanterna, dessutom blir det vågor också i takt med musiken...

1280X960 72Hz frekvensen är tragisk,,, efter att ha arbetat med en tft skärm i några år så känns varje frekvens svängning som en explosion i ögonen... Strecken vid sidorna syns mindre men den reagerar nu ännu mer på musik från högtalarna och stötar från utsidan...

Somsagt det är en budget maskin.. men jag skall inte behöva att titta på streck när jag jobbar och dessutom inte behöva köpa in externa högtalare för att de interna kommer att skada skärmen...

Jag gick till kullander & kullander för att kolla på deras emac, skärmen på den är ännu värre, den ser ut som ett hav på nära håll.. allt liksom flytrer omkring vid alla upplösningar..

Undrar om någon annan här inne med eMac har upplevt liknande problem med skärmen....

Har du jordat eMacen?

Och TFT skärmar har ju andra nackdelar. Blir alltid förvånad över hur mycket bättre allt ser ut på en bra men billig CRT efter att man har använt TFT skärmar ett tag.

  • Medlem
  • 2004-01-29 17:06

Du kan ju faktiskt koppla in en TFT och ha bredvid. Kolla här .

Jag kan bara hålla med om den låga kvaliteten, du borde ha kollat in den först. Jag var intresserad av en eMac hem, men ångrade mig när mag såg moiré-mönstret som går som band över skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 19:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Har du jordat eMacen?

Och TFT skärmar har ju andra nackdelar. Blir alltid förvånad över hur mycket bättre allt ser ut på en bra men billig CRT efter att man har använt TFT skärmar ett tag.

Japp eMacen är kopplad till jordad kontakt..

Jag har en PC med TFT sidan om, tft lämpar sig då inte till bildhantering då färgerna inte blir rätt... Som det ser ut nu så har jag hellre en tft då jag varken spelar eller har stora behov av bra färgåtergivning... flimmerfritt och bra upplösning ligger i topp..

Senast redigerat 2004-01-29 19:21
  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 19:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Du kan ju faktiskt koppla in en TFT och ha bredvid. Kolla här .

Jag kan bara hålla med om den låga kvaliteten, du borde ha kollat in den först. Jag var intresserad av en eMac hem, men ångrade mig när mag såg moiré-mönstret som går som band över skärmen.

I affären var det katastrofskärm, den måste stått på dygnet runt..
Bilden skakade och såg ut och vara ett hav ( Hos Kullander & Kullander)..

Har inte plats på skrivbordet med en tredje skärm... Och att ha köpt emacen för att den ska stå under bordet känns högst onödigt då jag för samma pris kunde köpa en Powermac G4 utan skärm...

Får byta ut CRT:n när den pajar (som den antagligen kommer) till en TFT och bygga in den..

Citat:

Skrevs ursprungligen av jockeleu
Får byta ut CRT:n när den pajar (som den antagligen kommer) till en TFT och bygga in den..

Fråga Pär om du behöver hjälp med det.. han är duktig på att bygga in TFTskärmar i saker

/Kristofer

Citat:

Skrevs ursprungligen av jockeleu
Japp eMacen är kopplad till jordad kontakt..

Prova att ta ut elkontakten och sätta i kontakten 180 grader omvänt. Hade en 19 tums skärm som reagerade ungefär likadant som din eMac .
Funkade faktiskt bättre efter kontakt vridningen , men blev inte helt perfekt.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 19:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Prova att ta ut elkontakten och sätta i kontakten 180 grader omvänt. Hade en 19 tums skärm som reagerade ungefär likadant som din eMac .
Funkade faktiskt bättre efter kontakt vridningen , men blev inte helt perfekt.

Jo man har ju fas och noll (och jord), har bytat innan utan skillnad...
Hoppas det är ett transportfel eller dylikt... Ähh får väl snacka med Per när jag skall byta ut den till TFT =),

  • Medlem
  • 2004-01-30 19:41

Om kunderna bara slutade med att köpa billigt skräp skulle Apple ta bort eMac ur sortimentet. Man får faktiskt vad man betalar för.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-01 00:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Om kunderna bara slutade med att köpa billigt skräp skulle Apple ta bort eMac ur sortimentet. Man får faktiskt vad man betalar för.

Då tycker jag att
DU sponsrar mig med kostnaden för närmaste mac med den upplösningen (iMac 17"). Min ekonomiska situation gjorde att jag inte kunde köpa en annan, ja du har väl rätt, Hoppas apple slutar sälja en budgetmaskin måste jag köpa en PC...:mad: .. genom eMac har apple dessutom snappat upp kunder som aldrig skulle ha switchat till Mac...

Visserligen sant att det är en billig maskin, Men kom igen... Ska hela skärmen flyta/flimmra och se ut som ett hav när jag lyssnar på musik i mer än 40% volym? för 10 000:- ?

  • Medlem
  • 2004-02-01 00:58

Du får en utmärkt iBook 12 tum för 11 500 kr med moms. eMac ger helt fel bild av Mac OS X och Apples övriga produkter.

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Du får en utmärkt iBook 12 tum för 11 500 kr med moms. eMac ger helt fel bild av Mac OS X och Apples övriga produkter.

Hur kan du påstå det? en eMac för runt 8000 plus 512 meg extra kör ju OSX något bättre än en iBook. Processorn och hårddisken är ju något snabbare och skärmen tycker jag är bättre eftersom jag föredrar CRT skärmar p.g.a dess överlägsna färghantering och betraktningsvinkel , det enda riktigt negativa är den höga vikten och Apples dåliga beslut att sälja den med endast 128 meg.

Många förstagångsköpare som är på en budget väntar nog med att uppgradera minnet och får p.g.a. detta ingen direkt positiv upplevelse av OSX , eftersom 128 meg för OSX är ett skämt.

Och nog borde Apple ha klockat upp den till minst 1250 Mhz vid det här laget.

eMacen är ju liksom iBooken en bra medlem av Apple's produktlinje men dom borde ha haft en variant utan skärm också , hade inte varit mycket jobb för Apple att släppa en sådan och hade garanterat blivit en större succe än eMacen.

Senast redigerat 2004-02-04 21:51
  • Oregistrerad
  • 2004-02-04 17:02

Men vad ska jag göra nu då?! Jag MÅSTE ju ha en Mac, och då blir det en eMac (har inte råd med en annan).

Är ALLA eMac's så där konstiga?

*biter på naglarna*

  • Oregistrerad
  • 2004-02-04 18:04
Ursprungligen av Foxfire:

Men vad ska jag göra nu då?! Jag MÅSTE ju ha en Mac, och då blir det en eMac (har inte råd med en annan).

Är ALLA eMac's så där konstiga?

*biter på naglarna*

Just när det gäller sådana här grejer så kan jag vara lite petig, du kanske inte upplever det som ett problem... Spring ner till närmaste mac butik och kolla på en eMac se om den räcker!..

Jag har min med 640 mb ram, jag tror knappast att OS X kan gå bra med 128 mb..
OM skärmen skulle varit lite bättre skulle det vara en 10 poängare (relaterat till priset)..

  • Oregistrerad
  • 2004-02-04 18:10

Jag var inne på Siba och kollade på en eMac (nära Hötorget), och den såg det inte ut att vara några skärm-problem med. Fast, jag stannade inte så länge heller...

Nej, dålig skärm eller inte, jag kommer köpa en eMac ändå! *bestämd*

  • Oregistrerad
  • 2004-02-04 23:14
Ursprungligen av Foxfire:

Jag var inne på Siba och kollade på en eMac (nära Hötorget), och den såg det inte ut att vara några skärm-problem med. Fast, jag stannade inte så länge heller...

Nej, dålig skärm eller inte, jag kommer köpa en eMac ändå! *bestämd*

Vad har du för dator nu?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 09:56
Ursprungligen av jockeleu:

Vad har du för dator nu?

Jag har en PC *burr*

Men jag ska "switcha" snart; till hösten ska jag börja utbilda mig till Grafisk Designer, och då är det ju mac som gäller (vilket jag inte har nåt emot!)

Ja herregud! hade jag bara varit lite klok och inväntat alla användarkommentarer rörande eMacens bildskärm hade jag inte suttit framför en "shaky" hårtork(fläktljudet!) idag!

Jag gick på Apples reklam och inhandlade en eMac, top-of-the-line, när den lanserades med superdrive och hela middevippen(snurrfot, extraminne etc) och sitter nu och fånstirrar på ett högre nedre hörn som konstant skakar/flimrar.

Om jag är lycklig? Gissa! Innan garantien gick ut lämnades den in på Kullander & Kullander i Malmö och enligt deras undersökning förelåg inget fel på bildskärmen! Till och med min(förlåt mig) fru har sett och undrat varför bildskärmen fladdrar & kränger. Orkar inte bråka mer med nån(varken K&K eller Apple) nån, vet bara att nästa maskin jag köper blir en begagnad och väl inkörd burk.

Funderar du på en eMac av kostnadsskäl så tycker jag att du ska tänka ett varv till. En bra begagnad är ett fan så mycket bättre alternativ än en eMac med rutten bildskärm. Men det är så sant som det är sagt, man får vad man betalar för...

Ps: Om K&K inte bytt ut den demo-eMac de hade sist jag var inne(ca 1 månad sedan) så ta en ordentlig titt på skärmens tendens att skaka, fick t o m en av säljarna att reagera vid påpekande...

Ursprungligen av charger68:

Ja herregud! hade jag bara varit lite klok och inväntat alla användarkommentarer rörande eMacens bildskärm hade jag inte suttit framför en "shaky" hårtork(fläktljudet!) idag!

.

Men om du störs så mycket av att skärmen skakar av högtalarnas vibrationer så är det väl bara att investera i separata högtalare eller köra med hörlurar eller ställa datorn på en skrivbords-gummimatta borde dämpa lite?

Kollade på en kollegas eMac bildskärm. Den skakade nästan ingenting även med dom interna högtalarna på väldigt hög volym men det kanske berodde på att han inte körde med högsta upplösningen? Han hade inte heller snurrfoten.
Tydligen enligt honom och helt logiskt akustiskt sett så låter eMacens fläkt mer med snurrfoten på eftersom fläktljudet bakifrån då inte dämpas någonting av emacen utan helt kan passera runt om och då blir extra störande. Han hade dessutom fått ner fläktljudet till en väldigt låg nivå genom att sätta fast ett runt skumplaströr på baksidan vid fläktöppningen inte superelegant men billigt och bra.

Ursprungligen av jazzper:

Men om du störs så mycket av att skärmen skakar av högtalarnas vibrationer så är det väl bara att investera i separata högtalare eller köra med hörlurar eller ställa datorn på en skrivbords-gummimatta borde dämpa lite?

Kollade på en kollegas eMac bildskärm. Den skakade nästan ingenting även med dom interna högtalarna på väldigt hög volym men det kanske berodde på att han inte körde med högsta upplösningen? Han hade inte heller snurrfoten.
Tydligen enligt honom och helt logiskt akustiskt sett så låter eMacens fläkt mer med snurrfoten på eftersom fläktljudet bakifrån då inte dämpas någonting av emacen utan helt kan passera runt om och då blir extra störande. Han hade dessutom fått ner fläktljudet till en väldigt låg nivå genom att sätta fast ett runt skumplaströr på baksidan vid fläktöppningen inte superelegant men billigt och bra.

vill bara påpeka att jag så gott som aldrig utnyttjar högtalarna, skärmen fladdrar lik förbannat! det är m a o inget som har med högtalarna att göra.

Sedan är jag av åsikten att bildskärmen ska vara helt stabil, att man inte ska behöva acceptera att den "nästan inte skakar". Är det några skakningar så är det helt klart hårdvarufel någonstans. Installerade f ö Panther igår, skakningarna består...

Avslutningsvis så tycker jag att det inte är för mycket begärt med stabil skärm om man pyntar upp 16000 + moms, vilket jag betalade.

Vad gäller fläktljudet så har jag lärt mig att leva med det...

Jag har en eMac. Den är inte något prestanda-monster, skärmen flimrar till ibland och den låter ganska mycket, men den passar mig utmärkt och min plånbok ännu bättre.

Tråkigt att folk inte gillar sina maskiner.

Men visst vore det läckert om Apple kunde klämma in hårdvaran i ett mindre chassi (fanns det inte något som hette cube ) så man kunde välja skärm själv...

  • Medlem
  • 2004-02-05 11:06

Hur ser skakningarna ut? Om det är som ett flimmer, att pixlarna inte riktigt håller sig på plats, så är det sannolikt beroende på dåligt isolerade kablar i kombination med en störningskälla. Testa att koppla in eMacen ensam i ett jordat uttag och se ifall det blir bättre.

Annars går det att mixtra med syncpoler (+ och - på vsync, hsync), men så vitt jag vet finns inget sådant program till Macen... dessutom borde Apple ha ställt in det så bra det går, men det kan man inte alltid vara säker på. Om det är bättre i vissa upplösningar, så kan det mycket väl vara ett mjukvaruproblem (som du inte kan göra något åt utan extremt goda kunskaper i OSX). Du kan testa att zappa PRAM, ifall någon inställning har blivit korrupt.

Det är nedre högra hörn som svajar/skakar, tenderar att dra sig mot vänster vilket får alla objekt i närheten att röra på sig. Dessutom ökar det vid processorbelastning, ex vis duplicering av stora filer.

Jag vet att det är svårt att beskriva i text men jag hoppas du förstår, eller kan skapa dig en bild av eländet. Jag har testat det mesta utan resultat och efter att ha läst många inlägg om detta problem på nätet så ligger din första idé väldigt nära till hands, dvs dåligt isolerat kablage.

Har även pratat med Apples support och på en rak fråga om de haft många klagomål av denna typ blev svaret -"inga kommentarer". Kan väl samtidigt påpeka att jag inte har AppleCare och blir kanske behandlad därefter...

Men ett tack till dig för ditt engagemang, hoppas verkligen du slipper undan liknande problem(det gäller f ö alla som köper en Mac, oavsett modell).

  • Oregistrerad
  • 2004-02-05 14:18

Jag var inne på K&K innanjag köpte eMacen.. hela den skärmen ser ut som att den flyter... eller som en svajande flagga ... man ser det utan problem det är katastrof.. men det berodde antagligen på att den har varit påslagen i över ett år 24h /dygnet.. ja köpte iaf..

Kommentaren om att jag ska köpa hörlurar eller externa högtalare.. har redan båda, men jag vill att det skulle se snyggt ut och dessutom är det väl inte mycket att kräva att man skall kunne lyssna på musik i högre än 50% utan att skärmen ska störas.. 12 000:- är inte lite ..

Det däremot som jobbigast är att det finns konstanta moiré mönster på de flesta bakrunderna,sätter jag tex på standard bakrunden aqua och aqua grey så ser jag tydliga mönster från höger och vänster sida av skärmen...

Angående jordad kontakt.. Ja, jag har jordad kontakt, jag har vänt 180 grader på kontaketen och testat det, har testat att ha datorn hos en polare, och har flyttat runt i olika kontakter samma sak...

En annan irriterande sak är att mina inställningar för skärmen ofta inte sparas!.. Jag ställer in allt perfekt.. sen en omstart så ibland är det kvar ibland är allt snett.... jättejobbigt!

Den är lite högljudd, men det stör inte mig jag är nöjd med maskinen annars..

Om du ka köpa eMacen så ska du tänka på att ha mer ram..128 katastrof
256 är absoluta minimum men 512 är bra och 640 är rekomenderat......

Köp en singel 1GHz PowerMac G4 istället är mitt tips, och använd din nuvarande skärm. Då får du en dator där du garanterat slipper problem med inbyggd CRT (doh). Och som dessutom är uppgraderingsbar med extra hårdvara - något som du kanske är intresserad av om du tänker använda datorn professionellt och vill sticka in några kort i den.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 01:03
Ursprungligen av Sundevall:

Köp en singel 1GHz PowerMac G4 istället är mitt tips, och använd din nuvarande skärm. Då får du en dator där du garanterat slipper problem med inbyggd CRT (doh). Och som dessutom är uppgraderingsbar med extra hårdvara - något som du kanske är intresserad av om du tänker använda datorn professionellt och vill sticka in några kort i den.

Skulle jag också gjort.. mcoteket har en splitter ny 1.25 Ghz Powermac G4 för 10500:-

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 14:07

Nja... jag vet inte. Jag tycker det verkar vara så prakitkst att ha en eMac ändå (allt sitter ihop liksom). Det blir nog en eMac ändå... eller MÖJLIGTVIS en iMac

(hmm, vi glider visst bort från dumma eMac skärmar...)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 14:26

Hmm har du rätt bakrund så syns inte moirée sakerna,,, och har du några högtalare bredvid eller hörluar, eller spelar musik på lägre volym... så är det inga problem alls -- :s de synns bara med vissa bakrunder dock.. Det enda problemet jag stör mig på nu är att om jag gör en inställning med skärmgemoetri... (placering, strlk och lutning osv..) ..varje gång jag startar pom datorn så lutar bilen åt vänster.. måste ändra varje gång...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 08:53

En liten avstickare från ämnet: jag tror jag ska satsa på en iMac istället. Den verkar vara av bättre kvalitét!

Och...

Jag är spekulant på en eMac och jag undrar om dessa problem som ni resonerar om... Gäller det alla eMacar där ute, från de tidigaste till de allra senaste? Det är så mycket åsikter om att "man får vad man betalar för" etc, men en PC för ca 12000:- med DVD-brännare och 160 gb:s hårddisk (tillval, priset med Mecenatrabatt), vore väl att anse som en ganska dyr och påkostad dator? Jag har en iMac 400 DV nu, och skulle ni mena att CRT-skärmen i en eMac är sämre än på denna? Vad, rent tekniskt, beror den påstådda "dåligheten" på? Jag var en timme på PC-city i går och stod och blåstirrade på en emac-skärm tills jag nästan blev utkörd. Jag behövde bara flytta mig ett par meter i sidled, så kunde jag jämföra med en iMac 17". Och visst, TFT-skärmen saknar ju "Teveblänket", men en viss pixlighet tyckte jag kunde märkas. Okej, för att fatta mig kort: jag vill höra mer från er som tycker bra om eMac — om ni finns! Är det så att ni sväljer en massa för att ni sparat 6-7000 kronor genom att inte köpa en iMac eller dylik?

Tack på förhand från Ludgopelle.

Bevaka tråden