Studenttidning i Gbg ska köpa två nya burkar

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 11:12

Studenttidningen Götheborgske Spionen behöver uppdatera sin datorpark.

Redaktören Hanna Sjöberg ringde mig idag och frågade mig om råd, när de nu ganska akut behöver skaffa ny hårdvara och mjukvara. Idag finns två gamla grå G3:or från 1998 med bl.a. Photoshop och Quark Xpress.

Budgeten är relativt skral och support från en Windows-kunnig finns gratis tillgång till, därför kan jag inte entydigt rekommendera Mac OS, hur gärna jag än skulle vilja.

Finns det någon ÅF därute, gärna i Göteborgsområdet, som kan erbjuda en bra Mac-lösning alternativt både Mac- och Windows-varianter att jämföra?

Kontakta Hanna sjöberg på Götheborgske Spionen. 031-773 53 70 hanna@gfs.gu.se

Jag har mer eller mindre lovat att hon inte kommer att bli kontaktad av fanatiska Mac-säljare, utan objektiva seriösa leverantörer, som kan se behoven och erbjuda paket därefter. So don't let me down, I will be watching

• Oregistrerad
  • 2004-01-28 22:10

Låter som 2st eMacar med lite extra minne. Mycket vanligt på små redaktioner.

• Medlem
  • 2004-01-28 22:13

om de sitter med qxp 4 eller senare kan de hellre lägga pengarna på kralligare burkar än nyare mjukvara. PS5 kommer man ju oxå långt på på en vanlig tidningsredaktion.

• Medlem
  • 2004-01-28 22:52

iMac 17" och InDesign.

• Medlem
  • 2004-01-29 00:16

jag har slutat att av principella skäl hacka på ID, men om de redan har en tight budget och fungerande program tycker jag att de bör satsa på maskinvara i första hand. Jag kan nästan slå vad om att redan PS5 innehåller fler funktioner än de någonsin kommer att ha bruk för. Samma sak gäller QXP 4. Om de tidigare har producerat illustrationer i Illustrator har de säkert redan även en fungerande Illustrator.

Visst, Adobe CS har väl alla glädje av, men inte om det sker till priset av tex rejäla skärmar, viktigt på en redaktion där man redigerar en tidning. 17" är i minsta laget.

edit: förtydligade lite om illustrationer.

• Medlem
  • 2004-01-29 00:23

Men alltså, problemet är att Quark Xpress 4 inte funkar i OS X.

Släng ut eländet och köp nya program! Satsa framåt, se inte bakåt.

• Medlem
  • 2004-01-29 00:33

en ny G4 1,25 med 512 mb minne plus 19" platt skärm kostar runt 21.000 spänn. iMac 17" med samma minne kostar 20.045 eller nåt på applestore. Lägg till ID och se vad som kostar mest. Valet hade varit enkelt om det var jag som slantade av. ID kan man alltid köpa senare.

Jo, fast Baron, det var eMac det diskuterades om. eMac + CS ? 20.000,-...

Ditt älskade Quark 4 måste köpas in i vilket fall som helst - det är inte gratis bara för att det har gått ur tiden...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-29 01:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Ditt älskade Quark 4 måste köpas in i vilket fall som helst - det är inte gratis bara för att det har gått ur tiden...

Jag fattade det som att de redan hade licenser på QX?!?

Annars rekommenderar jag också eMac. Trevlig maskin. Håller med Baron om att det är det primära att satsa på hårdvara. Har de fungerande mjukvara så varför inte behålla den?

• Medlem
  • 2004-01-29 01:45

nej, mjukvaran finns redan. Och eMac har risiga skärmar som dessutom är i absolut minsta laget för att redigera en tidning på.
Jag älskar inte QXP 4, men måste ändå hävda att det är väldigt prisvärt om det är gratis...

edit: Kalle W var framme med kobraknappen innan jag hann svara...

• Medlem
  • 2004-01-29 01:50

om det kniper (ofrivillig ordvits ) duger även QXP 3.3x till tidningsproduktion utan alltför stora pretentioner. När jag slutade på Sydsvenskan för 2,5 år sedan satt de fortfarande med 3.32.

Vad jag menar är bara att man inte ska skaffa sig mer än man behöver.

• Medlem
  • 2004-01-29 09:16

Men åter igen: hur hade ni tänkt er att de skulle få gamla Quarken att fungera i Mac OS X?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
om det kniper (ofrivillig ordvits ) duger även QXP 3.3x till tidningsproduktion utan alltför stora pretentioner. När jag slutade på Sydsvenskan för 2,5 år sedan satt de fortfarande med 3.32.

Vad jag menar är bara att man inte ska skaffa sig mer än man behöver.

(Parantes. Det gör de fortfarande.)

• Oregistrerad
  • 2004-01-29 11:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Men åter igen: hur hade ni tänkt er att de skulle få gamla Quarken att fungera i Mac OS X?

Inga som helst problem, dock en övergångslösning med Classic.
Låset "plockar man bort" med av Quark sanktionerad programvara. Redraw-pluggen fixar skäruppdatering. Typsnitt kan kopieras in i vardera system (En tidning har relativt få typsnitt) eller skaffa Suitcase. Utskrifter görs till Postscriptskrivare som de troligtvis redan har.

Äh! Jag får väl ringa och snacka med dem.

• Oregistrerad
  • 2004-01-29 13:18

Vad är det för lås ni pratar om när det gäller Quark?
Jag har inte märkt något sådant.

• Oregistrerad
  • 2004-01-29 14:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tobias
Vad är det för lås ni pratar om när det gäller Quark?
Jag har inte märkt något sådant.

På Quark XPress 4 är det hårdvarulås. Detta fungerar inte under OS X, alltså kan du inte starta upp QX4 under OS X...om man nu inte "tar bort" det kravet.

• Medlem
  • 2004-01-29 19:21

Jag skulle rekommendera dem att köra redigeringen i OS9 på allt annat än världens snabbaste dator. Alltså att undvika OSX med Classicläge. Jag tycker det blir för saggigt i classic, medan jag vet att en del andra inte tycker det. Grejen med G4 1,25 är ju att man kan välja os. Därav min rekommendation.

När ekonimin medger kan de byta upp sig mjukvarumässigt. Hårdvaran kommer de att kunna jobba länge med. Stooor skärm anbefalles.

låter som ditt förslag är mest genomtänkt! då kan dom fortsätta med sin mjukvara och får en mkt snabb dator...1.25 G4 i OS9 = wrroooom

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
Jag skulle rekommendera dem att köra redigeringen i OS9 på allt annat än världens snabbaste dator. Alltså att undvika OSX med Classicläge. Jag tycker det blir för saggigt i classic, medan jag vet att en del andra inte tycker det. Grejen med G4 1,25 är ju att man kan välja os. Därav min rekommendation.

När ekonimin medger kan de byta upp sig mjukvarumässigt. Hårdvaran kommer de att kunna jobba länge med. Stooor skärm anbefalles.

1
Bevaka tråden