Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lååång sladd?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur ska jag lösa mitt problem?

Jag har en skrivare, Epson 2100, som jag vill placera en bra bit från datorn.
Det krävs 7-8 meter kabel, men vad jag förstår så är maxlängden på USB- och FireWirekablar 5 meter.

Helst vill jag undvika FireWire eftersom Epson 2100 fungerar stabilare med USB enligt en tråd jag följt här på 99mac. Men eftersom skrivaren har USB2 så måste ju det vara bättre än vanlig USB eller?

• Är det olika sladdar för USB och USB2?

• Kan jag skarva en 5 meter USB-kabel med en 3 meter förlängningskabel utan att tappa signalstyrka etc?

Nu är jag inte helt säker, men jag tror att max kabellängd för USB är 3 meter och USB2 5 meter. Du ska inte skarva kablar, köp en USB-hubb istället, så kan du (med USB2) ha 5 meter från dator till hubb och 5 meter från hubb till skrivare. Sammanlagt 10 meter, alltså. Och du behöver en USB-kabel som klarar USB2, kablarna och kontakterna ser likadana ut, men USB2-kablar är gjorda för att klara den högre hastigheten.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 22:16

En USB-repeater-sladd är bättre och billigare. Finns upp till 5m och kostar inte särskilt mycket. USB borde ha 5 meters rekommenderad segmentlängd eftersom det har funnits kablar i den längden så länge USB har varit en standard

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-31 00:20

Hmm asså jag är ju verkligen inget proffs.

Men jag har då stått och bakat scones i live sändning från min webcamera.

Med 3 st förlängningsladdar upp till datorn på övervåningen, e säkert 5 meter sladd iaf.

1
Bevaka tråden