Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Containerfynd, del II

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-27 19:52

Jo, en av G4orna från detta container har nu efer mycket om och men startat...

Det är en Sågtand AGP graphics från 1999, som fått en dubbelpropp på 2x450 från 2000

Den bootar upp finfint i Mac OS 9, nu har vi installerat panther.....och den funkar ibland med panther....men ibland inte....

Det konstiga är att vi inte gjort någon skillnad från de gånger den startar och inte startar..... när den inte startar så kommer den upp till det gråa äpplet....och sedan kommer en ring med ett streck i (alltså som vägskylten där man inte får parkera)

Den beter sig väldigt märkligt ibland, och inbland inte.

Vi har testat massa olika ramminnen (som funkar i en cube) och även 3 olika hårddiskar...

Det är svårt å förklara eftersom att symptomen är olika hela tiden.

Detrtra blev rörigt, Jag återkommer!

  • Medlem
  • 2004-01-27 20:02

Ta bort alla instickskort, ta bort grafikkortet och alla minnen. Ryck och slit i kablarna, Byt PRAM-batteriet. Tryck på cuda-knappen, sätt tillbaka grafikkortet, testa igen...

  • Medlem
  • 2004-01-27 20:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Ta bort alla instickskort, ta bort grafikkortet och alla minnen. Ryck och slit i kablarna, Byt PRAM-batteriet. Tryck på cuda-knappen, sätt tillbaka grafikkortet, testa igen...

Det funkade tyvär inte heller....Jag antog att CUDA-knappen ärt den som sitter längst när i hörnet på moderkortet, stämmer det ?

Ursprungligen av Dasse:

Det funkade tyvär inte heller....Jag antog att CUDA-knappen ärt den som sitter längst när i hörnet på moderkortet, stämmer det ?

Låter troligt, tänk på att du får hålla den inne i några sekunder för att det ska ha någon effekt.

Lycka till!

  • Medlem
  • 2004-02-07 00:43
Ursprungligen av fredrik2:

Låter troligt, tänk på att du får hålla den inne i några sekunder för att det ska ha någon effekt.

Lycka till!

hmmmm... tack, det har jag inte testat!!!!, ska bli!

  • Medlem
  • 2004-02-12 19:06

PMU:n lär det inte vara som krånglar om den har märkliga symptom och startar när den känner för det.

Om PMUn har kraschat leder det i regel till att datorn tvärvägrar att starta. Då bör du koppla ur batteriet och strömförsörjningen och vänta 10 minuter, sedan trycka på PMU-reset knappen intill batteriets plats på moderkortet. Vänta ytterligare 30 minuter eller mer innan du kopplar in batteri och strömförsörjning igen.

Den proceduren nollställer även PRAM och NVRAM. Det kan vara bra att veta så att man slipper trixa med att nollställa dem grejerna också och ödsla onödig tid.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 20:24

Plocka bort och sätt dit allt en gång till - så som ni hittade grejset så är det säkert oxidbildningar på vartenda jä*la kontaktstift…

  • Avstängd
  • 2004-01-28 02:49

Jag kan annars ta dubbelprocessormodulen för lite pengar om den funkar :]

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-28 07:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dasse
Det funkade tyvär inte heller....Jag antog att CUDA-knappen ärt den som sitter längst när i hörnet på moderkortet, stämmer det ?

Ja det är CUDA-knappen.

Sawtooth såldes aldrig med dubbelpropp. Tror inte att den har stöd för det, om inte det är en tredjepartsprodukt typ Sonnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-12 19:38
Ursprungligen av Macus:

Ja det är CUDA-knappen.

Sawtooth såldes aldrig med dubbelpropp. Tror inte att den har stöd för det, om inte det är en tredjepartsprodukt typ Sonnet.

Joho... jag har en gammal G4/500 MP i garderoben.. och nog är det en Sawtooth. (jag är typ nästan hundra på det)

Nope, det är en Mystic eller som den också heter, Powermac G4 Gigabit Ethernet. Men den är skrämmande lik

  • Medlem
  • 2004-02-12 21:19
Ursprungligen av Leftrustle:

Nope, det är en Mystic eller som den också heter, Powermac G4 Gigabit Ethernet. Men den är skrämmande lik

Denstartar nu i OS9, men panther funkar inte.....jag antog att detta beror på att panther vill använda båda prosessorerna, men 9an nöjer sig med en, och kan därför starta...

skulle det kunna vara så?, jag har allafall fixat en ny singelprosessor så jag skall kolla om X vill starta med den i kanske... .-)

Ursprungligen av Leftrustle:

Nope, det är en Mystic eller som den också heter, Powermac G4 Gigabit Ethernet. Men den är skrämmande lik

Tack för den informationen, det hade jag ingen aning om Så nu har jag flyttat över min 2x450-maskin till GigabitSwitchen i stället. Tänk att så lite kan betyda så mycket!!

1
Bevaka tråden