G4:or

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 18:57

Tja!

Jag funderar nu allvarligt på att bli switcher. Sälja min aldelles nya PC och köpa en G4 Powermac. Men jag skulle isf behöva mycket hjälp och jag har sett under min korta tid här att ni har kompetensen som krävs

Begagnat är det jag pratar om alltså. Jag hade tänkt lägga typ max 9000kr exklusive skärm på en mac. Jag vill ha 1gb ram, 2 hds på typ 80-120gb sammanlagt annars är det väl rätt standard. Nu undrar jag vad jag kan förvänta mig få i övrigt för de pengarna och vilka modeller man skall akta sig för? (Har läst här om vindtunnlar och annat hemskt). Jag skall använda datorn för musikproduktion med Emagic Logic så att den är tyst är ett måste.

/Durre

Jag köpte en lövblåsare (aka windtunnel) och jag klarade att stå ut med den när jag jobbade, mest när jag gjorde nått annat den var jobbig, har dock bytt ut alla fläktar numera (gick väl på en femhundring sammanlagt) och nu är det hårddiskarna som låter mest.

Men till musikproduktion är en windtunnel nog inte så bra i standardutförande. Dock gissar jag på att dina musikprogram har stöd för dubbla cpus? om så är fallet skulle jag nog rekomendera en dual av något slag, osx vet helt klart hur den ska använda dom om man säger så...

• Medlem
  • 2004-01-27 19:41

Du bör kunna få en PowerMac G4 Dual 800-1GHz. Jag skulle iofs inte köpa en dual 800. Men om du får tag på en Dual 1 GHz för det priset så är det att betrakta som ett fynd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-27 19:46

MP: Varför skulle du inte köpa en dual 800 då?

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-27 20:54

Om du köper en Quicksilver kan det vara idé att undvika "minstingarna" i serien (733 och singel 800) då de inte har någon level 3 cache.
Vet inte hur stor betydelse det har för musik iofs, men jag kan tänka mig att det spelar in en del iallafall.

• Medlem
  • 2004-01-28 08:04

Dual 800 och 867 väsnas en hel del enligt min erfarenhet. Jag vet dessutom en del som har haft hårdvaruproblem med dessa modeller. Det kan iofs vara så att de macar som har tendenser att gå sönder redan har gjort det och att alla andra går utmärkt. Men du bör nog vara extra försiktig vid ett köp av en sådan maskin.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-28 12:53

Okej, detta var lite oroväckande. Har kikat runt lite o det är ju quicksilver singel 800mhz man får för de pengarna (ungefär) Man vill ju inte ha en dator som går sönder eller väsnas.

Min QS 867 har tuffat på i 2 år nu och jag har aldrig haft något problem med hårdvaran. Har satt i dubbla hd och 128+512+512 ram. Om det inte vore för uppdateringar så skulle uptimen vara enorm.

T-son

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-28 18:57

Joacim: ska du inte sälja den till mig? eller ännu bättre... byta mot min pc?

Byta en ny PC mot en G4, snacka om nedgradering.

1
Bevaka tråden