Ibook

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 16:57

Har läst runt på forumet här och sett att några klagar på att nya iBook är något seg. Nu är det så att jag kanske ska köpa en sådan som personalköp och alltså betala av den i tre år.

Så nu till min fråga som iof kan vara svår att svara på men om vissa anser den seg redan idag, hur kommer den vara om två - tre år då jag fortfarande kommer använda den? Med tanke på att man redan idag kan köpa stationära macar med så mycket mer kraft i. (PowerMac G5 tex) Jag har ingen lust att lägga ut 15 000 på någonting som kommer kännas slött redan inom ett år.

Vad tror ni om denna något svåra fråga? Är det valuta för pengarna?

• Medlem
  • 2004-01-23 17:02

Tänk på att du kan köpa en dator om året om du väljer iBook istället för G5... iBooken är seg redan idag jämfört med det mesta, men det är inget som stör mig. Om man är ute efter en kraftfull dator får man dock se sig om någon annanstans.

Citat:

Skrevs ursprungligen av KoTTeN
Har läst runt på forumet här och sett att några klagar på att nya iBook är något seg. Nu är det så att jag kanske ska köpa en sådan som personalköp och alltså betala av den i tre år.

Så nu till min fråga som iof kan vara svår att svara på men om vissa anser den seg redan idag, hur kommer den vara om två - tre år då jag fortfarande kommer använda den? Med tanke på att man redan idag kan köpa stationära macar med så mycket mer kraft i. (PowerMac G5 tex) Jag har ingen lust att lägga ut 15 000 på någonting som kommer kännas slött redan inom ett år.

Vad tror ni om denna något svåra fråga? Är det valuta för pengarna?

G4 iBooken är ju inte seg om man har mycket minne i den , de flesta som tycker en dator är seg (gäller både mac och pc ) verkar ha råkat ut för att det virtuella minnet trätt i funktion något man kan undvika genom att inte bara sätta datorn i vila jämt mellan arbeten utan även starta om den någon gång i veckan och köra lite städprogram som MacJanitor regelbundet.

Skulle iofs vänta lite med att köpa en Apple dator närmaste dagarna eftersom dom helt klart kommer lansera nya intressanta modeller när som helst.

Senast redigerat 2004-02-09 17:36
  • Medlem
  • 2004-01-23 22:57

Alla datorer känns passé om ett par,tre år - mer eller mindre. Om en bärbar funkar för dig i år och du har i stort sett de program du vet att du kommer att använda så räcker ju det om några år också. Avsaknaden av uppgraderingsmöjligheter är ju ett aber för bärbara, men vill du bygga ut istället för att köpa nytt får du skaffa stationärt, och det är du kanske inte intresserad av. Jag har en 700 Mhz G3 och har väl nästan allt jag behöver på den. De program jag använder nu lär jag inte behöva uppgradera om några år, tror jag. De funkar nog då också. MS Word blir ju bara marginellt bättre med åren. I-programmen utvecklas lite grann och blir bättre och jag lär väl snart vara på efterkälken, men vadå? Köper du ny dator nu får du åtminstone en G4, den lär väl användas och vara lägsta instegsprocessor för program ett tag till.

Jag tycker att man kan ha en bärbar längre än en stationär. En stationär ska helst va sylvass och ha senaste grafikkortet för spel o dyl, en bärbar känns mest som komplement (är iofs inte det för mig) som man ska göra vuxna, tråkiga saker i - kalkylera och skriva med och annat. Och då räcker även"gamla" program på en "seg" dator". En bärbar är ju allt som oftast också slöare än en stationär redan från början pga långsammare bussar, HD mm. Vill du ha en snabb dator, skaffa stationärt. Vill du ha en snabb bärbar skaffa PB, men som sagt Ibook räcker till mycket. Jag anser att jag fått mycket valuta för mina pengar då jag skaffade Ibook.

ibooken är en fin sak, jag tycker inte man ska klaga för mycket på den.ßß

Har själv en kub 450 mhz sen ett par år tillbaka. På jobbet har vi snabbare g4or och jag har testat en g5a. Jag tycker att min kub känns lika snabb nu som för två år sen, trots att den bara är 450 mhz. Ska man köpa den snabbaste datorn, så får man ändå vänta tills man dör.

• Oregistrerad
  • 2004-02-09 18:39
Ursprungligen av Ian Curtis:

Har själv en kub 450 mhz sen ett par år tillbaka. På jobbet har vi snabbare g4or och jag har testat en g5a. Jag tycker att min kub känns lika snabb nu som för två år sen, trots att den bara är 450 mhz. Ska man köpa den snabbaste datorn, så får man ändå vänta tills man dör.

Så sant så sant!! Datorer är färskvara!!
Jag kör oxå på en 450Mhz cube och är rätt nöjd... skulle va ännu nöjdare om w00t sålde sitt 800MHz kort till mej dock....

Men angående att köpa iBook nu - jag skulle vänta! Herr Jobs lovade ju att spännande saker skulle hända under året...!

/jensa

• Oregistrerad
  • 2004-02-09 19:00

Köpte min iBook för snart två år sedan. Den har aldrig känts snabbare än nu. Av två skäl.
1. Jag fyllt på med minne till brädden.
2. Panther blev en kick för min maskin.
Kontentan är att den håller gott och väl än ett tag- Även om jag kan sukta efter högre upplösning på skärmen, större hårddisk, dvd-brännare. Det är min första bärbara mac och jag går aldrig tillbaka till en stationär. Att byta upp mig till en 12" powerbook känns som ett för litet skutt. Alternativet är nog en 15" powerbook, men då börjar det göra rejält ont i plånboken.

• Oregistrerad
  • 2004-02-09 20:19

Ja ok. Problemet är att det är ett personalköp så det är svårt att vänta. Men en iBook ser det ut att bli iaf, förhoppningsvis fullutrustat 12" med Airport Extreme Basstation.

• Oregistrerad
  • 2004-02-09 20:38

Om du inte har behov av USB-porten och dess skrivardelningsfunktionalitet skulle jag satsa på en mycket billigare basstation som troligen också presterar bättre. Kolla in 3com t.ex.

1
Bevaka tråden