2 19" TFT eller 1 20" Apple TFT!?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skall köpa ny skärm/skärmar och funderar på följande två alternativ:

Samsung 19" 193T (white) 5500 ex. moms x 2

alternativt

Apples 20" widescreen-skärm cirka 10000 ex. moms.

Jag är en typisk "power user" - arbetar ofta med indesign, photoshop, idvd, finalcutexpress, Logic, Reason och behöver vill ha stor skärmyta.

Tänkte ställa två samsung bredvid varandra = snyggt och mkt skärmyta - för eg. samma pris som en Apple 20"...fördelar med apple = 1 skärm och ADC...

hur hade "ni" gjort/tänkt?

• Medlem
  • 2004-01-23 11:35

Eftersom du med två skärmar får en huvudskärm och en extra, så kan det inte jämföras direkt med en stor skärm. Man utnyttjar nog den ena skärmen mer. Jag skulle ha valt Apple-skärmen, trots att du får färre pixlar.

jo - har märkt det - har en La Cie 22" och ett tag hade jag en 15" TFT till...och jag använde den väldigt sällan :rolleyes:

hade eg. velat ha typ 23" - fast för det priset får man ju "nästan" två 20" :rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-23 11:54

Jag skulle laddat med två skärmar.
Har det just nu då jag kör bärbart (powerbook 15" + 21" vanlig) och använder båda skärmarna lika mycket, men till olika saker. Jag gillar det skarpt.

Kör stora program på stora skärmen såsom Photoshop, Illustrator och Quark.
Junior tar finder navigering, Acrobat Distiller, epost, kalender etc.

när man jobbar med musikprogram är fler skärmar bättre...dessa program har ju en uppsjö med paletter och mixwindows etc så the more the marrier

nåväl - får fundera lite till. två vita samsungs passar både plånbok och passar snyggt till mitt vita skrivbord, vita tangentbord och mus

Dubbla skärmar utan snack!

Jag är pixeloman, jag måste ha stort skrivbord annars kan jag inte jobba.

Förut körde jag med 3st Samsung 191T 1280x1024 men jag ändrade konfigurationen för en månad sedan till en Cinema HD 23" och en 191T brevid - fungerar klockrent. En separat 191T står brevid kopplad till en annan dator (tar ett tag att vänja sig vid dubbla tangentbord osv men det fungerar jättebra).

hm...då kan jag ju köpa en 20" Apple och komplettera med en 20" apple lite senare när lite mer pengar har trillat in

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Dubbla skärmar utan snack!

Jag är pixeloman, jag måste ha stort skrivbord annars kan jag inte jobba.

Förut körde jag med 3st Samsung 191T 1280x1024 men jag ändrade konfigurationen för en månad sedan till en Cinema HD 23" och en 191T brevid - fungerar klockrent. En separat 191T står brevid kopplad till en annan dator (tar ett tag att vänja sig vid dubbla tangentbord osv men det fungerar jättebra).

Kan bara instämma - två skärmar är underbart!

Jag upplever _inte_ att jag "utnyttjar den ena skärmen mer (än den andra)" Båda fungerar som ett enda arbetsfält.

Jag kör två skärmar (Ibook 12" och 191T) och jag tror att jag använder den stora mycket mer än ibookens skärm. Nu blir det ändring på det.

Skule nog ändå rekomendera 2 x 193T istf Apple 20".

J.

• Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-23 16:03

Off topic:

Apropå hur folk har det uppställt skulle jag uppskatta om tråden med folks datorhörnor kom tillbaks från det döda (livsstil)... Man får mycket inspiration (och en del avundsjuka) av att se hur andra har det uppställt...

On topic:

Skulle nog ta två skärmar, börjar man direkt se till att utnyttja båda tror jag de används lika mycket... Annars är ju förstås apples skärmar snygga tyck ju ja...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-23 16:14

Två-skärms-desktop-skott

Så kan min desktop se ut. Photoshop till höger, paletter och annan skit till vänster. Wunderbar.

• Oregistrerad
  • 2004-01-24 19:53

Apropå skärmar,
Är det ngn som har FORMAC TFT skärmar, isåfall för & nackdelar ?

OS9 - som att träffa en gammal dambekant

Citat:

Skrevs ursprungligen av Linus
Två-skärms-desktop-skott

Så kan min desktop se ut. Photoshop till höger, paletter och annan skit till vänster. Wunderbar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 09:38

Nian är en gammal goding.
Hade ju gått över till X om det hade känts 100-procentigt. Fast det börjar bli dags. Det finns en stor nackdel med OS X - gränssnittet snor för mycket skärmyta, där är nian ljusår bättre.

ja - det är lite konstigt...är det bara som det "känns" eller är det att allt är "större" i OSX?

när jag startar om os 9 på min iBook 800, 640 MB ram - märker man hur snabb dator kan vara - wow - det blixtrar

Citat:

Nian är en gammal goding.
Hade ju gått över till X om det hade känts 100-procentigt. Fast det börjar bli dags. Det finns en stor nackdel med OS X - gränssnittet snor för mycket skärmyta, där är nian ljusår bättre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 10:05

Lägg till lite skuggor vid varje fönster så märker man att det tar plats. Skitmycket plats.

Felet är att man upplever skuggans gräns som fönstrets gräns, inte bra.
Det blir att man ökar avstånd mellan enskilda fönster och då blir det i verkligheten mindre utrymme över.

Citat:

Men då kan du alla kortkommanden i verktygspaletten? Annars känns det som att det blir stora förflyttningar med musen?

/c

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 10:22

Mer eller mindre sitter dom i skallen.
Använder mest F, H, P, S, L samt äpple+l och äpple+m.
Sen har jag imagesize på F9 och oskarp mask på F11 samt CMYK'a på F12.

-> el gringo, eftersom du jobbar mycket med bild/video borde det väl vara viktigt med en korrekt färgvisning på skärmen/skärmarna? Jag har inte riktigt koll på det själv, men brukar inte Apples skärmar anses väldigt bra i det avseendet? Beror väl iofs på om du jobbar med bild för tryck eller för webben.

Förutom den saken så är väl många pixlar att prioritera.

• Medlem
  • 2004-01-26 13:47

Här hade jag tänkt infoga ett försvar för 20-tumslösningen, men jag kvävs i min avundsjuka och missundsamhet och får inte ur mig en bokstav ens.

va? ja - I-landsproblem är väl det man har jag funderar på en 17" apple till att börja med och sen komplettera med en 20" - dom fungerar ju bra i "höjd"...

Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
Här hade jag tänkt infoga ett försvar för 20-tumslösningen, men jag kvävs i min avundsjuka och missundsamhet och får inte ur mig en bokstav ens.

1
Bevaka tråden