Utöka Ibooken utan appelstore?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 11:09

Hej!

Har bestämt mig för att köpa en ibook 12" (har förstått att den är smidigare än 14" efter att ha kikat runt här på forumet)

Jag har sett att andra som funderar på att göra samma köp har fått rådet att maxa ram-minnet, men inte köpa detta minne på appelstore för att det är alldeles för dyrt.

Min fråga är; klarar "vem som helst" av att sätta in extra minne i efterhand eller är det krångligt? Har själv i stort sett ingen kunskap alls om hur det går till, är det då dumt att göra det?

Undrar även hur det är med garantin om jag själv håller på att pilla med datorn och byter ut minnen?

• Oregistrerad
  • 2004-01-22 11:19

Minne är en av de sakerna du lätt kan ändra på själv.
Följ bara instruktionerna här.
Glöm bara inte att ladda ur dig själv på statisk elektricitet.

Det är faktiskt lätt att pilla i mer minne själv. Så länge man tar det lugnt och försiktigt.

Instruktioner här:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=26277

J.

edit: :rolleyes: att man aldrig kan få vara först...

Citat:

Skrevs ursprungligen av oskarrr
Undrar även hur det är med garantin om jag själv håller på att pilla med datorn och byter ut minnen?

Jag tror att det ska vara helt ok att just byta minnet utan att det påverkar garantin för datorn.

• Medlem
  • 2004-01-23 00:13

I broschyren som Apple skickar med datorn vid köp visas hur man själv sätter i minnet liksom vilken typ av minne det ska vara. Det hade de nog inte gjort om garantin rykt samtidigt.

Du kan även sätta i Airportkort själv, det visas också. Övriga uppgraderingar och reparationer ska man nog inte fixa själv.

har precis en ibook 12" och satte i 512 MB extra + airport...det sitter under tangentbordet respektive batteriet...om jag inte har helt fel för mig

det enda jobbiga är att byta hårddisken - tyvärr. skall du beställa ibook hade jag köpt en större hårddisk till...det är trots allt inte så dyrt på applestore. när jag köpte var skillnaden mellan 30 GB och 40 GB typ 300 kronor...idag kan man köpa till 80 GB. har man mycket mp3...redigerar lite dv är det gott mos att ha lite utrymme

• Oregistrerad
  • 2004-01-23 16:52

+ Att lägga till Blåtand då detta är nästintil omöjligt att göra själv.

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-01-23 22:43

Det är väl 60 GB man kan uppgradera till (för 800:-)? Och prisskillnaden på minne är inte mer än 3-400:- så jag vet inte om det är värt att göra det själv. Man skall ju trots allt iväg och handla in minnet nånstans, med en liten risk att det kanske inte funkar med den befintliga fastlödda modulen. Tror i det här fallet att jag skulle satsa på en fullmatad iBook från leverantören (även fast jag inte drar mig för att rota i datorer)

• Medlem
  • 2004-01-25 14:01

Fast det är knappast raketforskning. De 3-400 kan man ju ha till annat. Ost t ex! Mmmm... Roquefort de Papillon!:)

Går även att få en iBook med större HD och blåtand från återförsäljare, så man måste inte handla från Apple Store för den sakens skull. Det är dock inget man kan få med sig samma dag, utan det blir till att vänta medan den byggs.

• Oregistrerad
  • 2004-01-25 18:33

Kollade runt med återförsäljare.. Ingen av de jag pratade med "kunde" sätta i större hårddisk.

270 spänn inkl moms för 10Gb extra på apple store tycker jag är billigt

1
Bevaka tråden