Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta PC med macen

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-22 09:34

Tjenare!

Jag kör både pc och en ny ibook, till detta har jag en Netgear WGR614.

Jag delat ut ibooken och den hittar jag på pc:n

Men värre när jag skall hitta pc:n på macen.

Jag sökt på Anslut till server på ip-nummret.

Då får jag fram: "Servern svarade inte. Försök igen."

Skall jag dela ut på nåt speciellt sätt på pc, eller hur skall jag komma åt den via macen??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-22 09:44

Jag gissar vilt att Du kör Windows... i 2000 och XP ställer man in utdelning på mappnivå. Högerklicka på den mapp (eller disk) Du vill dela ut och välj "sharing". Klicka i att Du vill dela ut och ge den ett nätverksnamn. Det är detta namn Du sedan ansluter till från Macen (smb://ipnr/nätverksnamn). Du måste även ställa in behörigheter för att komma åt mappen. Klicka på "behörigheter" och välj "lägg till". Leta upp de användarnamn som Du vill ska kunna komma åt mappen (Du kan ta bort "alla" om Du vill), och kryssa i vad Du vill att de ska få göra.
I XP är något kallat förenklad fildelning på som standard, vilket på svenska betyder att delar Du ut en mapp får alla på nätverket tillgång till den.

Kolla även i TCP/IP-inställningarna för nätverkskortet att "aktivera NetBIOS under TCP/IP" är valt. Finns under avancerat/WINS har jag för mig...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-22 10:09

Tack verkar funka.

Det var jag som sökte fel, sökte inte med smb:// framför.

1
Bevaka tråden