iMac eller Power Mac?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 00:39

Har funderat lite på datorköp inom en någorlunda snar framtid. Har en iBook G3/700Mhz just nu. Är mycket nöjd med den men jag skulle gärna ha en stationär också. Blir lite bekvämare att jobba med en sån...

Har kollat lite på Apple store och märkte att man kan få en Power Mac för bara någon tusenlapp mer än en iMac, beroende på tillbehör och så. Se bild:

Power Macen blir ju såklart ännu lite dyrare eftersom jag kommer behöva en skärm, men en sån får man ganska lätt tag på till bra pris.

Det är så att min kära sambo gärna vill ha en iMac, för den är snygg och tar mindre plats. Det blir liksom en inredningsdetalj. Det kan jag iofs hålla med om.
Men köper man en Power Mac tycker i alla fall jag att man borde få mer för pengarna och större möjlighet till uppgradering.

Ge mig åsikter!

Citat:

Skrevs ursprungligen av jimmy.r
Har funderat lite på datorköp inom en någorlunda snar framtid. Har en iBook G3/700Mhz just nu. Är mycket nöjd med den men jag skulle gärna ha en stationär också. Blir lite bekvämare att jobba med en sån...

Har kollat lite på Apple store och märkte att man kan få en Power Mac för bara någon tusenlapp mer än en iMac, beroende på tillbehör och så. Se bild:

Power Macen blir ju såklart ännu lite dyrare eftersom jag kommer behöva en skärm, men en sån får man ganska lätt tag på till bra pris.

Det är så att min kära sambo gärna vill ha en iMac, för den är snygg och tar mindre plats. Det blir liksom en inredningsdetalj. Det kan jag iofs hålla med om.
Men köper man en Power Mac tycker i alla fall jag att man borde få mer för pengarna och större möjlighet till uppgradering.

Ge mig åsikter!

Jag skulle köpa G5:an p.g.a dess utbyggbarhet. Och betydligt bättre prestanda.

Skulle iofs vänta med att bestämma något tills Apple's nästa lanseringar som borde komma inom den närmaste framtiden.

En iMac G5:a är ju inte omöjligt att de lanserar och snabbare men billigare PowerMac G5:or lär det bli plus kanske något helt nytt alternativ.

Beror också på vad ni ska använda den till. Själv skulle jag lugnt välja PowerMacen (fast behöver du verkligen en 250 GB disk?) eftersom jag prioriterar hastigheten men om jag visste att jag bara skulle använda datorn till e-post, surfning, skriva osv. skulle jag välja en iMac just eftersom den är snygg, tar liten plats och är riktigt tyst.

• Oregistrerad
  • 2004-01-22 08:18

Jag har mycket musik på datorn som tar upp en hel del plats.
Sen hade jag tänkt att syssla en del med videoredigering. Även en hel del bildredigering eftersom jag fotograferar mycket och förhoppningsvis kommer hålla på med det yrkesmässigt i framtiden.

Om du ser iMacen som ett alternativ av andra skäl än inredningsmässigt så skulle jag hellre köpa en Power Mac G4. Den har ju samma processor (G4 1,25GHz), är lättare att bygga ut och dessutom kostar den bara ca 13500 kronor.

Tja, vill du ha iMacens design eller inte. Det är väl bara det som är frågan egentligen...

Köp PowerMacen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-22 15:52
Citat:

Sen hade jag tänkt att syssla en del med videoredigering. Även en hel del bildredigering eftersom jag fotograferar mycket och förhoppningsvis kommer hålla på med det yrkesmässigt i framtiden.

G5:an definitivt!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-22 15:52

well... skall du JOBBA på den är väl G5:an given? Surfa & maila kan du ju göra på din nuvarande? Med en snygg skärm & ett skåp till G5:an blir den lika inredningsbar som imacen... IMHO.

Det gäller bara att vara ärlig mot sig själv här. Jag anser att en iMac räcker gott och väl för det jag håller på med: bildredigering, musicerande på halvkass nivå samt Matlab o. dyl.

Den är tyst, man vågar ha den framme (G5:an tycker jag ser för bedrövlig ut...) samt att den tar liten plats min lilla tvåa. Givetvis vore det fräckt med mer kraft, men det är inget jag anser att jag kommer att behöva. En G5:a skulle rulla på 20% av sin kapacitet 95% av tiden, vilket känns som slöseri.
Men självklart, den kommer att "hålla" längre. Om man orkar bry sig om att bygga ut den. Hårddisk och ljudkort kan man bygga ut med Firewire.

Men nu är jag partisk som tusan, då jag fullkomligt älskar min iMac...

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-01-22 19:49
Citat:

Nja. En halvtrist noname-skärm får du säkert eör en tusing eller två. En CRT alltså. Vill du däremot ha en ny Apple TFT-skärm så drar det iväg på en runt 10k tusen spänn till.... Motsvarande kvalitet fast med nån annan logga: mellan 5-7000. Tutti di tutti: Närmare 30 papp.

Jag skulle ta iMacen. Med en reservation - utbyggnad. Att knöla i mer minne, annat grafikkort, ett par extra hårddiskar etc. är löjligt enkelt på en G5, medan det däremot är duktigt svårt - ibland omöjligt på iMacen.

• Oregistrerad
  • 2004-01-22 20:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av tomcat
Vill du däremot ha en ny Apple TFT-skärm så drar det iväg på en runt 10k tusen spänn till.... Motsvarande kvalitet fast med nån annan logga: mellan 5-7000.

Jodå, det vet jag. Men jag är int ute efter en TFT-skärm i så fall. Och jag är rätt säker på att jag kan fixa en schysst begagnad skärm av någon bekant. Annars klarar jag mig med en halvtrist CRT. Hittde faktiskt några igår (till bra pris) som inte var särskilt halvtrista.

Utbyggnadsmöjlighet vill jag definitivt ha. Så om det blir något köp relativt snart så blir det nog en G5:a.

Imac g4 20" räcker lätt att redigera med. T ex en powerbook klarar ju av sådant lätt..

jag har en Dual G5 och en iBook 800 Mhz, och sitter i en liknande sits som du - sambon hade hellre sett en iMac på skrivbordet snyggt och tyst...

en iMac räcker långt även till videoredigering...bilder...ja - det mesta egentligen. Jag anser att en Arbetsstation behövs 1. när man arbetar som proffs (för att spara lite tid + flexibilietet) 2. när man jobbar med avancerad musikproduktion (mkt plug-ins och virtuella instrument och hårddiskkanaler, proffsvideo (inte dv) och 3D) annars "räcker" iMac.

För egen del är jag lite besviken på G5ans ljudnivå - eftersom jag har den i hemmiljö och den är INTE viskande tyst (jag skall dock lämna in den för revidering av PSU-fläktar etc).

Hade det funnits en iMac G5 2 ghz hade jag nog valt det....men nu finns det inte :rolleyes: (I-landsproblem!)

Citat:

Jodå, det vet jag. Men jag är int ute efter en TFT-skärm i så fall. Och jag är rätt säker på att jag kan fixa en schysst begagnad skärm av någon bekant. Annars klarar jag mig med en halvtrist CRT. Hittde faktiskt några igår (till bra pris) som inte var särskilt halvtrista.

Utbyggnadsmöjlighet vill jag definitivt ha. Så om det blir något köp relativt snart så blir det nog en G5:a.

1
Bevaka tråden