Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook????

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-21 17:37

Jag funderar på en bärbar dator, ibook (dasslock).
Jag har bara haft Pc innan så jag ingen aning hur Mac e! (Känt på Linux med) Designen e förstås avgörande!
Så nu funderar jag, om ni kan ge råd om någon annan snygg bärbar av Mac slaget. Även på Mac Os (om det är bättre än windows).Ska köra photoshop och illustrator på den!

Ska man köpa en ibook?

Skulle vara tacksam om ni saxade in bilder på era egna ibook:ar "dasslock":confused:

iBook är ett förträffligt köp, men jag skulle hellre rekommendera nån av de senaste modellerna än en gammal dasslocksmodell, i alla fall om du vill köra Mac OS X.

Den har lite låg skärmupplösning. 800x600 bara. Jag har en, men jag skulle inte klara mig utan en kompletterande eMac. Även om det är den snyggaste bärbara macen som finns så skulle jag nog rekommendera en nyare. De är ganska billiga även nya, men du kan få en helsjysst vit iBook begagnad för typ 5000 spänn.

sen gäller det ju att hitta någon som säljer begagnad vit iBook... *letar fortfarande*

Som ja skrev i nån tråd innan så körde ja OSX på en vit 500mhz ibook för nåt år sedan, detta var ingen speciellt rolig upplevelse, så försök att köpa en så snabb som du bara har råd med.. Klart värt de!

  • Medlem
  • 2004-01-21 20:46

Men räcker det med 266Mhz för att köra photoshop?
låter lite pjuttigt, men jag vet ju inte har ju aldrig testat!

Gillar iofs "dasslock" designen men vit är Ok om man
måste ha lite mer prestanda (Har bara sett ´vita ibook:en
på promo bild!)

Känner mig oerfaren!;)

  • Medlem
  • 2004-01-21 20:56

Har en ibook seriellt uttag?

  • Medlem
  • 2004-01-21 23:13

Finns det sånt om Ibook "dasslock" med?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Desolator
sen gäller det ju att hitta någon som säljer begagnad vit iBook... *letar fortfarande*

Jag hittade massor när jag letade dasslock, men nån sån ville jag inte ha.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-21 23:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Svea
Finns det sånt om Ibook "dasslock" med?

Info om alla iBook-modeller.

Dasslocket är nog lättare att hitta begagnat och billigare också. Det går att köra Photoshop skulle jag tro, men det är inte samma sak som att det är behagligt, och det beror ju väldigt mycket på vad för något man gör i Photoshop och hur mycket tålamod man har.

I slutänden handlar det väl om pengar men jag skulle rekommendera dig att försöka hitta en vit iBook (har själv en sådan) och stoppa i mycket (512) minne. Då tror jag inte att du kommer att bli missnöjd.

MEN, om du överhuvudtaget har någon möjlighet att testköra innan du köper så gör det. Maskinerna måste ses i verkligheten om man ska kunna avgöra vad de går för.

Fundera också lite på vad du vill ha i fråga om hårddisk, CD el. DVD, brännare, FireWire och sådant...

Och som sagt: Mycket minne!

Jag skulle tro att det går att få bra fart i PS med en iBook 466'a med Panther, en seriös 7200rpm hårddisk och maxat ram.

Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
Jag skulle tro att det går att få bra fart i PS med en iBook 466'a med Panther, en seriös 7200rpm hårddisk och maxat ram.

Jag har kört OS X en hel del på en iBook 500 med 384 meg ram och en snabbare hårddisk (5400 rpm) än från början. Den datorn var på gränsen till användbar tyckte jag, det går, men inte är inte helt kul. Nu har jag inte testat Panther på den, men ändå. Bytet upp till iBook 800 var ett stort steg (det är ju bland annat mycket bättre grafikkretsar i den).

  • Medlem
  • 2004-01-22 17:04

Vad är Panther för något?

Kan man uppgradera RAM minnet i en ibook "dasslock"?

känns dock lite "risky" att lägga filter i photoshop på en sån.

Men när man har snackat med er killar känns det som att Mac aeger Pc

  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 17:10

Panther är namnet på det nyaste operativsystemet från Apple.

http://www.apple.com/se/macosx/

  • Medlem
  • 2004-01-22 19:04

Värt att nämna är att vita iBook G3 tydligen har haft en hel del kvalitetsproblem med moderkortet och/eller skärmanslutningen. Vissa har fått byta moderkort ett flertal ggr. Inget jag har personlig erfarenhet av men kan vara bra att tänka på. Sista Powerbook G3:n (kallas ofta Pismo) är nog ett vettigare köp isf även om den är fulare än en dasslock-iBook:en

  • Medlem
  • 2004-01-22 19:33

Men är inte power book rätt mycket dyrare än ibook?
Ska kolla på hur den ser ut!

Hörde i och för sig att Mac över huvudtaget är dyra att reparera?

Men mac värkar som ett bra köp i alla fall

  • Medlem
  • 2004-01-22 19:35

Är det någon som har en bild på sin ibook eller power book som de kan klistra????

  • Medlem
  • 2004-01-22 23:01

Jag kanske missuppfattade men trodde du tänkte köpa en begagnad iBook? "dasslocks"-modellen som du så fint uttrycker det har inte tillverkats på iaf två år. De vita, fyrkantiga iBookar som säljs nu är helt klart tillräckliga för Photoshop och Illustrator även om upplösningen är i minsta laget. Prestandamässigt dock inga som helst problem. Bara du lägger ser till att ha minst ordentligt med RAM-minne. en sådan kostar 13195 med 640 MB RAM-minne. Här finns lite bilder: http://www.apple.com/se/ibook/

Om du söker på www.blocket.se eller kanske www.ebay.com kan du hitta begagnade iBook G3 (de äldre modellerna, dels den gamla vita, fyrkantiga o dels dasslocksmodellen) i olika hastigheter för mellan 3000 o 6000 SEK. Som jag sa tidigare så finns det dock en hel del rapporter på att iBook G3 har fatala problem med moderkortet vilket kan leda till dyrbara reparationer.

Sen finns Powerbook G3 500 Mhz (kallad Pismo) begagnad på blocket/ebay för runt 5000. Den är dock fult PC-svart så är det designen du är ute efter är det inte en sån du ska ha.

  • Medlem
  • 2004-01-22 23:11

Köp en ny Ibook i stället, ca 11,5 laxar får du lägga ut. Vill du inte det utan ha ett begagnat dasslock så kör OS 9 på den, det går mycket fortare än OS X på en sån maskin. OS 9.2.1 köper du på Apple för 195:-. Det är inte lika stabilt som OS X, men vad gör väl ett par krascher då och då?;)

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 00:19

Är nybliven switcher...köpte en ibook 12" 800 med maxat ram av en japan, han hade inte ens packat upp den, för 10 papp...mest för att den är så snygg...
Nu visade sig att jag är sjukt nöjd med den oxå !!! köp en !!

  • Medlem
  • 2004-01-23 16:06

vet inte hur en vit ibook ser ut!
De ser ju annorlunda ut på promo bilder än
i verkligheten.
Nån som kan klistra eller får man inte klistra här?

Googla efter bilder...

Skriv bara iBook under Bilder... får du fram massa "live" bilder!

  • Medlem
  • 2004-01-23 20:11

Tackar det funkar perfekt!!!!!!!!!!

1
Bevaka tråden