Garanti?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en Studio Display Crt ADC på annons. Personen i fråga hade i sin tur köpt den på konkursauktionen (Connection) som var i Malmö för någon månad sedan. Nu undrar jag om det är garanti på skärmen. Den var trots allt ny när den ropades in på auktionen och skärmen bör väl ha ett års garanti, även om modellen är något till åren kommen.
Hur ska jag gå till väga för att få denna, eventuella, garanti bekräftad av Apple.
Jag har förstås kvitto på att den är min från säljaren och kan förhoppningsvis fixa en kopia på kvittot från auktionen ifall det behövs.
Det finns ju en del återförsäljare här som borde ha koll på liknande situationer.
Skärmen funkar förstås ypperligt och är tänkt till min far som jag övertygat att köpa mac.
/Ola

Konkursutförsäljning är det enda tillfälle som konsumentköplagen inte gäller - dvs du får ingen garanti eller returrätt överhuvudtaget oavsett fel.

Vad gäller en fabriksgaranti beror det nog på om du har "originalkvitto" som det kallas och när det är daterat.

Frågan är om ditt kvitto ifrån konkursutförsäljningen räknas som "originalkvitto" och som "första försäljning"? Jag är tyvärr tveksam med tanke på att skärmen inte sålt på flera år.

Att den inte sålts på ett par år kan väl knappast ha betydelse, eller? PowerPC.se säljer "gamla" monitorer där gäller väl konsumentköpslagen, eller? Fabriksgarantin måste väl gälla ett år efter det att kunden har köpt produkten –_inte ett år efter att tillverkningen upphört. Är jag fel ute?

Auktionen kanske upphävde även fabriksgarantin. Är det så?

1
Bevaka tråden