Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kodknäckarprojekt - startat av Hugin

Tråden skapades och har fått 450 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-22 17:36

Och här är siffrorna från Uppsalajuryn...
1 "paket" tar c:a:
23 minuter på en PC P4@2,4 GHz
11 minuter på en PB G4@1,0 GHz.
9 minuter på en iMac G4@800 MHz

Att iMacen är snabbare än PB:n trots färre MHz kanske har att göra med att jag jobbat på PB:n samtidigt som dnetc har körts. Har också bara kört PB:n och PC:n några timmar. iMacen har stått på under natten, så där har jag lite säkare siffror.

Edit: Lagt till iMacen och formulerat om texten.

Senast redigerat 2004-01-22 18:39
  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 20:41

iBook 466MHz G3 gör blocket på 45min. Så fort jag flyttar ett fönster, tömmer papperskorgen eller vad som helst, stiger blocktiden till över en timme:D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-22 21:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Emil Svensson
iBook 466MHz G3 gör blocket på 45min...

OK. Jag funderade på att köra på ett par G3:or (<400MHz), men det känns inte som om det är nån större idé...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas
OK. Jag funderade på att köra på ett par G3:or (<400MHz), men det känns inte som om det är nån större idé...

Man kanske skulle plocka fram den gamla performan (6200) ur garderoben. Eller vad sägs om en PB 145B?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-22 21:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Man kanske skulle plocka fram den gamla performan (6200) ur garderoben. Eller vad sägs om en PB 145B?

Om du känner för att snigla fram i OGR-projektet så, visst.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-23 00:26

Varför trixa runt i Terminalen när du kan lägga till ett GUI för "dnetc"...

http://www.distributed.net/download/addons.php

/Jens

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-23 00:36

RC5-64 verkar ha tagit över 1700 dagar och 331,252 personers datorer att knäcka. RC5-72 lär ju inte bli knäckt i år...

/Jens

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-23 01:05

Kan varmt rekomendera "Crunshing Cows" GUI'et. Den har tom dnet-clienten inbyggd så det är bara att tuta o köra. Inget terminalfix alls.

http://homepage.mac.com/aleks/dnet.html

Mycket nöje

/Jens

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-23 01:21

Efter lite letande hittade jag följande, inte så lovande statistik.

- - - - -

Total Blocks to Search:
1,099,511,627,776

Total Blocks Tested:
796,257,400

Overall Rate:
22 Blocks/sec

Total Keys to Search:
4,722,366,482,869,646,000,000

Total Keys Tested:
3,419,899,492,197,990,500

Overall Rate:
95,378,723,009 Keys/sec

Percent Complete:
0.072%

Time Working:
415 days

- - - - -

The odds are 1 in 364,027 that we will wrap this thing
up in the next 24 hours. (This also means that we'll
hit 100% in 364,027 days at yesterday's rate.)

- - - - -

Hm, hur många år är 364027 dagar? Är det överhuvudtaget någon
idé att hålla på med detta?

/Jens

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-23 09:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av souljens
Efter lite letande hittade jag följande, inte så lovande statistik.

[snip]

Hm, hur många år är 364027 dagar? Är det överhuvudtaget någon
idé att hålla på med detta?

/Jens

Lite letande? Det står ju på projektets huvudstatistik-sida.

Det är knappt 1000 år (ca 996), inte mycket att gnälla om tycker jag.
Jag tror inte att siffrorna såg särskilt lysande ut för RC5-64 i början heller. (jag var visserligen med ett tag, men det var länge sen så jag minns inte) Faktum är ju att vi kan knäcka det redan i morgon, oddsen är bara lite dåliga. Men för varje dag som går, och för varje G4 och G5 som kommer med i projektet så minskar tiden. Visst, det kommer nog inte knäckas i år, men om du tror att siffrorna om ett år är 365 dagar lägre så tror du fel. Om ett år kanske vi har några Dual 3 GHz i laget, och kanske ytterligare en och annan runt om i världen. Om vi alla gör vårt bästa för att få med så många maskiner som möjligt (i synnerhet G4 och framåt) så kommer det att gå ganska fort (relativt sett, alltså). Jag tror inte att det är något 10 års-projekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-23 09:24

Snacka G4 och G5 hit och dit. Min iMac 233 MHz, 32 Mb RAM, tuggar på i lysande hastighet, tog bara hela kvällen och natten på sig för att tugga i sig 8 paket.

Långsammaste datorn i projektet? Vart hämtar jag priset?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-23 10:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Linus
Långsammaste datorn i projektet? Vart hämtar jag priset?

Om vi vinner kan vi nog ordna ett litet tröstpris till kategorin "tappra försök".

Din G3 är självklart välkommen, men faktum är att det är Altivec som gör det hela så kul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-23 16:23

746,970 keys/s... Klart han ska få vara med och leka istället för att damma igen totalt. Altivec är för amatörer.

Vill bara poängtera att Swedish Mac Team redan ligger på plats 1 391 totalt vilket inte är allt för pjåkigt. Av alla lag som skickade in paket igår hamnade vi på plats 61. En hyfsad start må jag säga.

Tell your friends!

Hur lägegr man ett terminaljobb i bakgrunden? Hade för mig att det var CTRL-Z, och sedan bg # men det funkar inte.

  • Medlem
  • 2004-01-23 17:46

>Hur lägegr man ett terminaljobb i bakgrunden? Hade för mig att det var >CTRL-Z, och sedan bg # men det funkar inte.

Jag kör mina jobb med:

sudo nohup ./dnetc &

'nohup' innebär att du kan stänga terminalen utan att jobbet stoppar.
'./dnetc' kör jobbet
'&' kör det rakt in i bakgrunden...

följ upp jobbet med 'tail -f nohup.out' om du vill se vad som händer... annars är det bara att stänga 'terminalen' och fortsätta jobba utan att behöva se terminal-jobbet!

**
Glömde tala om att du måste vara inloggad som root för att det ska fungera. Alt är att köra med 'sudo'.

Senast redigerat 2004-01-24 10:50
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-23 18:31

Det finns även en inbyggd funktion för att köra klienten i bakgrunden. Jag klipper in kapitel 2 ur read me-filen, ifall någon mot förmodan inte skulle ha läst den.

Citat:

2.0 Running the client in silent mode

It may be desirable to run the client in the background; that is, to close the Terminal window that it is running in, but have it continue processing. There are two ways of doing this : either temporarily, or by default.

1. To always run in silent mode, first stop any running clients :
./dnetc -shutdown

Then open the configuration menu :
./dnetc -config

Select the General Client Options menu, and go to option number 10* (Run detached/disable all screen output). Enable this option. Note that if you are running the client in silent mode, you may wish to enable logging, so that you can check its activity. This is option 4 on the main menu (Logging Options). When you are finished, save and quit.

Finally, start the client using the command :
./dnetc

This will start the now-silent client into the background. You may then close Terminal if you wish.

2. To run in silent mode just once, first stop any running clients :
./dnetc -shutdown

Then start the client again with the following switch :
./dnetc -quiet

This will start the now-silent client into the background. You may then close Terminal if you wish. Similarly, if you have configured the client to always run quiet as above, you can prevent it from doing so with the -noquiet switch.

* det står 11 i read me-filen, men det är 10, så jag ändrade.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ville
>Hur lägegr man ett terminaljobb i bakgrunden? Hade för mig att det var >CTRL-Z, och sedan bg # men det funkar inte.

Jag kör mina jobb med:

sudo nohup ./dnetc &

'nohup' innebär att du kan stänga terminalen utan att jobbet stoppar.
'./dnetc' kör jobbet
'&' kör det rakt in i bakgrunden...

följ upp jobbet med 'tail -f nohup.out' om du vill se vad som händer... annars är det bara att stänga 'terminalen' och fortsätta jobba utan att behöva se terminal-jobbet!

**
Glömde tala om att du måste vara inloggad som root för att det ska fungera. Alt är att köra med 'sudo'.

Det där funkar ju bra. Hur gör man om vill avsluta dnetc då? kill PID kan jag tänka mig, men är det bra att göra det? Blir inte dnetc konfunderat då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-24 15:24

Bara att avsluta som vanligt. ./dnetc -shutdown

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-24 21:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Jaha, nu var ju jag ganska korkad också! När jag skrev in min mail-adress i preffs-filen så fick jag en bokstav fel, så när jag skulle logga in gick det inte.

Så här står det i FAQn:

Citat:

If you have mistyped your email address in your client, and the client has already returned work units to distributed.net (i.e. the incorrect email address has shown up in the stats) you need to email help@distributed.net and explain the situation.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Så här står det i FAQn:

Det var ju bra, eftersom jag skickade dem ett mail angående en annan sak igår, och även passade på att fråga om det här med min felaktiga adress. Förhoppningsvis bara att invänta en korrigering med andra ord.

Jag kollade förresten nyss på deras statistik över olika processorer och OS, och hittade inte Mac över huvud taget där. Vad är detta för diskriminering?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Jag kollade förresten nyss på deras statistik över olika processorer och OS, och hittade inte Mac över huvud taget där. Vad är detta för diskriminering?

Kodnamnet för vad som blev Mac OS X Server (och nu Mac OS X) var Rhapsody. Du hittar "PowerPC Rhapsody" på tredje plats i listan vilket rimligtvis borde inkludera dagens Mac OS X-klienter. Om det inte är så, så står det en väldans massa gamla Rhapsody-burkar och räknar just nu

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christofer
Kodnamnet för vad som blev Mac OS X Server (och nu Mac OS X) var Rhapsody. Du hittar "PowerPC Rhapsody" på tredje plats i listan vilket rimligtvis borde inkludera dagens Mac OS X-klienter. Om det inte är så, så står det en väldans massa gamla Rhapsody-burkar och räknar just nu

Okej, fast det vore ju bättre PR för macen om det gick att begripa att det var Mac det handlar om.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-25 10:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Okej, fast det vore ju bättre PR för macen om det gick att begripa att det var Mac det handlar om.

Jag har klagat på detta. (Rhapsody var ju liksom Mac OS X Server 1.0)

Svaret lydde som följer:

Citat:

This is a long standing issue, the field to store the OS was only of a
certain size and ended up having to be re-used. There's a bug to have
stats relabeled, but has yet to be resolved. I know this is one of the
areas they're working on so hopefully this will be fixed soon.

Mac OS 9 klassas som "Mac OS" f.ö.

  • Medlem
  • 2004-01-25 12:40

Tips för er som kör flera burkar och som vill se 'uptime' och 'load':

skriv: 'sudo rwhod';
på varje burk du har... ange ditt admin-lösen

skriv sedan: 'ruptime';
då ser du 'uptime' för varje dator och 'load' för senast minut, 5 minuter och 15 minuter.

skriv 'man ruptime' för mer information.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-26 10:25

Jag vill bara säg att jag tycker att det är kul att vi redan är 33 medlemmar i laget.

Trots att vi igår endast var 25 aktiva placerade vi oss på plats 42 av alla lag som skickade in block igår (1612 st)! Vi håller nu plats 1023 i det totala. I morgon går vi upp på "topp 1000".

Jag hoppas att alla fortsätter att hjälpa till att ta oss upp i toppen, och inte tröttnar efter en vecka. Blir vi några till i laget som knäcker flitigt så kommer vi att vara ett stående inslag på "Top 100 teams yesterday".

Keep up the good work, lads!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 10:33

iMacen gör vad du vill, om den får göra det långsamt

Ärligt så har den hittat sitt kall, den kommer köra hårt ett tag till och min G4 hjälper till då och då (när jag inte befinner mig i OS 9 vilket jag gör oftast).

Lite roligt faktiskt att söka på Mac i sökfältet för namn på lagen. Vad sägs om "MacOS lovers who have to use Windows at work"?

Under senaste dygnet har vårt lag klättrat 107 placeringar i rankingen, för att nu ligga på plats 916. Inget annat lag bland de tusen första är ens i närheten av att klättra på det viset.

Vi är nu 39 medlemmar, och chansen att vi ska vara först att hitta nyckeln är för närvarande 1 på 411! Hoppas att fler här vill ta del i våra framgångar, och går med i laget.

Jag kommer antagligen att få igång lite fler burkar innom en snar framtid, som bäst kan jag erbjuda 3 st G5:or.

Jag har även en lite fråga, hur kör jag igång programmet automatiskt efter en omstart? Jag vill ha det startat med -quiet valet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-27 08:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin L
Jag kommer antagligen att få igång lite fler burkar innom en snar framtid, som bäst kan jag erbjuda 3 st G5:or.

Jag har även en lite fråga, hur kör jag igång programmet automatiskt efter en omstart? Jag vill ha det startat med -quiet valet.

3 st G5:or? Låter som att vi har en ny ledare på väg.

Jag har för mig att den startar automatiskt om man har kört "./dnetc -install". Annars kan du få mina fina start- och stopp-applescript-apps som jag gjorde igår. Om du föredrar att ha en ikon i docken att klicka på, alltså.

Bevaka tråden