Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatering av disk med överskrivning av data

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 17:12

Hej,

Jag påbörjade en omformatering av en extern firewire-disk igår (Maxtor Onetouch 250GB) och tänkte att det kunde vara intressant att prova funktionen som skriver över datat 8 gånger (Disk Utility -> Erase -> Options -> 8 Way Random Write Format).

Förmodligen skulle jag ha laborerat med en mindre partition, nu har ett dygn gått och den har hunnit kanske 5% om man ska lita på vad Disk Utility visar...

Frågan är om man törs avbryta operationen på något sätt? Det enda som verkar gå är att avsluta Disk Utility, men då får man upp varningsmeddelande om att disken kan bli obrukbar. Någon som vet? Trist att behöva vänta en vecka innan det går att använda burken på riktigt igen

Bör kanske tillägga att det är en iBook G4/800 med Panther det gäller.

Det kanske är bäst att vänta, trots allt? Nån som vet?

Att skriva över diskar på det där sättet är extremt tidsödande, så jag tror i alla fall det inte är något fel trots att det tar så lång tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 07:52

Jag har valt att vänta än så länge, men med den här takten lär det ju ta flera dagar till.

Nåja, det blir ju ett test för att se hur iBook:en klarar av att vara på under en längre tid utan tillfälle att sova åtminstone

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-21 08:44

Jag skrev över en 12Gb disk EN gång för ett tag sedan och det tog ett par timmar på en G4 500MHz. Så om du kör ÅTTA gånger och har en disk med lite utrymme, så får du nog vänta....

Jag är definitiv ingen tekniker, men vad skulle kunna hända om du avbryter? Det enda skulle väl vara att du förlorar all data, men eftersom du ändå skall radera disken, så spelar väl det ingen roll?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 11:42

Meddeladet man får upp när man försöker avsluta Disk Utility antyder att disken i sig kan bli obrukbar när den avslutar en sådan operation mitt i. Det borde bero på hur väl kodat Disk Utility är.

Förmodligen går precis som du skriver att avbryta och sen partitionera om disken igen (utan denna tidsödande flagga...) men jag vill helst vara helt säker.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-21 12:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av peterj
Meddeladet man får upp när man försöker avsluta Disk Utility antyder att disken i sig kan bli obrukbar när den avslutar en sådan operation mitt i. Det borde bero på hur väl kodat Disk Utility är.

Förmodligen går precis som du skriver att avbryta och sen partitionera om disken igen (utan denna tidsödande flagga...) men jag vill helst vara helt säker.

Jo, jag kommer ihåg att jag också tänkte avbryta när jag upptäckte att det skulle ta lång tid - och fick samma dialogruta. Men jag tolkade det (kanske åt helskotta fel, förstås) som att disken med dess filer blir obrukbar, men att den som fysisk enhet naturligtvis kan formateras om och åter användas. Jag har svårt att förstå hur den skulle bli obrukbar för all framtid.

Jag undrar om jag inte t.o.m. avbröt den där raderingen utan problem....
:rolleyes: <- Alzheimers. Kommer inte ihåg...

Men VARNING! Jag kan ju som sagt uppfattat detta alldeles bakvänt. Så den enda hjälp det här meddelandet bidrar med är väl att tråden hålls vid liv så att nån annan, mer bevandrad, kan svara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 17:34

Har inte testat 8 Way Random Write Format formatering men har använt mig av de utökade formateringsalternativen i Skivverktyg. Det tar lång tid. Men framförallt så har man väl börjat en sådan formatering så måste man fullfölja den. Dvs man kan inte avbryta och göra en snabbformatering. Då fick i alla fall jag felmeddelanden.

Hur som helst, kan det inte vara så i ditt fall också? Att om du avbryter så måste du i alla fall börja om från början? Någon som vet och inte tror?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 20:32

Eftersom den såg ut att vilja hålla på med formateringen veckan ut chansade jag ikväll och avbröt den genom att avsluta Disk Utility och sedan drag igång en ny formatering direkt efter, den här gången utan 8 way random write

Jag valde istället alternativet att skriva 0:or över hela disken och det tog någon timme att formatera de 250 gigabyten den här gången. Har inte använt disken något ännu, men formateringen gick iaf klart utan några fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-22 02:54

Bra. Skönt för dig och lärorikt för oss andra.

1
Bevaka tråden