Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska tecken i MySQL

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-01-20 14:36

Har lite funderingar kring MySQLs hantering av svenska tecken, eller kanske snarare OS X-terminalens hantering. Om jag via Terminalen lägger in text innehållande svenska tecken (åäö) i en databas, för att sedan låta en webbsida via PHP hämta in texten till ett formulär för redigering, så visas de svenska tecknena felaktigt. Om jag istället går ex. via phpMyAdmin när jag lägger in text, visas de fullt korrekt.

Vari ligger felet? Har det något att göra med Terminalens hantering av tecknena? Går det att kringgå? Nu är det ju ingen panik, jag kan ju använda phpMyAdmin istället, men det är alltig nyttigt att veta orsaker till varför det blir som det blir.

Vilken är annars er favorithanterare för MySQL-databaser? Är nöjd med phpMyAdmin, men det finns kanske bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 16:04

Kolla Terminal > Fönsterinställningar > Skärmutseende > Teckenkodning. Funkar det bättre om du väljer ISO Latin 1 där?

Citat:

Skrevs ursprungligen av skamuel
Vari ligger felet? Har det något att göra med Terminalens hantering av tecknena? Går det att kringgå? Nu är det ju ingen panik, jag kan ju använda phpMyAdmin istället, men det är alltig nyttigt att veta orsaker till varför det blir som det blir.

Vilken är annars er favorithanterare för MySQL-databaser? Är nöjd med phpMyAdmin, men det finns kanske bättre.

Felet ligger hos terminalen.

Favvohanterare? Mysql-klienten, phpmyadmin, php generellt

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-01-20 18:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av HL
Kolla Terminal > Fönsterinställningar > Skärmutseende > Teckenkodning. Funkar det bättre om du väljer ISO Latin 1 där?

Tack för det, funkar ju klockrent nu!

1
Bevaka tråden