Problem med InLife

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-20 11:54

Jag har fått ett problem på halsen i och med att jag gick
till inLife för att köpa en iBook G4 i förra månaden.

Maskinen krånglade från dag ett och jag var tvungen att
begära service redan efter att jag packat upp den.

Maskinen fryser och går i panic med jämna mellanrum.
Så till sist så var jag tvungen att lämna in den. Jag
hävdade naturligtvis att produkten var trasig från början
(Dead On Arrival) och ville ha en ny. Dock ingen respons
utan de vill bara reparera och ge mig tillbaka den.

Vad har jag för möjligheter och rättigheter?
/Jan

Meddelade du butiken om att det var en DOA direkt?
I så fall, är det samma fel som kvarstår nu?

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-20 12:26

Nej, jag gick med burken först till butiken och bad dem byta ut minnet. Det rapporterade ej de 640 MB som är installerat samtidigt som de andra problemen fanns. Det skulle ju kunna varit ett minnesfel!
Efter utbyte kvarstor dock problemet med panic och frysningar så då lämnade jag in den och hävdade DOA.
/Jan

OK! Om jag inte minns fel så finns det någon tidsbegränsning vad gäller DOA, så om detta fel inte fanns förra månaden, utan rapporterats nu så blir det nog svårt med DOA, men jag ska inte
säga säkert.

// Danne

DOA gäller bara om datorn är paj vid leverans. Apple har bestämt spelreglerna för hur DOA ska hanteras. Efter bara några dagar gäller inte Dead On Arrival...

Trist men ett faktum

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-20 12:37

Maskinen köptes in den 15:e december, den 17:e var jag in och bytte minnet. Den 29:e lämnade jag in den och hävdade DOA. Innan dess hadde jag vid två tillfällen per telefon fått rekommendationen att installera om MacOS.

De har inte varit särskilt meddelsamma under den förflutna tiden sedan jag lämnade in den.
/Jan

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-20 12:39

SockerConny,
Det är ju så att den var trasig vid leverans. En dator som går i panic kan väl inte antas vara fullt fungerande?
/Jan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 13:10

Kan vara så att du fick ett "smutsminne" till. Konstigare saker har ju hänt. Har du provat att köra med bara orginalminnet?

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-20 13:16

Nej, och jag tycker inte det är intressant i det här sammanhanget. Kan de inte leverera en full fungerande produkt som jag betalt 14 500 :- för så ska de ge mig en ny.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 15:25

Visst visst, jag håller med dig. Men jag skulle tycka att det är smidigare att skicka tillbaka ett minne istället för en dator. Då slipper man ju bli datorlös.
Samtidigt som jag håller med dig helt i nästa andetag.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-20 15:26

Jag har en kompis som handlade en PB12" hos inLife. Efter att han haft problem med maskinen lämnade han in den till dem. De lovade att en verkstad skulle titta på den. Efter 2 veckor var han in till butiken för att se hur det gick, och såg då att PBn fortfarande låg kvar där utan att ha kommit iväg på reparation.

De lovade då att skicka den samma dag. Om det var till Holland eller till LAN-Master vet jag inte. Det visare sig väl nästa gång han kommer in.

Inlife ja, ja jag var där och köpte ett airportkort.
Men det funkar ju inte utan drivrutiner men det skulle dom ha 1000 kr för att installera i Ibooken.
Eftersom jag är van vid pc så behärskar jag Mac dåligt men inte pröjsar jag 1000 kr för några ynka drivrutiner.
Så jag gick hem , sökte på nätet och hittade vad jag behövde , installerade och sen funkade airportkortet.
Tog kanske 5 minuter alltihop , ingen dålig timpenning dom har på Inlife!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-25 13:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av jajo
Nej, jag gick med burken först till butiken och bad dem byta ut minnet. Det rapporterade ej de 640 MB som är installerat samtidigt som de andra problemen fanns. Det skulle ju kunna varit ett minnesfel!
Efter utbyte kvarstor dock problemet med panic och frysningar så då lämnade jag in den och hävdade DOA.
/Jan

Bytte de inte minnet? Skulle mycket väl kunna varar det som orskar frysningarna.

Det finns andra trådar på 99mac om dåliga minnen som orsakar kraschar. Ta ur minnet i en dag och försök hetsa fram en "kernel panic" för att utesluta det felet.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-27 13:37

Idag ringde jag till Inlife och fick beskedet att det var klar! Den anlände tydligen den 23:e. De hade visst ringt - dock inte lämnat något meddelande(!)

De borde dock vid det här laget varit medvetna om angelägenhetsgraden för mig att få besked om denna maskinen.

Felet Inlife gjorde var att de ignorerade min önskan om att DOA maskinen. De skickade utan att fråga mig maskinen på service till holland som tog dryga tre veckor innan den blev klar. Sedan underättar de inte mig om att den är färdig.

Apple var dock vänliga att stöta på Inlife i frågan och gav mig en kompensation. Något sådant var det inte tal om från Inlife.

Jag kommer _aldrig_ att handla något mer från Inlife och jag kommer aldrig att rekommendera mina kunder, vänner ochbekanta att handla där.

/Jan

Att utifrån din erfarenhet av inLife dra så drastiska slutsatser tycker jag är att ta i. Min erfarenhet av inLife (och jag handlar/förmedlar affärer dagligen med dem) är att de verkligen gör sitt för att kunderna ska bli nöjda. Klart att det kan gå fel ibland, det är sådant som händer, men att utifrån det såga inLife med fotknölarna är inte riktigt.
Inlife, och andra ÅF, kan inte själva bestämma över DOA-förfarandet. Det är Apple som styr den processen. Om en ÅF tar emot en trasig burk som inte Apple anser vara en DOA så kan ni nog gissa vem som får ta den ekonomiska smällen. De kostnaderna måste i slutänden någon betala = du och jag som slutkunder.

BTW Vi lever i en marknadsekonomi, vi utför ett arbete som vi får ekonomisk ersättning för. Om det kan man tycka vad som helst men om man inte anser att ÅF kan få betalt för sina tjänster, om det så bara är att installera drivrutiner för ett airportkort, så får man göra det själv, precis som Svante valde att göra. Det är fritt att välja.

Minnen? Apple har t o m levererat felaktiga specar till minnestillverkarna... inte konstigt att många minnen får hicka.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-01-27 14:52

InLife måste vara den sämsta Mac affären över huvud taget. Jag beställde en G5:a av dom när dom hade den s k visningen av dessa maskiner.(Juli eller Augusti 2003 tror jag det var) Åkte ca 20 mil till Stockholm bara för att delta och beställa en G5:a. Fyllde i ett papper att jag beställde en standard G5:a utan Bluetooth och extra minne. Några veckor senare får jag ett mail där det står att jag beställt en G4 1.42 Ghz!!! Jag ringer dom och påpekar att dom har skrivit fel i beställningen, att det var en G5:a jag beställde. Tilläggas bör att när jag ringde dom första gången så fanns inte den försäljaren jag haft kontakt med där, han var på semester, och det fanns ingen annan som visste något om min order??? Jag fick vänta ett par veckor på att han skulle komma hem. När jag ringer sen lovar dom i alla fall att ändra detta och skickar ett nytt mail några dagar senare. Då har dom ändrat priset!!! Jag skulle få den för nedsatt pris p g a att jag beställde den, den där visningsdagen. Det rörde sig om ca 4000 kr. Jag ringer igen och påpekar detta, och dom skulle naturligtvis ändra detta igen. Då får jag ett tredje mail där dom skriver att jag hade beställt en G4 igen??!! När jag ringer sen för tredje gången och påpekar detta får jag reda på att jag måste betala en handpenning på 20%??!! Vi brukar göra så mot privat kunder sa dom. Jag började bli verkligt irriterad på dom. Först blir det en massa fel i ordern, sen ska dom ha en handpenning på en produkt som alla visste inte skulle komma ut i handeln förrän oktober eller november.
Det hela slutade med att jag anullerade ordern hos InLife och beställde min G5:a på Reda Gruppen. Dom fattade i alla fall vad jag beställde och man behövde inte heller betala någon handpenning. Dessutom blev det billigare trots nedsatt pris på InLife.
Men som sagt, till Inlife åker jag aldrig mer och ännu mindre kommer jag att handla av dom.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-28 15:14

Allting verkar lösa sig till det bästa.
Jag får en ny maskin och ett löfte om högsta prioritet.
Dessutom en ursäkt och ett mycket trevligt bemötande av butikens ägare.
/Jan

• Medlem
  • 2004-01-28 15:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av sventa46
Inlife ja, ja jag var där och köpte ett airportkort.
Men det funkar ju inte utan drivrutiner men det skulle dom ha 1000 kr för att installera i Ibooken.
Eftersom jag är van vid pc så behärskar jag Mac dåligt men inte pröjsar jag 1000 kr för några ynka drivrutiner.
Så jag gick hem , sökte på nätet och hittade vad jag behövde , installerade och sen funkade airportkortet.
Tog kanske 5 minuter alltihop , ingen dålig timpenning dom har på Inlife!

Drivrutiner till ett Airportkort? Skulle de ha 1000 spänn för det? Stämmer detta så ger jag inte mycket för InLife...

Det största problemet Inlife dras med är de starka och klara parallellerna med Core. Inlife startades utav medarbetare från Core efter konkursen. Core var riktigt, riktigt dåliga när det gällde allt. Leveranstider, dåliga ursäkter, konstig prissättning och dåligt bemötande var några utav de saker jag fick erfara i mina kontakter med Core.
Jag har numera, till en början motvilligt, varit i kontakt med Inlife vid ett flertal tillfällen då de är återförsäljare åt en av mina kunder.
Men jag måste säga att Inlife är betydligt bättre än vad Core någonsin var. Men, det finns fortfarande klara brister i deras rutiner. Privat så handlar jag inte där och rekommenderar inte dem till mina vänner och bekanta.....

1
Bevaka tråden