Så trist att se!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som jag skrivit i en annan tråd håller jag på att hjälpa farsgubben med hans första macköp.
Kollar lite priser på Macbarometern samt Pricerunner. Det är så trist när man ser att vissa återförsäljare försöker ta hur mycket som helt för en Mac. Kolla exempelvis in Medialagrets butik och klicka på Mac.
Det här med priset är en viktig fråga tycker jag. Man vill ju inte betala mer än vad man måste.

Förresten, har någon erfarenheter av att handla dator via nätet. Kanske via InWarehouse?
/Ola

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Oscarsson
Som jag skrivit i en annan tråd håller jag på att hjälpa farsgubben med hans första macköp.
Kollar lite priser på Macbarometern samt Pricerunner. Det är så trist när man ser att vissa återförsäljare försöker ta hur mycket som helt för en Mac. Kolla exempelvis in Medialagrets butik och klicka på Mac.
Det här med priset är en viktig fråga tycker jag. Man vill ju inte betala mer än vad man måste.

Förresten, har någon erfarenheter av att handla dator via nätet. Kanske via InWarehouse?
/Ola

InWarehuse och Macoteket är helt klart bra att handla Mac från. Vänta någon vecka bara så får du antagligen några fler alternativ att välja mellan eftersom Apple väntas lansera en hel del skoj den närmaste tiden.

Angående höga priser på Apple så blir man ju ofta förvånad när man ser så kallade lågpris kedjors MAC priser .En OnOff affär i Stockholm tog t.e.x 26.900:- för en förra generationens iMac G4 17". Ganska dålig reklam för Apple och ännu en fördomsbevarare "Macar är så jvla dyra" Visst ligger en affär nästan tiotusen över normal priset så är det DYRT.

Alina systems här i Uppsala har också rätt skrämmande priser, även om det är kul att det nu är någon mer än Macademic som säljer Mac här. (Vet inte, men möjligen är det fler. )

Macademic har jag också för mig att de tog rätt saftiga priser för ett tag sedan, men nu ligger de på betydligt bättre nivåer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
InWarehuse och Macoteket är helt klart bra att handla Mac från. Vänta någon vecka bara så får du antagligen några fler alternativ att välja mellan eftersom Apple väntas lansera en hel del skoj den närmaste tiden.

Angående höga priser på Apple så blir man ju ofta förvånad när man ser så kallade lågpris kedjors MAC priser .En OnOff affär i Stockholm tog t.e.x 26.900:- för en förra generationens iMac G4 17". Ganska dålig reklam för Apple och ännu en fördomsbevarare "Macar är så jvla dyra" Visst ligger en affär nästan tiotusen över normal priset så är det DYRT.

ONOFF var nyskapande på 80-talet. Men det var då det...

Jag har gjort flera nöjda köp hos Inwarehouse.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Alina systems här i Uppsala har också rätt skrämmande priser, även om det är kul att det nu är någon mer än Macademic som säljer Mac här. (Vet inte, men möjligen är det fler. )

Macademic har jag också för mig att de tog rätt saftiga priser för ett tag sedan, men nu ligger de på betydligt bättre nivåer.

Alina.se var dyra. Hoppas ingen handlar hos dem. Fast deras burkar var ju i alla fall nya. Medialagret tog ju 12500:- för en iMac G3 500 mhz. Iofs med Office men den datorn måste ju vara minst tre år gammal.

Om man handlar via nätet och det handlar om att ngt ska fixas på garantin, dvs garantireparation, får man själv stå för frakt då? Någon som vet vad som gäller?

• Oregistrerad
  • 2004-01-24 22:22

Jag köpte minnen från Inwarehouse och skulle betala kontant, de ville inte ha kontanter, detta var väldigt tråkigt för mig med tanke på att jag åkte ända ditt för å hämta minnena och fick gå hem med tomma händer och blev tvungen att beställa den istället. Så går det till om bara har bankomatkort.

• Oregistrerad
  • 2004-01-25 22:19

en iMac 500 för 12500 fasen vad dyrt...

I många fall skiljer nog priserna pga det mervärde olika ÅF tillför. Är man inte intresserad av detta mervärde ska man självklart köpa där det är billigast. Oftast vet man dock inte förrän i efterhand vilket som hade varit klokast.

• Oregistrerad
  • 2004-01-25 22:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
I många fall skiljer nog priserna pga det mervärde olika ÅF tillför. Är man inte intresserad av detta mervärde ska man självklart köpa där det är billigast. Oftast vet man dock inte förrän i efterhand vilket som hade varit klokast.

Huvudet på spiken. Därför har man olika priser beroende vad kunden vill ha.
Låda i näven, inget tjat = lägre pris
Långsiktig partner, dialog = högre pris
Man får allt som oftast hör kunder som har köpt billigt på ett ställe och sedan vill ha hjälp gratis från ett annat. Man får vad man betalar för. Även om det är samma vara.

Men varför marknadsför inte de som ger bättre och mer gratis support att de har det? Hur ska man veta var det blir billigast i längden?
Är det inte bäst att köpa där är billigast och hoppas på att de sköter sina åtaganden och samtidigt få lite pengar över att lägga på eventuellt krångel som kan inträffa med produkten efter inköpet?

Hm, den sidan ska jag hänvisa till när någon kund hävdar att vi är dyrare än nätbutikerna.

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 10:12
Citat:

Men varför marknadsför inte de som ger bättre och mer gratis support att de har det? Hur ska man veta var det blir billigast i längden?
Är det inte bäst att köpa där är billigast och hoppas på att de sköter sina åtaganden och samtidigt få lite pengar över att lägga på eventuellt krångel som kan inträffa med produkten efter inköpet?

Klart ÅF marknadsför sig, men just nu lever vi i en period då "billigast-på-prislappen" regerar. Folk vill köpa billig skit. I Göteborg tex, har byggmarknader med lägsta-pris-garanterat ploppat upp ur jorden som maskrosor i maj. Att de sedan säljer billig skit alt. inte är så billiga, tycks inte folk förstå. En trädgårdsslang för 12:-/metern som inte tål solljus är alltså "bättre" än en riktig trädgårdsslang för 23:-/meter som håller i många år.

Frågan är alltså snarare om man skall rätta till "fel" i efterhand eller få det rätt från första början.

Billige Börje:
- Jaså, den fungerade inte med ditt system. Då får du ringa Epsons support och för att få en RMA så att vi kan kreditera dig...om du har tur.
ÅF-Åke:
- Den skall du inte ha, för den fungerar inte med ditt system. Ta den här istället.

ÅF är en guldgruva vad gäller kunskap om produkterna. Bryr man sig om sina kunder får man återkoppling och kan ta lärdom som nästa kund får ta del av. Valet är naturligtvis fortfarande ditt.

Kan man ana att du/ni har högre priser än andra?
När det gäller en Mac är det ju precis samma produkt – trots att det i vissa fall skiljer ca 10% i pris.
En bra återförsäljare ska väl ha både bra service och ett bra pris, det tycker åtminstone jag.

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 11:31
Citat:

Kan man ana att du/ni har högre priser än andra?
När det gäller en Mac är det ju precis samma produkt – trots att det i vissa fall skiljer ca 10% i pris.
En bra återförsäljare ska väl ha både bra service och ett bra pris, det tycker åtminstone jag.

- Vi har både högre och lägre priser, beroende på vem som vill köpa. Helt enligt resonemanget ovan. Det gäller även andra ÅF. Även i andra branscher.
- Därav diskussionen om mervärde.
- Bra service i första hand. Personalen behöver ju avlönas.

1
Bevaka tråden