Är jag dum om jag köper en imac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 18:55

Funderar på att köpa en ny imac men kom idag på att jag kanske bara är dum om jag gör det.

Säg att jag köper en idag och sedan är nöjd med dess kapacitet i något år, men sen då? kan jag verkligen utöka hårddisk och ram senare , eller är det helt omöjligt på en imac?

är det kanske bättre att spara ihop till en power mac g5 om man vill ha en dator som man själv kan utöka eftersom?

Det är inte omöjligt att bygga ut en iMac men klart svårare än en G5:a ju. Frågan är hur du kommer att vilja ha det om några år. Uppgraderingar eller en ny dator. Nu tycker ju jag att även iMacen är dyr. Varför inte en iBook?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 19:03

Jag skulle nog rekommendera en eMac om man har lite pengar.
Den har visserligen en dålig skärm, men den har nästan identiska specifikationer som iMac och är ändå mycket billigare. Fast vänta ett tag innan du köper en för jag tror inte den har uppdaterats pålänge vilket kan betyda ett en ny modell är på väg...

Och så håller jag med mrubenson. En bärbar ger faktiskt enormt mycket frihet, ta tex småsaker som "Hmm... Jag ska nog koppla datorn till stereon men sladen är för kort - aha! Jag kan flytta datorn tillfälligt utan att behöva koppla massor med grejer!"

Själv skulle jag välja en iBook G4 eftersom den är väldigt prisvärd nu när den har specifikationer som är nästan samma som PowerBook 12", fast mycket lägre pris.

RAM kan man självklart byta och lägga till i alla datorer, men på iMac kan det vara nödvändigt att skruva bort bottenplattan (något som inte bör vara särskilt svårt om man har en skruvmejsel).

Om man skall vänta på nästa modell så får man vänta, det kommer alltid nya modeller runt hörnet. Skall du ha en mac som skall vara lätt att uppgradera så skall du köpa en G5 men det är inga problem med att byta hd eller lägga till extra ram i em Imac bara man tar det lugnt och följer instruktionerna. Och man behöver ju inte skruva om man inte vill det går ju alltid att bygga ut externt.

Om det är en PM G5 du är ute efter så ryktas det om att den kommer att uppdateras runt den 20:e.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 23:50

Jag tror inte att PM G5 kommer uppdaterats på ett tag eftersom den nyligen uppdaterades med 2*1,8 GHz-modellen.

Jag tror PM-linjen kommer att uppdateras på tisdag.

• Medlem
  • 2004-01-17 00:43

jag har en två år gammal imac (rev A) och jag är mycket nöjd fortfarande. Jag funderar på en FWHD och jag har redan puttat i 512 MB extra minne, så det rullar på rätt bra. Jag har även en större skärm jag använder ibland.

1
Bevaka tråden