Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

tvinga ut cd ur iMac globe?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-15 22:58

Hur gör man? Finns det nåt gömt gemhål eller motsvarande man kan pilla i som på iMac G3?

Min brors iMac G4/800 Superdrive 15" har hängt sig rejält. Datorn beter sig mycket underligt, en okänd cdr sitter i spelaren men blir inte läst trots att den snurrar för fullt, cd:n går inte att få ut, inte med musknapp under omstart heller, och datorn hänger sig eller blir allmänt slö och konstig. Han har Jaguar utan uppdateringar.

Jag har för mig att det finns ett gemhål nere i vänsterkant om man öppnar den vita luckan. Men jag kan ha fel.....

  • Medlem
  • 2004-01-15 23:27

jag sitter och stirrar på min likadana, men ser inget hål. Jag vågar inte trycka så hårt på de delar som "flexar" eftersom de känns lite plastiga...

Kan det här vara något att prova?

Prova detta:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106882

Open Firmware

1. Restart the computer. If necessary, use the reset/interrupt button.
2. Immediately after the system startup tone, press and hold the Command-Option-O-F key combination. The computer starts up to a text-only screen, indicating that you are in Open Firmware.
3. At the prompt, type: eject cd
4. Press Return.
5. Type: mac-boot
6. Press Return

  • Medlem
  • 2004-01-15 23:39

tack tack. jag har förmedlat tipsen - han låg och sov...

För andra som har liknande problem kan jag tipsa om att det ofta funka att hålla nere musknappen samtidigt som datorn startar om. (Om man inte vill ge sig in i Open Firmware och skriva )

  • Medlem
  • 2004-01-16 16:53

läs mitt första inlägg en gång till...

  • Medlem
  • 2004-01-16 17:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Prova detta:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106882

Open Firmware

1. Restart the computer. If necessary, use the reset/interrupt button.
2. Immediately after the system startup tone, press and hold the Command-Option-O-F key combination. The computer starts up to a text-only screen, indicating that you are in Open Firmware.
3. At the prompt, type: eject cd
4. Press Return.
5. Type: mac-boot
6. Press Return

gjorde susen på andra försöket. Men datorn spottade inte ut cd:n utan slutade bara läsa den. Då gick det att mata ut som vanligt.

1
Bevaka tråden