Mecenat store: status open

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla glada

Beställde min första mac igår (äntligen) på mecenat apple store.
Det som jag undrar över är hur länge orderstatusen är "open". För som jag förstått det så är inte ordern bekräftad förräns jag fått ett mail till från apple store. Nu, otålig som jag är, undrar jag hur lång tid dom brukar ta på sig med tanke på att pengarna redan är dragna.

Det brukar (enligt min erfarenhet) inte ta så lång tid innen det kommer ett bekräftelsemail. Det som kan vara knepigt är transporten, som jag hoppas har bättrat sig jämfört med i höstas. Det kommer ett bekräftelsemail och sedan ett leveransmail. Efter ytterligare några dagar brukar sedan leveransen gå att spåra på TNT's hemsida (med leveransnummer som referens) och efter det går det i regel fort.

Ännu ingen bekräftelse
Såsom jag förstått det så har dom inte ens börjat bygga datorn än..
Ush vad jag hatar att vänta, sitter och kontrollerar orderstatus varje kvart hela dagarna känns det som

Jag har också Open, fast då på min iLife '04 beställning.

Men visst -- man biter på naglarna. Halva grejen med att köpa en Mac är ju för övrigt väntan och då man öppnar paketet för första gången... Guu så kul!

• Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-16 10:55

Jag köpte min pb på mecenat applestore. Den informationen jag fick var att den slutliga bekräftelsen får man först då produkten har skickats från fabriken. Fram till dess förbehåller sig apple rätten att ta bort ordern. När jag beställde min pb så reserverades pengarna på mitt konto (de drogs inte). Sen blev min order väldigt försenad så reservationen släpptes efter ca en vecka (de får inte reservera pengarna hur länge som helst). Jag fick sen slutgiltiga bekräftelsen när datorn skickats och pengarna drogs två dagar efter det.

Men det kommer en bekräftelse innan den slutgiltiga. Iaf för mig.

Nu kom bekräftelse på att dom skickat datorn..
Yes!
Ska nog ta å dansa lite stepp här hemma eller nåt

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-18 18:39

Jag fick bekräftelse att min PB12 skickades den 13:e, men den har ännu inte kommit upp så man kan kolla vart den befinner sig. Dåligt, men den som väntar på nått gott... problemet är väl bara att man nästan hinner bli galen innan den kommit. På ett sånt där maniskt vis, dvs. :eek:

ajaj, nu gör du ju mig orolig här. Jag som tänkte att dom nästan borde ha hunnit få den över gränsen såhär över helgen..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-18 19:44

Jag förstår det. När jag ringde Apple i fredags så var den i Holland. Precis som i tisdags. När jag undrade varför, så kunde de inte ge nåt besked, ej heller säga hur många dagar de uppskattar att leveransen borde ta, men att när TNT fått godset, så skulle sidan uppdateras.

Apple har alltid varit usla när det gäller leveranser, åtminstone när jag har haft med dem att göra. Jag hoppas på att nåt händer första halvan av veckan. På fyra arbetsdagar kan man ju faktiskt skicka nästan vad som helst fram och tillbaka mellan Malmö och Kiruna. I Sverige. Men det kan ju naturligtvis vara nåt personligt mot mig detta också. Murphys lag gäller oftast

Jag köpte en dreamcast från japan när den släpptes. Den var här på 3 dagar... Tycker att det borde gå snabbt med tanke på att dom kallar det "express"

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-18 19:54

Det tyckte jag också. Jag har börjat misstänka att de nyttjar kollektivtrafiken

Det är ju nästan så man blir avundsjuk. En fd kollega var inne idag.. Han har beställt en G5 och en formac-skärm.. Måste fingra lite på den, när den kommer. Jag har ju bara min mac stående hemma en sådär 107 mil härifrån Luleå..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-18 22:24

men... det är väl fel ställe att ha den på?

Verkar inte gå så fort nej..
Jag fattar inte vad dom håller på med egenligen :rolleyes:

18 jan 04 32 15 flight assigned Apple, Taiwan
16 jan 04 30 60 departed from product source KN Taipei
16 jan 04 05 00 boxes scanned KN Taipei
16 jan 04 00 05 Data received from supplier Apple, Taiwan
16 jan 04 65 95 custom cleared (export) KN Taiwan

Hur går det för dig då, daft?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-20 16:23

Min är på ingång. Fast jag var tvungen att ringa Apple igen, för uppdateringen av Apples sida verkar inte ha funkat speciellt bra. Denna gång var det dock en trevlig och hjälpsam person som svarade. Den är i Sverige och kommer förmodligen till Luleå i eftermiddag, men i och med att det är posten som sköter leveranserna och jag inte bor i Luleå utan tre mil norr om, så får jag den inte förrän i morgon. Förhoppningsvis är det datorn och inte strömadaptern till min gamla iBook som jag passade på att beställa i samma veva som kommer i morgon, då ett av godsen i försändelsen var på villovägar och kom en dag senare till TNT i Örebro. Myrphys lag säger mig dock att det är den lilla och inte den stora kartongen som kommer imorgon, så då får jag uthärda ytterligare en dag av väntan tills det blir torsdag.

Det kan i alla fall avleda min ilska över att skrämen på min p900 har knäckts, av någon märklig anledning.

Så även om det inte går så bra för stunden, så finns det i alla fall hopp!

• Medlem
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2004-01-20 20:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av daft
Min är på ingång. Fast jag var tvungen att ringa Apple igen, för uppdateringen av Apples sida verkar inte ha funkat speciellt bra. Denna gång var det dock en trevlig och hjälpsam person som svarade. Den är i Sverige och kommer förmodligen till Luleå i eftermiddag, men i och med att det är posten som sköter leveranserna och jag inte bor i Luleå utan tre mil norr om, så får jag den inte förrän i morgon. Förhoppningsvis är det datorn och inte strömadaptern till min gamla iBook som jag passade på att beställa i samma veva som kommer i morgon, då ett av godsen i försändelsen var på villovägar och kom en dag senare till TNT i Örebro. Myrphys lag säger mig dock att det är den lilla och inte den stora kartongen som kommer imorgon, så då får jag uthärda ytterligare en dag av väntan tills det blir torsdag.

Det kan i alla fall avleda min ilska över att skrämen på min p900 har knäckts, av någon märklig anledning.

Så även om det inte går så bra för stunden, så finns det i alla fall hopp!

ahh det är därför det tar sådan tid, de skickar alla sakerna samtidigt därför får datorn du beställt sitta i Venray dvs Apple Centrallager i Holland och vänta på att de skall leta fram din lilla strömadapter.. det tar alltid sådan tid, och dessutom får beställningen ett nytt trackingnummer från TNT så det gamla man fått fungerar inte längre.. helskumt..

/P

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-20 21:03

Möjligtvis, fast då borde de inte skriva att sakerna skickats. Usch för Apples transportrutiner. De har alltid strulat med sånt, oavsett vad jag köpt. Det är säkert min charm... hehe;)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-21 21:16

Nu har jag fått min dator. Den är perfekt, aningen tung mot vad jag har blivit van vid, men toppen för det! Man kan nästan tro att det var med vilje Apple såg till att jag fick datorn på min födelsedag.

• Oregistrerad
  • 2004-01-21 21:25

Grattis på födelsedagen!

Har du betalat den cash eller tog du på avbetalning? Jag hade tänkt ta det på avbetalning.

Är det någon som vet hur det går till om man vill pröjsa en del kontant och en del på studentavbetalningen?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-22 02:37

Tackar så mycket.

Jag betalade den cash. Jag tycker inte om avbetalningar Studentrabatten nyttjade jag inte heller, men det kan ju ha att göra med att jag inte blir student förrän på fredag.

Update:
Jag kollade precis apples trackingsida där jag såg att TNT hade fått paketet igårkväll kl 23.
Sedan så ser jag på TNT''s hemsida att paketet redan var i örebro *yes*
Ringde och frågade när jag kan tänkas ha paketet, "runt 12-13" sa den otroligt söta tjejen i luren. (gissa varför hon är så söt)

NU är det dags att dansa den där steppdansen tror jag

Min är shipped nu! Vad kuuuul!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 13:56

Det var spännande att följa denna tråden. Känns nästan som om jag själv köpt ny dator

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-26 14:50

Beställde själv en iBook med mecenat-rabatt den 16:e och min order står fortfarande som open. Börjar närma mig ett tillstånd som nervöst vrak. Paranoian över möjliga kommande datorer är svår att hantera.

Beställde just en Ibook.
Hur länge brukar ihop plockandet och leverans av datorn normalt ta?

Kommer bli min första mac!

Tja, för mig tog det 8 dagar från beställning till att jag hade den.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-27 11:19

Har fortfarande inte fått något annat meddelande än att ordern just har blivit genomgådd och jag väntar på ett transportnummer. Har väntat 11 dagar nu.
S-E beställde två dagar före mig, vad jag kan räkna ut. Olika falla ödets lotter, även om jag hoppas på att det är en uppgradering på g som försenar min order.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-27 20:40

Jag beställde min den 7:e, den bearbetades den 9:e, skickades den 13 och jag hade den den 21:a. Det är ändå rätt ok med 14 dagar, varav 4 var helgdagar. Däremot kunde det ändå ha gått fortare, men det är väl det där med "ödet".

• Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-01-29 23:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björn_E
Är det någon som vet hur det går till om man vill pröjsa en del kontant och en del på studentavbetalningen?

Någon som kan svara på denna fråga..?

Bevaka tråden