Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac spelsajt

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Kul att intresset finns!

Kom med kreativa och realistiska förslag!

Om det är av intresse så filar jag lite på ett logotypförslag…

CS är ju ett lysande exempel på ett spel som finns för mac...:D

Men för att köra Q1 så krävs det inte alltför avancerade burkar för att köra en dedikerad spelserver det räcker bra med en gammal PPC 7200/90 med 64Mb ram. Men har man en blåvit G3 stående så funkar det bättre. Telias 500 uppkoppling räcker bra till nätverksspel går att köra dom flesta spelservers på den linan och upp till 64 spelare totalt.

LGC är de flesta mellan 30-45. Det är vi som har råd att köpa alla nya datorer att spela de tunga spelen på:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-15 20:40

En tung spelsektion här låter kanon. Fattas helt klart en spesite för mac efter imacsidan.nu och macspel.com

Har själv funderat på att starta en sida med listor över alla (eller många iaf) spel som släppts, samt spel som är på G att släppas. Kanske nåt att ha på en ev. 99mac/spel istället? Tycker IMG's och Macgamer.com's future release listor funkar lite sådär.

Sen lite guider om t ex flashning av pc-grafikkort och hur man kan uppgradera datorn sin för spel och så...

Låter helt klart intressant iaf, och jag kan nog tänka mig vara med på ett hörn.

Bra idé Martin!

Det finns inga sajter om spel för Mac på svenska; inte på danska eller norska heller vad jag vet. Behovet är antagligen rätt stort, så populärt lär det nog bli. De senaste tre åren har utbudet av spel till Mac ökat _enormt_ . Jämför vilka och hur många spel som släpptes år 2000 med 2003. Och det verkar som tempot fortsätter. Jag tror (spekulation) att tex Aspyr släppte fler och bättre titlar under november/december 2003 än under hela år 2000.

Har ovanstående synts i svensk Macpress? Knappt alls MacWorld skriver inte mkt om spel, ej heller MacNytt eller 99Mac:) MacPressen hade viss bevakning medans de fanns kvar och iMacsidans grundare jobbade där.

Summa: Behovet finns.

Tips & förslag:

Recensioner:
- Vore kul om spelen recenserades både för singel och multiplay-förmåga.
- Testarna bör ha någon relation till spelet de ska testa. Recensenter av Surfspel som aldrig surfat suger:p
- Om möjligt test med 2 datorer för och få bättre bild + att testarens hårdvara är utskriven i recensionen.

Nyheter:
- Behöver inte vara 10 om dagen, det räcker med de tre viktigaste.

Tester & artiklar:
- Kolla in saker som de stora pelefanterna missar att skriva utförligt om: tex ljudchat i spel på Mac - hur funkar det?
- Hur optimerar du din dator för spelet XX
- Hur öppnar du din router, test av 4 olika routrar/spel/isp

Intervjuer:
- Sverige saknar sajt och tidning som har _riktiga_ intervjuer med spelföretag, utvecklare, disributörer. SuperPlay är undantaget som bekräftar regeln;)

Stuk:
- 99mac, MacWorld & MacNytt känns lite tunga i sin nyhetsrapportering (givetvis helt ok) men det vore kul med lite mer skruv på en spelsajt. man behöver inte svära för att jinxa till det=)

-

Citat:

Skrevs ursprungligen av Steephill
- Testarna bör ha någon relation till spelet de ska testa. Recensenter av Surfspel som aldrig surfat suger:p

Det bör man nog inte sätta som regel! Som exempel, hur tror du den som kommer recensera Doom 4 kommer vara i såna fall?

Har precis installerat rainbow six 3, raven shield. Ojojoj, slår allt hittills. Väldigt bra grafik, bra flyt, hög spelkänsla och inget lagg men väldigt svårt vilket gör det extra kul att spela. Halo har inget att hämta här vad det gäller spelidé.

350 kr i USA... Snart startar jag en direktimport själv om inte vissa svenska leverantörer kammar till sig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Steephill
...Har ovanstående synts i svensk Macpress? Knappt alls MacWorld skriver inte mkt om spel, ej heller MacNytt eller 99Mac:) MacPressen hade viss bevakning medans de fanns kvar och iMacsidans grundare jobbade där.

Summa: Behovet finns...

Word! Problemet för macworld är som jag förstått det att just spelrelaterat material endast efterfrågas av en liten klick av läsarna, viljan att både testa och skriva om spel finns nog.

Hade varit kul att se en uppdaterad svensk macspelssajt. Det jag önskar är främst välskrivna recensioner, men även lite nyheter (med svenska priser och releasedatum om det är produktnyheter, annars kan jag lika gärna läsa macgamer.com), krönikor och listor på storsäljare och kommande titlar et cetera . Macspel var en väldigt ambitiös sajt som tyvärr verkar ha försvunnit. Som forumsystem tycker jag det hade varit smidigt att använda det befintliga spelforumet på 99mac, så man inte separerar det i onödan.

PS. kul att folk minns gamla imacsidan, hittade en utskriven tillika inplastad skärmdump från 2000 i källaren i somras

  • Medlem
  • Piteå
  • 2004-01-16 00:20

Jag kan skriva en recension av q3 :rolleyes:

Och jag kan skriva om Q1...;)

Kul att intresset är så stort - hoppas att det kommer märkas den dag vi rullar igång. Vi siktar på 3:e Februari.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 10:27

Synd att folk inte uppskattade det när några av oss drog igång en lustiger spelsajt för något år sedan.
Bitter? Inte, hade varit kul om det funkade men det gjorde det inte och så är det med det.

Lycka till med det nya projektet, blir det hyggligt kommer jag vara frekvent besökare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Linus
Synd att folk inte uppskattade det när några av oss drog igång en lustiger spelsajt för något år sedan.
Bitter? Inte, hade varit kul om det funkade men det gjorde det inte och så är det med det.

Lycka till med det nya projektet, blir det hyggligt kommer jag vara frekvent besökare.

har ej varit med på 99mac sen början, så du och william får gärna dela med er lite om vad ni tror som gick galet! Är ju onödigt att göra om samma sak om det är gjort innan..

Citat:

Kul att intresset är så stort - hoppas att det kommer märkas den dag vi rullar igång. Vi siktar på 3:e Februari.

ok....?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 12:08

I fallet MacLounge, vad som inte gick som jag ser det.

För skum design på siten. För skumma funktioner och ologiskt innehåll. Svår att ta till sig. Jag vet inte, det var nog ingen som gillade siten varje fall så den kördes i fem månader bara, sen tröttnade jag.
Jag är fel människa att dra slutsatser vad som gick fel, men det ovan var några delar jag kan tänka mig.

Gör man en mer basic site kommer det säkert fungera, jag ville något annat med MacLounge. Thinking Different get's you nowhere.

Du är välkommen att besöka siten som finns kvar online av nostalgiska skäl under följande adress: http://www.subademic.com/maclounge/
Säger inte att allt fungerar som det ska dock, heh.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 12:10

Bara ett tillägg: Jag anser ju självfallet att MacLounge var kalas och hade blivit tokigt skitbra med lite mer utveckling. Men den fick så att säga aldrig chansen av varken mig eller någon annan. Så fuck it. Den startades snabbt och lades ner snabbt, nästa projekt någon?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2004-01-16 14:56

Maclounge hadde ju den mest geniala designen!

Det har funnits många spelsajter för Mac. Men de har alla fallit ihop pga följande orsaker (protestera gärna):

1. Brist på tid
De har alla engagerat personer av lite yngre kaliber som medarbetare (kring 20 år) - vilket är skitbra i sig. Men det har gjort att när de så småningom får mer att göra i livet än att sitta framför datorn så faller korthuset.

2. Brist på feedback
Ett stort problem är att det är så få besökare (tämligen nischad sajt - macspel). Det låga besökarantalet gör att feedbacken till skribenter, recensenter och utvecklare är mycket liten. Det gör det svårt att utveckla sådant som folk vill ha.

Jag har mycket bra erfarenheter också, men det skriver jag om senare.

Blev uppmanad att skriva nu på en gång, då får det bli så.

Roliga erfarenheter:

1. Uppskattning
Att driva en Macspelsajt är mycket uppskattat. Det finns många kids och vuxna som lirar som fan och gillar när det skrivs och snackas om deras lir. Det är helt enkelt roligt att driva en svensk macspelsajt.

2. Support
Internationellt har Sverige mycket gott rykte, och att föra diskussioner med utländska företag angående recensionex m.m. är inte alls omöjligt.

3. Kunskap
Man lär sig otroligt mycket genom att driva och skriva på en nyhetssajt (macspel i det här exemplet). Både språkmässigt, teknisk kunskap och även allmänbildning.

Det är väl de tre mest positiva sakerna med att vara med i en Macspelsajt.

Jag tänker ta upp lite om hur man bör lägga upp arbetet för att få det smidigt senare.

Här har man två projekt på gång med spel på nätet och så kommer den här tråden...

Våra två projekt var:

* Ett eller flera väldigt icke politiskt korrekta online-spel (text med lite illustrerade bilder)

* Ny spelsite på svenska

Jaja...

/Ola

Du missade en orsak William WM nämligen brist på material att recensera...Macen har inte tillhört en av dom plattformarna som har dom senaste och häftigaste spelen och när dom och om dom kommer så är hårdvarukraven så höga så det stora flertalet inte har råd att köpa maskinerna som krävs.

Jaja jag vet att jag kommer och få ett och annat mothugg när det gäller ovanstående men när man har köpt en maskin för 25-35 tusen surt förvärvade slantar så förväntar man sig att det skall flyta på bättre än det gör.

Ett tag så höll jag fast vid mac i ur och skur men jag ledsnade snart att inte kunna spela dom senaste och häftigaste liren. Det finns bättre och framförallt billigare burkar att lira spel på och när det gäller spel så är gränsnittet i operativet av underordnad betydelse dock kan man inte säga detsamma om hårdvaran.

Jag har lirat Halo ett tag nu och det måste man ju säga att bättre lir finns ju att köpa för dom pengarna min maskin är inte en värsting i prestanda racet. Endast 2.4Ghz men med ett ganska vasst grafikkort "TI4600" som fortfarande står sig bra och en försvarlig mängd minne "1024Mb DDR-3200".

Som läget är nu så är det inget spel som får min burk att knäa det som kräver mest utav maskinen ifråga just nu är Lock-On; http://www.lo-mac.com Men jag kan fortfarande köra alla inställningar på max å andra sidan klarar min skärm inte av högre upplösning än 1024x768.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Kul att intresset är så stort - hoppas att det kommer märkas den dag vi rullar igång. Vi siktar på 3:e Februari.

Kul att ha ett datum att se fram emot!

Ni som har erfarenhet av tidigare svenska mac-spelsiter, hur marknadsfördes de? Har jag rätt när jag tror att det lyckas bättre den här gången, eftersom 99macs 5 492 (and counting) medlemmar kommer att få upp ögonen för den nya tjänsten direkt när den lanseras?

jag tror det är större chans att lyckas om det förblir en mer eller mindre integrerad del av 99mac mac. som nu. fast bättre.

edit: good stuff william.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 17:45

Spelsite på svenska för Mac behövs! Helt klart! Efter att ha varit med och drivit Macspel.com (may it rest in peace) under flera år har jag märkt att det finns alltid saker att skriva om.

Vad krävs för att driva spelservrar i form av hårdvara och bandbredd?
Brorsan kör tre eller fyra UT2003 servrar på en Athon 1.2 Ghz tror jag det är med WinXP. Det drar sällan mer än 20-30% CPU totalt sätt. Bandbredden toppar på 100 KB/s (om det är för alla eller per server vet jag inte, kan kolla med honom).

Jag är helt på att utveckla en site! Har många idéer och stor erfarenhet av vad som funkar och inte funkar.

1 Nyheter
2 Recensioner/tester
3 Butik
4 Forum
5 Tävlingar (drar lite folk)

Är vällen typ de saker som bör finnas tycker jag.

Var anmäler man intresse? Macspel.com och macspel.se (tror jag) är domäner jag kan få tillgång till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 17:53

Macspel.com arknadsfördes:
Ganska dåligt. Det fanns planer, stora planer. Men av olika anledning "dog" flera projekt. Varför är en lång historia…

- Vi körde bl.a. Maclan med Macnytt.com (som de så fint "tagit över" host host :rolleyes: )
- Planen var att på alla spel Nordic Softsales distrubierade skulle en "macspel.com" sticker finnas. "Actionladdat: 5/5 - Macspel.com" ex.
- Planer fanns på ett CD-utskick med MacWorld/Macpressen. Kom dock aldrig något ut av det.

Den internationella pressen var mycket bättre intställd till vår site kändes det som kontra ex. MacWorld. Som, bokstavligen, såg oss som "konkurenter" (:rolleyes: ).

Men men... Vi höll på Macspel.com-tiden fast vid att vi skulle vara reklamfria och det var vi. Problemet var att vi heller då inte vill "binda oss" till någon direkt (fanns planer på 99mac/macnytt "implantation" av olika slag).

Spelföretagen är, av de jag tagit kontakt med, mycket vänliga och hjälpsamma med recensions exemplar. Ibland fick vi in spel långt innan en svensk distrubitör lyckats få ett vettigt avtal.

[QUOTE]Vad krävs för att driva spelservrar i form av hårdvara och bandbredd?
Brorsan kör tre eller fyra UT2003 servrar på en Athon 1.2 Ghz tror jag det är med WinXP. Det drar sällan mer än 20-30% CPU totalt sätt. Bandbredden toppar på 100 KB/s (om det är för alla eller per server vet jag inte, kan kolla med honom.[QUOTE]

[QUOTE]Jag tror inte att 99mac ska recensera spel för X-box och PC tyvärr. Och jag tror inte vi kan bygga upp någonting motsvarande Fragzone.[QUOTE]

Intressant processor att köra i en mac...:D Om man skall ta Björnström på orden så faller ovanstående på en gång

Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
Macen har inte tillhört en av dom plattformarna som har dom senaste och häftigaste spelen och när dom och om dom kommer så är hårdvarukraven så höga så det stora flertalet inte har råd att köpa maskinerna som krävs.

Vi vet att du är en Faghag Xplane i din relation till Macanvändare:rolleyes: Men vi andra här tycker det är såååå jobbigt när du ska visa tuttarna i olika Macspels sammanhang. Detta är 99mac, och tråden handlar om att Martin tar ännu ett suvve initiativ för oss som är lite queer. Bra jobbat Martin. Och så ska du Xplane, komma här och smutsa ned forumet med flamebates på datorkrigsnivå, fyy på dig:p Såå please Xplane skärp dig eller dra. Vet du du luktar faktiskt lite illa:( din lilla surfitta:p

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av xplane
[QUOTE]Intressant processor att köra i en mac...:D Om man skall ta Björnström på orden så faller ovanstående på en gång [/QUOTE]

Om man nu skulle välja att köra en PC som spelserver så behöver inte sajtens innehåll automatiskt ändra inriktning :rolleyes:

Så vem är det som skiter i det blå skåpet om inte Steephill
som med sitt inlägg i denna diskussion väljer att helt bortse från reglerna. Han följer inte tråden och han ägnar sig åt personangrepp...Jag har rapporterat hans inlägg till moderatorn...Trist att behöva ta till invektiv och dåligt språkbruk.

Men det säger nog mer om honom än om mig...:D

Ps, det heter dyke dude...ds.

/Tomas

Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
Du missade en orsak William WM nämligen brist på material att recensera...Macen har inte tillhört en av dom plattformarna som har dom senaste och häftigaste spelen och när dom och om dom kommer så är hårdvarukraven så höga så det stora flertalet inte har råd att köpa maskinerna som krävs.

Jaha, men vad har det med att skapa en macspelsajt att göra???

Lägg genast av med personangrepp - både xplane och steephill. Bara onödigt och skapar irritation.

Ja, xplane gnäller en massa på macen, och om det inte passar, låt han vara.

Xplane, lägg av.

Här är er varning, gör inte om det.

Bevaka tråden