Fungerar g5 med bv g3 studio display?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-14 14:55

Har funderingar att köpa en dual g5 snart fast dom är mycket dyra. Undrar om man använda studio display 17 som kom med blåvita g3 datorerna. Någon platt skjärm är ingen alternativ då barnen petar på skärmen.
Kan man ha g3 och g5 dela på samma skärmen (inte så viktig fråga) ?
Är det någon som vet en bra datormöbel till att ha g5 stående på golvet inte fastspänt under skrivbordet och som täcker g5:ans framsida och kan låsas med en ex hasp. Vad anbefalas för bra högtalare till datoren för en "vanlig" användare heller funktionella och lägre pris enn snygga och designade. Är det viktig med jordat kontakt till g5 när man bor i lägenhet ingen problem med g3an i 4 år.
Hoppas på tips.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 15:01

Det finns designade ställ med hjul att ha G5:an på (golvmodell) om man vill.

Den fungerar utmärkt med din Apple Studio Display 17" CRT mha. den medföljande DVI->VGA adapter som följer med datorn. Du kan även ansluta både B/W G3 och G5 till samma skärm mha. av en VGA-Switch. Vill du även använda samma tangentbord och mus till de båda datorerna så går det också, men då krävs en lite mer rafinerad switch. Se Macoteket tex.

Bra högtalare till datorn? Det finns ju hur mycket som helst att välja på. Något som matchar G5:ans design (alu utförande) känner jag tyvärr inte till, om det nu var ett krav. Personligen föredrar jag att ha den ansluten till hifi-anläggningen.

Det är en klar fördel med jordat eluttag till vilken dator som helst. Något som dock är ännu viktigare är ett jordat eluttag till din CRT skärm för att minimera störningar osv. G5:an har haft en del problem med störningar från nätdelen som sprider sig till andra komponenter i chassit. Dessa problem är dock näst intill lösta nu. Trots detta så minskar du risken för liknande problem genom att använda ett jordat eluttag.

Det är ju inte så att datorn pajjar av att du har ett ojordat eluttag. Men risken torde ex. vara större för att komponenter skall kunna pajja av din statiska laddning som du kan tänkas ha i handen med ett ojordat datorchassi. Har du möjlighet att dra fram ett jordat eluttag så skall du göra det. Har du inte den möjligheten så är det ingen katastrof, men ett klart minus.

• Oregistrerad
  • 2004-01-14 15:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Det är ju inte så att datorn pajjar av att du har ett ojordat eluttag. Men risken torde ex. vara större för att komponenter skall kunna pajja av din statiska laddning som du kan tänkas ha i handen med ett ojordat datorchassi. Har du möjlighet att dra fram ett jordat eluttag så skall du göra det. Har du inte den möjligheten så är det ingen katastrof, men ett klart minus.

Det är framförallt risk för personskador med ett ojordat uttag. Det oftast rätt billigt att dra in en gulgrön jord från elcentralen till ett nytt vägguttag.
Skaffa även en APC SurgeArrest som tar hand om "spikar" i elnätet. Kostar ca. 300:- och inkluderar en försäkring på USD20000

• Medlem
  • 2004-01-14 15:25

Tack för bra svar! tyvärr ingen möjlighet för jordat kontakt haft iblant kortvariga störningar på skärmen. Var har du hittad golvställ.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 15:37

Jag kanske borde tillägga att de ställ jag sätt ej har svenska återförsäljare.:rolleyes:

Med lite tur kan du nog få tex. Macoteket att ta hem ett dylikt ställ på beställning. De tog tidigare hem en bordshängare till G5:an åt en annan användare här på forumet vet jag och den leverantören hade även golvställ av olika slag.

Sök på forumet efter G5 tillbehör så finner du nog länken. Har den ej tillgänglig själv tyvärr.

1
Bevaka tråden