köpa i usa

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej,
finns det någon som vet vad som tillkommer, när man beställer i usa? moms, ...?
tack för svaret

Frakt, ingen moms

köpte mitt iBookbatteri där nyss, tillkom bara frakt
Se annan tråd om batteri

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36928&highlight=Batteri

• Medlem
  • 2004-01-14 08:53

Tjenare...

Har för mig att det generellt tillkommer moms samt tull totalt ca: 30% på det totala beloppet inkl. frakten.
Men ibland så har man tur och slipper det, har varit med om både och.
Med dagens dollarkurs så blir det ändå oftast billigare att skicka efter från USA speciellt om man får säljaren att skriva ner värdet men tänk dock på att om paketet försvinner så blir din ersättning bara det värdet som är uppgett i tulldeklarationen.

PJ

Har köpt från USA 7-8 ggr aldrig åkt på några extrakostnader.
Det har varit "små" paket, som grafikkort, CD-spel,mm och nu då senast mitt iBookbatteri.

Vet inte hur det skulle vara att köpa en G5:a förstås...

Pocahontas: tänkte köpa en processor-upgradering till min cube. det kostar 600 dollar. om det nu tillkommer 25 till 35 procent är det väl inte lönsamt. jag är lite optimistisk nu efter dina inlägg men fortfarande ganska osäkert. vad ska jag göra?

Det är ny lag i EU sen ett tag tillbaka, du betalar ingen moms när du tar in dataprylar från USA, endast tullavgiften tillkommer.

Ursprungligen av Likvid:

Det är ny lag i EU sen ett tag tillbaka, du betalar ingen moms när du tar in dataprylar från USA, endast tullavgiften tillkommer.

Det är tvärtom. Moms skall betalas men inte tullavgift.

Om sedan paketet man beställer verkligen kontrolleras/förtullas, och då påförs moms 25%, är en helt annann sak. En del slinker igenom, men inte allt.
Fedex, DHL, m.fl brukar kontrollera det mesta, då de "tjänar" 100-150 kr + moms, på att göra denna förtullning.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid

wow! men hur mycket blir tullavgiften ungefär?
tack

Hittar inget på tullverket angående den här "lagen"... ?

Citat:

Det tror jag inte på förrän jag ser ett officiellt dokument på det.
Möjligen tvärt om, att moms tillkommer men ingen tull.

Om inte tullen fångar upp paketet så blir det inga sådana avgifter alls. Annars kan man räkna ut ungefärliga siffror på http://www.tullverket.se/TargetGroups/Personal/frameset.htm , och där gå vidare till http://www.tullverket.se/Modules/shopping/1038913500.html/ .

tack alla för hjälpen. nu vet jag att det är fortfarande inte so billigt som det ser ut. ska fundera lite nu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av S-E Lindgren
Hittar inget på tullverket angående den här "lagen"... ?

Nej, men om du lyfter telefonluren och ringer så kanske du kan få svar:rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av hallgren
Det tror jag inte på förrän jag ser ett officiellt dokument på det.
Möjligen tvärt om, att moms tillkommer men ingen tull.

Om inte tullen fångar upp paketet så blir det inga sådana avgifter alls. Annars kan man räkna ut ungefärliga siffror på http://www.tullverket.se/TargetGroups/Personal/frameset.htm , och där gå vidare till http://www.tullverket.se/Modules/shopping/1038913500.html/ .

Är du allvarligt dum eller bara ironisk?

Ring Tullverket innan du uttalar dig med falska påståenden:eek:

Oj, en hann före:D

blir lite skrämd nu...jag har j u planerat så fint att köpa en pb 15 " som ska skeppas till en kompis i USA från apple.com. O sen ska han skicka den som privatpaket till mig i sverige...kommer det inte o gå?? läste nånstans på tullverkets hemsida att man bara får ta emot privatpaket från utlandet, o slippa moms o tull, om värdet på varan understiger 500 kr. vem gör den värderingen??

• Medlem
  • 2004-01-16 08:02
Citat:

:rolleyes:

Kopierat från Tullverkets hemsida:

När vi talar om import i fortsättningen menar vi alltså varor som kommer från länder utanför EU, t.ex. Norge eller USA.

Vid importen ska du i allmänhet betala tull och moms. Hur hög procentsats som du ska betala i tull varierar mycket, vanligtvis mellan 0 procent och 20 procent. Tullsatserna på livsmedel blir ibland högre än så på grund av att de beräknas på varans vikt.

Momsen är 25 procent (livsmedel 12 procent, böcker och tidskrifter 6 procent). Ibland tillkommer andra avgifter och skatter beroende på vilken vara som importeras.

Observera att du betalar tull och moms även på fraktkostnaderna.

Så Likvid jag tror inte att hallgrens påstående var så falskt ändå

PJ

• Oregistrerad
  • 2004-01-16 09:00

Kort inlägg:
De senaste avtalen mellan USA och EU innebär att amerikanska företag numera MÅSTE lägga på moms när de säljer till personer inom EU. Detta enligt ett amerikanskt företag jag ville handla från...

Citat:

Är du allvarligt dum eller bara ironisk?

Ring Tullverket innan du uttalar dig med falska påståenden:eek:

Jag förstår inte vad du menar.
Mitt inlägg var helt allvarligt, och länken till tullverket var varken falsk eller felaktig.

Tittar man på uträkningsformuläret där (och jag antog att samma regler gällde för digitalkameror som för dataprylar eftersom det var det alternativ jag tyckte låg närmast) så ser man att tullen är 0% och momsen 25%.

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-23 17:06

Intressant diskussion.
Håller med Hallgren, jag kan inte se att det skall vara någon tull på elektronik från USA. Kallas väl frihandel.
Vad händer om man vill köpa begagnade prylar?

Angående att köpa på plats i USA och bära hem grejerna själv:

Jag ringde Apple Store Minneapolis (Minnesota) i förra veckan därför att en jobbarkompis är på väg över inom kort. Det pris jag skulle få betala om jag gick in i deras butik och köpte en vara är priset på Apple Stores hemsida + sales tax (moms) på ca 6%. Det var någon decimal också som jag inte kommer ihåg nu, men omkring 6-7% skulle läggas ovanpå priset. Sales tax för andra stater vet jag inte vad den ligger på.

1
Bevaka tråden