Canon MV 600i på Apple Store - bra köp?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 00:24

Jag har spanat in: Canon MV 600i mini-DV digitalvideokamera + LaCie D2 - 120 GB FireWire-hårddisk på Apple Store för 7.200,00

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91002/wo/Xv16hkUhmrPn211Gwkj1bN7BXvS/1.3.0.5.10.3.5.13.0

Är den ett bra köp för de pengarna, tro? Nån som vet?

Gör inget alls att den inte är världens minsta eller tuffaste eller saknar lite extrafunktioner, bara basic-funktionerna och kvalitén finns.

Vill filma till vardags, filma av en duk med super 8-filmer (gjorde detta med en VHS-kamera för längesen med förbluffande bra resultat) samt digitalisera VHS (Antar att detta går eftersom den har "Omvandlare analogt till digitalt format, DV/analog ingång").

• Oregistrerad
  • 2004-01-14 09:12

Jag har ett sånt paket kamera och hårddisk fast jag har köpt grejerna ifrån olika leverantörer. Jag är nöjd med både kameran och hårddisken. Kameran skulle kunna vara lite vassare inomhus eftersom det kan bli lite grynig bild om det är dåligt ljus. Men om man filmar utomhus är det en helt suverän bild. Att föra över VHS till DV genom kameran funderar väldigt bra, jag har kört över några stycken filmer och det har aldrig varit några problem.

Priset är väl ganska bra också eftersom man slipper betala frakten två gånger. Hoppas att det har varit till någon hjälp!

Jag köpte min 600i från CyberPhoto i våras och är jättenöjd. Nu har jag inte filmat i väldigt mörka omgivningar, men den klarar ju 1.5 Lux tror jag det var och de flesta rum brukar ju ha mer än så i ljusstyrka, i alla fall där ja filmat. Utomhus är den som Gizz säger jättebra. Det enda som jag tycker den inte klarade av bra var att fokusera när det gäller låg kontrast och i ganska hög zoom, men det gäller nog alla videokameror eller kameror i allmänhet med autofokus. Med manuell fokus går det bättre.

Som ja skrev i min andra tråd, http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=37830&highlight=16mm är behoven liknande.

Cyberpet: Har du filmat av nåt på duk o vet hur resultatet blir?

Gizz: Vad var de för typ av filmer du förde över, bara VHS?

• Oregistrerad
  • 2004-01-14 19:50

Det var VHS som jag körde över. Ska köra över lite S-VHS snart ska även testa att filma av Super8 någon gång inom en snar framtid men det är lite att plocka fram för att göra det.

Johan, filmat av nåt på duk? Förstår inte frågan.

• Oregistrerad
  • 2004-01-15 01:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Johan, filmat av nåt på duk? Förstår inte frågan.

Filmat en filmduk, alltså. Som man gör exempelvis när man ska digitalisera gammal super 8-film. Man visar filmen på duken med den gamla projektorn och filmar det med sin DV-kamera.

Nej, det har jag inte gjort. Har inte ens haft tid att konvertera några VHS som jag borde göra. Vi har några filmer från vårt bröllop för 1.5 år sedan som jag skulle vilja redigera ihop till en DVD, men har inte fått tummen ur.

Hm.. MV600i ligger på 4700:- på pricerunner... LaCie 120 fw ligger på 1800:-. Det blir 6500:-..

1
Bevaka tråden