Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt projekt blir utmaning för 99mac

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En stor välkänd organisation har hört av sig till 99mac för att få expertråd i ett nytt projekt. Jag antar utmaningen och framför frågorna till våra experter.

99mac är fyllt av kunskap och finurliga tekniker som är bra på att lösa problem. Nu är det upp till bevis att 99mac har vad som krävs!

En stor välkänd organisation funderar på att köpa in en rejäl Macanläggning förutsatt att vi kan hitta en vettig lösning. Målet är att projektet ska förverkligas inom en månad. Så här ser frågeställningen ut:

- Organisationen har idag en musikstudio med över 5.000 CD-skivor i ett centralt arkiv i Stockholm. Skivorna innehåller ca 50.000 låtar. Man betalar in avgifter till STIM för att få använda musiken i sina anläggningar.

- Idag finns 8 mixerbord i en studio där personal kan samlas, välja musikspår, mixa ihop låtarna (BPM/takt) och spara ner dom på MiniDisc. MiniDisc spelare finns i alla anläggningar över hela landet.

- Befintliga problem: skivor försvinner ifrån CD-arkivet, recensioner av musiken och BPM angivelser för låtarna sparas i ett separat system på webben.

- Mål med projektet: Digitalisera all musik till AAC, centralt arkiv för all musik (ej tillgängligt via internet) och spellistor, recensioner och BPM sparas på samma plats som musiken, datorbaserad mixning av musiken, överföring av musik till iPod / iPod Mini eller MiniDisc (krav).

Nå, mina vänner - vad har vi för förslag på lösning?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-12 15:42

De flesta pusselbitarna i deras upplägg är ju enkla att foga samman. Men är det någon som vet hur de skulle kunna göra med mixningen när allt ligger lagrat som AAC? Går det bra med Soundtrack tro? Och kan de i så fall exportera resultatet i AAC utan "tårta på tårta" komprimering som följd?

I övrigt känns lösningen ganska helgjuten och enkel. Men det tar ju ett tag att bygga upp ett AAC-arkiv med 5.000 cd-skivor utan cd-växlare och automatik.

Budget?

Är det en radiostation så borde väl Apple SE vara intresserade (flera möjliga kunder) av att hjälpa till? De borde väl utan större problem kunna plocka fram hanterbara förslag från arbetsgruppen i US?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-12 15:51

Jag tror inte att jag har rätt att avslöja företagsnamnet. Men det är ingen radiostation utan en form av gym/fitness-företag som är utbrett över hela landet.

Apple SE hjälper säkert gärna till, men det skadar ju inte att diskutera lösningar här också. Det berör ju sådant som vi gillar. iPods, macar och musik.

friskis svettis är det

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-12 15:57

Soundtrack tycks ju inte stödja AAC i alla fall.

Alternativet är ju ett AIFF bibliotek, men då lär de behöva ca. 10ggr så mycket diskutrymme som med AAC.

Känner någon till ett program som hanterar AAC-formatet för mixning och dyl?

Om företaget är ett broadcastingföretag, vilket jag av ovanstående beskrivning gissar mig till, så är conceptet att köra AAC till minidisc fullkomligt vanskligt! Ljudet skulle bli värdlöst direkt.

Om sändningar dessutom skall ske via Webben sker ytterligare komprimering i det steget, vilket vid det laget skulle göra musiken totalt sönderhackad (något som även den mest ovana lyssnaren skulle höra).

Att rippa alla dessa skivor till wav eller aiff skulle ta omkring 350 Gigabyte minne. Lite väl i högsta laget. Om man därför väljer att snålkoda materialet till AAC, skulle nog ett önskvärt krav vara att musiken aldrig kodas om igen. Dvs de ända spelarna skulle vara iPods eller iPodkloner eller datorer som kan spela upp detta format.

Personligen skulle jag skapa en nomenklaturstandard där BMP-talet ingick i namnet. Kan AAC-taggarna användas för att lagra recensioner om dessa inte är för långa? Annars, skriv ett Applescript som för varje låt skapar en ny mapp med dels ljudfilen, dels ett nyskapat worddokument (eller skrivtext) som markeras olika beroende på om en recension är skriven eller ej. När journalisten då skrivit sin recension ändras markeringen och alla ser att denna recension är skriven.

Jag tror stenhårt på macar inom denna bransch! Skaffa ett gäng och sätt någon praktikant på att rippa CD-skivorna i iTunes!

/Jont Olof

Skulle man inte kunna köra en Xserve med 4x250GB diskar - det räcker ju för minst dubbelt så många låtar som dom behöver.

Sedan typ 8 billiga eMac i studion med tillgång till en utdelad mapp där all musik finns. iTunes i varje maskin.

- Hur överför man till MD?
- Kan flera iTunes dela på samma musikmapp på en server?
- Hur mixar man?

Och eftersom mitt linlägg tog så lång tid att skriva så hann jag inte se att det var Friskis och Svettis ni talade om...

Spontant:
Hur lägger de in BPM infon idag? För hand eller har det något program som sköter det?

Mixning kan man göra med något DJ program antar jag... frågan är om man kan spara ut det som en fil sedan.
Kan höra med en polare som pysslar med detta.

Men en server med all musik på och den delar ut all musik som sedan klienterna ansluter till.

Borde väl funka antar jag.

Hur tufft vore det inte om alla som ska ha med sig musiken kommer släpandes på en iPod alt. iPod mini.

Det måste ju Apple SE vara intresserade av.

Senast redigerat 2004-01-12 16:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Skulle man inte kunna köra en Xserve med 4x250GB diskar - det räcker ju för minst dubbelt så många låtar som dom behöver.

Sedan typ 8 billiga eMac i studion med tillgång till en utdelad mapp där all musik finns. iTunes i varje maskin.

- Hur överför man till MD?
- Kan flera iTunes dela på samma musikmapp på en server?
- Hur mixar man?

Om de grundmaterialet i AIFF eller WAV så ska inte överföringen till MD vara några problem! Men om de envisas med snålkodat material redan på datornivå så kommer det bli stora problem med vikningar och fula artifakter...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Spontant:
Några frågot först. Hur lägger de in BPM infon idag? För hand eller har det något program som sköter det?

All info kan sparas i ID3 taggen om man använder version 2 eller högre av den.
Problemet blir att man får skriva in BPM infon själv eller om man kan hacka ihop ett AppleScript som fixar det kanske eller något enkelt program som räknar antalet nedslag från en tanget.

Sedan undrar jag om man kan hacka till iTunes så att den agerar central server...

Tänkter vidare lite.

Just "Beat detection" är en avancerad och inte helt trivial skola. Dock rör det sig väl om taktfast pop i detta fall och det är den absolut enklaste takten att hitta (av naturliga skäl). Det kanske finns något Unix-program på nätet som löser problemet och som man enkelt kan få AppleScript att trigga?

/JO

GarageBand torde klara all den mixning de behöver. Jag har inte testat det själv, men efter att ha sett Keynoten med Steve bakom mixerbordet så tror jag nog att det borde räcka för dem. Dock vet jag ju inget om hur de mixar ner det till datorn (om det prompt måste vara snålkodat, som Steve demonstrerade, eller om den kör ner interleaved omkomprimerat också).

Dock tror jag inte att GarageBand har några funktioner för att hitta tempot i befintliga ljudfiler, men det ska jag inte ta gift på!

/JO

Går det att ändra på kravet på Mini Disc blir det lättare. Som Jont Olof sa tidigare så är kaskadkodning en dålig lösning. Alltså att koda en redan kodad fil.

Lättast att börja här. Måste det landa på Mini Disc? Går detta att ändra på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-12 16:17

"Ask the DJ" från Wildbits säger sig klara automatisk "Beat detection" och sparar den i ID3-taggen på MP3 & AAC...

- Torkel

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
- Hur överför man till MD?

Alla seriösa MD-spelare med inspelning har optisk TOSLINK-ingång. Således perfekt för G5:ans ljudutgång.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-12 16:20

En lite mer avancerad lösning vore väl en Xserve där musiken lagras centralt. Sedan har de en mac utstationerad på respektive friskis & svettis ställe med åtkomst till musiken på servern. Exempelvis den lokala datorns iTunes-bibliotek riktat till serverns musik-mapp för provlyssning av låtar och granskning av olika låtars betyg osv. Fungerar det i praktiken tro?

Nästa problem är ju vad de skall använda för program för att detektera BPM'en i varje lagrad låt. Kan den registreras i ID3-informationen och sedan utnyttjas av tex. Soundtrack tro?

Vid närmare eftertanke bör de givetvis lagra låtarna som AIFF och en XServe skulle ju räcka utmärkt.

Jag vet inte hur deras organisation kring musikval är uppbyggd idag. De kanske föredrar att ha musiken lokalt på ett ställe, med ett antal datorer där de kan sitta och mixa ihop egna ljudslingor. För att sedan föra över den färdiga slingan i AIFF-format till en iPod-mini eller iPod 15GB och ta med den till friskis & svettis anläggningen.

Känns det inte vettigare med mitt första förslag där de har en central server som respektive friskis & svettis anläggning har tillgång till via en lokal mac? De mixar musiken lokalt och slipper springa runt med ipods.

Jag har svårt att avgöra vilket som är bäst. Det kanske blir ett problem om musiken skall mixas och spelas upp på samma ställe (anläggningen). De kanske iaf. behöver en iPod för att spela upp musiken på. De kan ju inte gärna spela upp och mixa från samma dator. Dessutom har de väl säkert många hallar i respektive anläggning där musiken skall spelas upp?

En lite mer grundlig beskrivning av hur organisationen ser ut vore bra för en som aldrig besökt en friskis & svettis anläggning.

Citat:

Skrevs ursprungligen av John Stalberg
Går det att ändra på kravet på Mini Disc blir det lättare. Som Jont Olof sa tidigare så är kaskadkodning en dålig lösning. Alltså att koda en redan kodad fil.

Lättast att börja här. Måste det landa på Mini Disc? Går detta att ändra på?

Nej - det går tyvärr inte att ändra på över en natt. En stor investering har gjorts på MiniDisc sedan länge och på sikt går det att ersätta men inte över en natt.

FLAC då?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Torkel
"Ask the DJ" från Wildbits säger sig klara automatisk "Beat detection" och sparar den i ID3-taggen på MP3 & AAC...

- Torkel

Det programmet verkar ju skitbra! Funkade väldigt bra – så vida BPM:en stämmer. Testade demoversionen. Det fär väl bli minidisc med mp3 då eller? Det funkar väl till mac att överföra från iTunes till en mp3-minidisc?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-12 16:35

har kanske inte så mycket att tillföra mer än lite tankar, men det är ju alltid något

som sagt har ju varje anläggning oftast flera hallar, med pass från kl 0700 till 2100 (typ) varje dag, med ett stort antal olika instruktörer. svårt att få till det så att alla har iPod eftersom det är många inhoppare. men eftersom det finns en MD på varje anläggning, och alla vet hur man sköter en sådan, så är det ju bra att ha.
man vill inte ha ett tekniskt problem när man ska leda ett pass för 100 pers i ett otroligt tidspressat schema. enkelt måste det vara.

jag tror att man ska fokusera på arkivet, och mixningen.
de flesta mixprogram kan väl exportera en 'mixdown' som aiff (iaf Traktor), sedan får dom ju föra över det till en (eller flera) dator(er) som har digital ut, in i minidiscen. och iTunes till iPoden. då kan några mixa och några spela in samtidigt. och ett par imacs med tillgång till arkivet där de kan lyssna och bläddra och bestämma vilka låtar dom vill ha på sin mix.

när det gäller mixningen så måste det ju vara så automatiserat som möjligt, man ska inte behöva vara dj för att fixa det.

mixar dom på dj-vis idag eller klipper dom bara över?

  • Medlem
  • 2004-01-12 16:36

Håller med om åsikterna ang kaskadkodning.
Om de ska använda AAC och låta en MD komprimera ytterligare så kommer diskanten att låta som ett mindre vattenfall. Hörde en gång att MD endast använder 20% av datan i en WAV/AIFF.

I mina öron låter det som att de får sälja av MD-burkarna och istället satsa på en massa iPodar...

  • Medlem
  • 2004-01-12 16:37

Läs mer om Traktor DJ Studio:

http://www.traktor-dj.com/

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-12 16:38

Min teori:

Lokal Xserve
• Musikbiblioteket lagras som AIFF på servern
• BPM informationen tas fram mha. lämpligt program(??) och lagras sedan i ID3-informationen för respektive låt.

Klientdator (macmodell?)
• Provspelning av låtar och betygsättning sker i iTunes med musikbiblioteket riktat till musikmappen på servern eller uppspelning via Rendevouz-delning.
• Mixning sker i Soundtrack, Garageband el. dyl.
• Färdig slinga exporteras som AAC

Befintliga MDs används
• Slingan överförs till MDn via TOSLINK eller stereo-ut beroende på val av klientdator.

Frågan är vilket programs om kan användas för att ta fram BPM information om låten, om den kan lagras i ID3-taggen och vilket program som kan utnyttja informationen under mixningen (Soundtrack?).

Jag tycker dock att det är mycket synd att de har valt MDs i nuläget. De hade säkerligen kunnat köpa upp iPod 10GB för motsvarande pris och därmed slippa komprimerad musik. De hade istället kunna använda AIFF helhjärtat i hela ledet. Dessutom går överföringen betydligt smidigare med Firewire och iPods än med MD kopplad mha. TOSLINK eller stereo-kabel.

Senast redigerat 2004-01-12 16:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-12 16:40

Intressant projekt som lämpligen bör delas upp i olika frågeställningar:

• Digitalisering av material...
- Format på musiken (MP3, AAC, WAW...)
- Lagringsmedia (HD, RAID, CD-jukebox...)
- ...

• Katalogisering av materialet...
- Information om resp låt (Artist, Titel, BPM)
- Val av databas
- Data för STIM-rapportering
- ...

• Skapa spellistor...
- Val av hårdvara... (Dator, mixerbord...)
- Val av program... (Pris, kompetens...)
- ...

• Distrubution...
- Online via nätverk (Nät-jukebox, iTunes...)
- Offline (iPod, Minidisc, CD)
- ...

• ...
- ...

Kompletteringar??

-Torkel

Då är frågan hur kritiskt det är med ljudkvaliteten. Man skulle kunna tänka sig att man testar kaskadkodningen och spelar upp den där musiken ska användas och låter kunden få avgöra.

Om kunden tycker att det är okej med ljudkvaliteten, för gott eller så länge som en eventuell migration från MD tar, så har vi trollat bort det problemet. Då kan man använda AAC som format och få en rimlig datamängd att hantera. Att lagra ren PCM tar närmare 3 TB så det är antagligen uteslutet.

Det är en sak som bör utredas rent praktiskt.

Hur mycket av dessa 5000 skivor ska bli färdiga mixade skivor? Jag antar att det är en hel del ointressant på skivorna som inte kommer att hamna på MD. Jag frågar för att om det är mycket borde det löna sig att anlita en skivtillverkare för att färdigställa skivorna. Att sitta och spela in skiva efter skiva för hand kan ta lååång tid om man inte kör flera parallellt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-12 16:44

Skapandet av musikbiblioteket kan de väl anlita en annan firma för att göra? Överföringen borde kunna ske relativt smidigt mha. cd-växlare och automatisering.

Ni som propagerar för AAC och kaskadkodning. Hur hade ni tänkt lösa mixningen? Vilket lätthanterligt program hanterar AAC? Gör Garageband det eller (aldrig använt)? Kaskadkodning känns som en riktigt riktigt usel lösning.

Informationen om skivorna osv. är ju inget som helst problem. Den överförs via CDDB per automatik vid importering av skivorna till musikbiblioteket. Importeringen torde med fördel kunna göras mha. iTunes för fullständig information om musiken, dels i filnamnet och dels i ID3-taggen. Den informationen kommer väl till användning vid provlyssning i iTunes på klientdatorn.

Mitt enda frågetecken i lösningen som jag föreslog ett par inlägg högre upp är väl egentligen BPM informationen som jag personligen vet mycket lite om. Kan man verkligen lagra BPM-information i ID3-taggen och vilka program kan sedan använda sig utav den vid mixningen?

Ni som kan hårdvara. Är det rimligt att lagra PCM kodat i FLAC? 1,5 TB är en del data.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-12 16:59

Biblioteket kommer bli stort med AIFF. 3.500Gigabyte med 5.000 cd-skivor som har genomsnitt 700mb information vardera.

Säg att skivorna i genomsnitt rymmer 500mb information. Då är vi nere på 2.400Gigabyte AIFF. Fortfarande en stor datamängd.

Det skulle ju löna sig om de kunde lagra musiken komprimerat. Men det finns mycket som talar emot en sådan lösning. Var är Schuckert när vi behöver honom?

Finns det någon billig hårddisklösning för dessa datamängder? Driftsäkerhet och lagringssäkerhet är inte viktigt eftersom skivorna finns kvar.

Bevaka tråden