Val mellan ibook 12" & 14"

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-11 23:06

Först vill jag tacka för ett alldelles utmärkt forum. Har precis bestämt mig för att köpa min första mac och har haft en väldigt massa funderingar som jag till största del fått svar på genom 99mac.

Ok, så här är det:

Jag ska köpa en ibook, men kan inte bestämma mig om huruvida jag ska välja 12" eller 14". Än så länge har jag inte lyckats kolla på båda modellerna samtidigt men min första tanke när jag såg 12" var "Oj vad liten, (för liten?)" och första när jag såg 14" var "Oj vad trevlig (men stor?)"

Alltså vad jag vet är att jag antagligen kommer släpa datorn var eller varannan dag mellan hemmet och ateljén. Jag reser också periodvis mycket inom sverige och då med tåg. När man kollar skillnaden på siffrorna verkar inte storleken skilja dem så mycket åt, men i praktiken är det skillnad.

Min fråga till er med 12": har ni ångrat att ni valde den lilla datorn, känns skärmen för liten?

Och till er med 14": bär ni verkligen runt mycket på datorn och är det ansträngande?

Har kikat lite på Dell Inspiron 5100 och den är utan tvekan för stor för att jag skulle använda den som en "bärbar" dator, snarare "portabel om man vill". Nü ska jag ju inte köpa en sådan, men ändå.

Eftrsom jag jobbar mycket med bild och video kommer jag troligtvis oavsett val att skaffa en extern skärm till hösten och med ett fint litet hack jag hittade nånstans slipper man spegling och kan använda den extra som extra arbetsyta med upp till 1600x1200.

• Oregistrerad
  • 2004-01-11 23:38

Min far har en 14" iBook som jag uppfattar som lite klumpig. Om man kan få in samma saker (dom där få extra megahertsen spelar ingen större roll i verkligheten) i ett mindre och lättare paket, varför skulle man inte vilja det då? Jag köpte själv en iBook G4 12" för ett tag sedan och är helnöjd. Den större skärmen på 14-tummaren är just bara större. Du får ju inte in mer på skärmen för det är samma antal pixlar. Dessutom tycker jag att 1024x768 blir blaffigt på en 14-tummare.

Nej, valet är enkelt: köp 12". Jag gick från en Powerbook G4 15" 550 och tycker bättre om iBooken på nästan alla punkter (jag saknar inbyggd s-videokontakt och hade inte haft nåt emot en kortplats).

Jag kan bekräfta att bildskärmshacket fungerar utmärkt. Du kan förresten ha högre upplösning än 1600x1200 externt om du vill det...

• Oregistrerad
  • 2004-01-11 23:42

Jag skulle förresten rekommendera dig att stoppa i intern bluetooth och den största hårddisk som går direkt. Det är krångligt om inte omöjligt att fixa i efterhand.

• Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-11 23:47

Har tänkt att maxa såväl RAM och HD, även om jag ev köper ram ngn annanstans. Blåtand vet jag dock inte om jag känner att jag behöver, mig veterligen kommer jag nog aldrig att använda det, men jag kan tänka mig att det kan vara en avgörande faktor om jag vill sälja den så småningom.
Min gissning är dock att om jag vill ha intern BT får jag säkert vänta ännu längre inann leverans, inte sant?

Säger du att det inte är ngn större skillnad mellan 800 & 933 Mhz så gör det bara mig glad.

Om det fortfarande är som när jag bestämde mig för 12" för ett år sen d.v.s:
iBook12"=106dpi
iBook14"=91dpi
Så är ju 12" att föredra.

• Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-12 00:04

Jo, förresten, när man rotar runt här i forumet verkar det som om folk är missnöjda med skärmen på ibooken vad gäller betraktningsvinkel och så även i senaste macworld klagar dom ganska mycket på det och på att det inte är några direkta vinster med ibook g4 och ibook g3, men allvarligt talat; hur dålig kan skärmen egentligen vara?

Just nu sitter jag vid en imac globe och känner mig tillfredställd med skärmen, visst jag kanske inte skulle välja att göra ngt prepress arbete vid den, men för det ändamålet är ju fortfarande CRT-skärmarna bäst med sitt färgdjup och så.

• Oregistrerad
  • 2004-01-12 00:41

Jag beställde mid intern bluetooth, maxad hd samt airport. Jag blev överraskad över hur fort maskinen blev klar för leverans. 2 dagar efter beställning hade den lämnat fabrik. Sen tog själva leveransen nån vecka dock...

Skärmen är inte den bästa jag sett. De som sitter på nya PB 15" och 17" är mycket bättre. Vid jämförelse med min förra (PB G4/550) är jag nöjd. De är ganska lika upplever jag.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-12 09:57

Jag har en 12" ibook, är jätte nöjjd med mitt köp. Hemma kör jag extern 19" skärm till med en upplösning på 1600x1200, hacket fungerar kanon.

Jag valde att köpa en extra 512:a minne till datorn, men det var även funktionell med det minnet som satt i.
Men hade jag köpt datorn idag så hade jag nog lagt till Bluetooth från början - är övertygad om att det pristillägget som det blir är värt det.

Större hårddisk behövde jag inte heller för den delen, har en server på mitt hemma nät som har lite kapacitet och som jag förvarar det mesta på (det jag inte behöver släpa med mig så att säga)

Sedan köpte jag till lite annat lull lull oxå

Hur som helst tror jag du kommer bli kanon nöjjd med ditt köp.

När jag tidigare hade en iBook 12-tum var jag helnöjd med skärmen. Nu har jag dock bytt upp mig och kan med säkerhet säga att PowerBook 15-tums skärm är betydligvt ljusstarkare, har högre betraktningsvinkel och är allmänt trevligare att arbeta med. Men enligt mig är iBook 12-tum tillräckligt bra för allmänt arbete, hade själv en i nästan 1,5 år utan att tänka på bristanda kvalitet på skärmen.

• Medlem
  • 2004-01-12 10:17

Skärmen på 14" är något bättre än 12". Ingen av dem är i toppklass, men bättre än de flesta PC-skärmar när det gäller färger. Speciellt svärta brukar det vara problem med, men den är ganska bra på iBooken.

jag har en ibook 12" 800 Mhz G3 och...det har blivit min bästa kompis Dual G5 låter lite för mycket för att kunna bli bästa kompis...

den är framför allt tyst som en mus! den är definitivt tillräckligt snabb...640 MB RAM ett måste!...jobbat med indesign och photoshop och fungerar helt okey. även iMovie fungerar bra...skärmens betraktningsvinkel är svag och det är klart att det finns bättre TFTs...

formatet är underbart - min sambo har en iBook 14" på jobbet och jag anser att det är onödigt "fläsk" på den - mycket eftersom du har samma upplösning 1024. fantastiskt smidigt att använda ibooken som uppspelare av film till teve'n - by the way!

fast som "1a"-dator hade jag nog försökt spara lite till och köpt 12" PowerBook...så kan du koppla extern skärm i vilken upplösning du vill UTAN att "hacka" datorn

• Medlem
  • 2004-01-12 19:25

Jag har 12" Ibook och trivs bra med den, men jag använder också bara till word, surfning etc. Inget avancerat bildarbete. Ska du göra det så känns nog skärmen för dålig, men om den är bättre på 14-tummaren vet jag ju inte. I vilket fall som helst löser du ju skärmproblemet med en extern skärm och du slipper det bekymret. Då är ju den mindre storleken en fördel, tror jag. Jag släpar runt min överallt hela tiden och tycker att storleken är perfekt. Helt onödigt att ha en stor dator när en liten kan göra samma sak. Jag rekommenderar tolvan, men kom inte till mig om du köper den och ångrar dig!

Mitt valg står mellom 12" powerbook og 12" ibook, men jeg MÅ ha extern skjerm (har 19" LCD 1280*1024)

Vil bildet bli bra med "hacken" på ibook og LCD skjermen koblet til med vga adapter?

• Medlem
  • 2004-01-14 16:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av No-Mac-yet
Mitt valg står mellom 12" powerbook og 12" ibook, men jeg MÅ ha extern skjerm (har 19" LCD 1280*1024)

Vil bildet bli bra med "hacken" på ibook og LCD skjermen koblet til med vga adapter?

Jag tycker att det duger. Det är lika bra som någon annan analog kontakt. Vill du ha högre kvalitet, så får du betala de extra slantarna för en digital bildskärm och en PowerBook.

Jag har en 12" G4 som jag är minst sagt nöjd med. Den är liten, men inte så liten att det blir jobbigt. Har en 18" tft-skärm till pc:n och jämfört med den är det sämre betraktningsvinkel, men jag har tittat film i nästan fyra timmar i sträck med iBooken och det var inga som helst problem (om man bortsker från värmen p.g.a. att jag låg i sängen...)

Hojta till om du vill ha bilder.

Jag är hur nöjd som helst med min 12" PB. OK skärmen har dålig betraktnings vinkel, ja. MEN hur ofta är det som man inte sitter rakt framför en så liten dator? Det är ju inte så att man sitter hela familjen och kollar en 3 timmars DVD direkt! Datorn är hur smidig som helst och den följer med överallt.
Hemma använder jag heldre den än min 867 QS då den låter så mycket mer.
Att ligga i soffan med PB'n är perfekt. Slutligen Skaffa Airport!!!!!!
Liten bärbar + Airport = Underbart.

T-son

T-son: har du bara 12" jag har 17"

• Oregistrerad
  • 2004-01-18 11:11

Har du pirra till den?

1
Bevaka tråden