Frågor om ev. macköp

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-11 01:20

Hej, är nyregistrerad användare av detta till synes förträffliga forum. Hoppas det här hamnar i rätt avdelning. Nu är det så att jag funderar på att skaffa en Mac, en bärbar iBook G4. Men jag har en del frågor som ni kanske kan hjälpa mig att få svar på. Och ja, jag har sökt på forumet, och andra forum också, så jag har redan hyffsad koll på eventuella svar på frågorna. Men ändå, kan ju dyka upp nånting nytt. Och ni får chansen att övertyga mig ännu mer att köpa en iBook hoppas jag.

1) Först till den stora frågan. Jag är student, och har inte riktigt råd att betala kontant för en ny iBook, utan det får bli på avbetalning. Nu har jag läst upprepade gånger att Apple verkar ha tagit bort sitt avbetalningsalternativ för oss studenter. Väldigt olägligt. Så, vad är senaste nytt på den fronten? Någon återförsäljare som erbjuder avbetalning till studenter, i Stockholm? Eller har Apple nåt på gång igen? Ska man beställa en iBook med större hårddisk, och så vidare, så måste man väl gå via AppleStore?

2) iSight är webkameran som gäller för Mac. Jag använder videokonferanser i Msn Messenger på Pc:n jag har nu. Är jag tvungen att byta till AOL:s Aim eller liknande för att kunna fortsätta med det? De jag pratar med har ju förstås Msn och Pc. Det här irriterar mig mest. Dessutom har jag nu en Logitech Quickcam Messenger webkamera, och den verkar sakna drivrutiuner till Mac. Så måste alltså köpa en ny...

3) Vore inte helt fel att kunna koppla iBook:en till en extern skärm ibland, eller till tv:n för att se film. Jag har läst att denna funktion finns i iBook:en, men att man måste aktivera den med ett firmware-hack. Ska vara tämligen ofarligt, eller hur? Hur många av er har gjort så egentligen?

4) Ljudnivå på iBook:en. Har läst att den ska vara väldigt tyst, fläkten kommer väldigt sällan på. Men en del klagar över klickljud från hårddisk, och att cd/dvd:n låter mycket. Är det nåt man behöver oroa sig för? Jag vill ju inte att datorn ska låta som ett jetplan bara för att man spelar en film... Man borde kunna sätta vilken hastighet skivan ska spelas i, och därmed få ner ljudnivån. Finns det sådant program?

Hade säkert nån mer fråga, men är lite sent nu. Tacksam för lite svar.

/Mackan

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-11 03:22

1) Ring apples support o fråga, har för mej att de har kvar det där för studenter, är dock inte säker.

3) du behöver ingen hack för att koppla den till tvn, däremot om du ska "förlänga" bilden till en annan skärm. Duplicering går bra utan hacks.

4) själv har jag en ibook G3 som inte hörs nånstans, varken fläkt lr HD. Undrar om den ens har en fläkt då min aldrig går igång. G4:or borde ju vara ännu bättre.

Du kommer ha mkt glädje av ibooken, det har jag med min iaf ;D
Lycka till!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mack
1) Först till den stora frågan. Jag är student, och har inte riktigt råd att betala kontant för en ny iBook, utan det får bli på avbetalning. Nu har jag läst upprepade gånger att Apple verkar ha tagit bort sitt avbetalningsalternativ för oss studenter. Väldigt olägligt. Så, vad är senaste nytt på den fronten? Någon återförsäljare som erbjuder avbetalning till studenter, i Stockholm? Eller har Apple nåt på gång igen? Ska man beställa en iBook med större hårddisk, och så vidare, så måste man väl gå via AppleStore?

Hade säkert nån mer fråga, men är lite sent nu. Tacksam för lite svar.

/Mackan

Ring dem och fråga, det finns avbetalningsplaner, det går jag i god för (läs på Apple AFS). Har du mecenatkort? Gå i så fall in på http://www.mecenat.se/ så har du ca 10% rabatt på ditt köp. Trevliga pengar för en student ;).

Du tjänar nog på att ta ett lån på wasa-kredit istället (dom har student-lån). Då dom expempel på månadsbetalining apple nu har uppe i mecenat-store är skyhögt... Minst 35% ( har inte räknat med ev avi-avgift som brukar påföras)

Senast redigerat 2004-01-11 09:44
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-11 10:28

Macoteket har avbetalning även till studenter. www.macoteket.se

När det gäller webbkameror brukar (som det mesta på mac) det inte behövas speciella drivare. Om man inte lyckas få tag på något mycket märkligt märke.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Macoteket har avbetalning även till studenter. www.macoteket.se

Men de har inte Mecenat rabatt. Och man kan inte ändra konfigurationen med större HD och blåtand t ex. Vilket jag tycker är himla synd för jag hade gärna handlat där om det gått.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
När det gäller webbkameror brukar (som det mesta på mac) det inte behövas speciella drivare. Om man inte lyckas få tag på något mycket märkligt märke.

Tvärtom skulle jag vilja säga. Ge några exempel på webkameror förutom iSight som funkar utan drivare? Logitechs gör det inte, Philips gör det inte, Creatives gör det inte. De som funkar med mac kommer från tillverkare som Dr Bott och det är med hjälp av iSights "drivare" det funkar. Logitech har nån USB web-cam som till vilken de släppt drivare. Annars är det rätt tunt.

Kan du ge nåra exempel på såna som funkar direkt?

Sen är det ju tyvärr så att MSN Messenger som blivit otroligt poppis bland kidsen i sin mac-version inte har nån web-kamera funktion. Tror det bara är Yahoo och iChat som funkar med mac. Sen finns det nå andra skumma program men eftersom nästan ingen använder dem känns de rätt kassa.

Citat:

Skrevs ursprungligen av b0bben
4) själv har jag en ibook G3 som inte hörs nånstans, varken fläkt lr HD. Undrar om den ens har en fläkt då min aldrig går igång. G4:or borde ju vara ännu bättre.

Du kommer ha mkt glädje av ibooken, det har jag med min iaf ;D
Lycka till!

iBook G4 blir tyvärr varmare än iBook G3 så fläkten går lättare igång på den. Det är dock ingen högljudd fläkt och den stängs av rätt snabbt.

Citat:

4) Ljudnivå på iBook:en. Har läst att den ska vara väldigt tyst, fläkten kommer väldigt sällan på. Men en del klagar över klickljud från hårddisk, och att cd/dvd:n låter mycket. Är det nåt man behöver oroa sig för? Jag vill ju inte att datorn ska låta som ett jetplan bara för att man spelar en film... Man borde kunna sätta vilken hastighet skivan ska spelas i, och därmed få ner ljudnivån. Finns det sådant program?

Själv har jag en iBook G3 700 och där går fläkten igång när jag lägger i en film och datorn startar den, men under filmens gång går den aldrig igång. Min kompis har nya iBook G4 933, och han har inte klagat på detta. På min burk är det ytterst sällan fläkten går igång, oftast är det om datorn står på ett mjukt underlag och inte får tillräckligt med luft (t.ex. om man ligger och surfar i sängen). Det är klart att DVD/CD-spelaren låter, men på min är det inget jag tänker på. Likaså på nya iBook med slot-in tycker inte jag att det är några allvarliga ljudnivåer.

//fredrik

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-11 11:48
Citat:

Jag använder videokonferanser i Msn Messenger på Pc:n jag har nu. Är jag tvungen att byta till AOL:s Aim eller liknande för att kunna fortsätta med det? De jag pratar med har ju förstås Msn och Pc. Det här irriterar mig mest. Dessutom har jag nu en Logitech Quickcam Messenger webkamera, och den verkar sakna drivrutiuner till Mac. Så måste alltså köpa en ny...

Jag tror inte du kan köra vare sig video- eller voicekonferens med någon på PC med de vanliga chatprogrammen som AOL/AIM, MSN Messenger, Yahoo, Skype osv från en Mac.

Det enda som funkar är Macs iChat (en variant på AOL/AIM, om jag inte minns fel) som endast kan köras till nån annan på Mac som också har iChat.

Jag kan ju ha fel, men tror inte det. Om jag har rätt, så är det faktiskt snudd på skandal.

EDIT: Fel av mig: Det ÄR en skandal....

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-01-11 11:55

Nuvarande MSN Messenger 3.5 för mac klarar inte Videochatt men om man läser i nyheten om Office 2004 så ser man att det ska komma en ny version (MSN Messenger 4.0) man kan ju hoppas att videochatt och alla andra funktioner som funnits i pc versionen ett tag nu kommer i den versionen.

Microsoft Office 2004 for Mac Standard Edition,
Word 2004, Excel 2004, PowerPoint 2004, Entourage 2004 and MSN Messenger Version 4.0.

Om din webkamera inte har drivrutiner för mac kan du använda det här http://webcam-osx.sourceforge.net/

• Oregistrerad
  • 2004-01-11 13:26
Citat:

[i]Om din webkamera inte har drivrutiner för mac kan du använda det här http://webcam-osx.sourceforge.net/ [/B]

För alla som har en vanlig DV-kamera är det bara att plugga i och köra om man kör med Macprogramvara ialla fall. Behövs ingen web-kamera alltså. Och inga drivisar heller.

Menar ni att det inte finns lösningar för plattformsoberoende kommunikation? Trodde inte sådant existerade längre. Eller har jag felläst hela tråden?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-11 14:43

Adium (adium.sf.net) har ju börjat gå över till libgaim. Gaim klarar av videochat med MSN om jag inte minns fel. Åtminstone i Linux. Så det e bara dra till adium o kolla in forums o så, borde stå nåt om videochat.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-11 15:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Menar ni att det inte finns lösningar för plattformsoberoende kommunikation?

Jo, det finns det säkert. Om båda parterna som skall kommunicera investerar i dyra program. Men dom vanliga gratisprogrammen funkar så vitt jag vet inte, och jag testade ganska ordentligt i höstas.

Det största fiaskot står faktiskt Apple för. Dom har utvecklat iChat att jobba med/mot AOL/AIM (har man t.ex. ett AOL/AIM användarnamn, så funkar det i iChat), men inte lyckats få programmet att koppla upp mot AOL/AIM-användare på PC - i vart fall inte med ljud eller bild.

Dessutom har dom den dåliga smaken att inte upplysa om detta (inte någonstans i iChat) annat med en mycket luddig formulering (medvetet utformad så, garanterat) på iChat's webbplats, dit ingen går för att ladda ner programmet ändå eftersom man får det med Programuppdateringar.

Det är såna tricks som halvskumma nasare pysslar med.

• Medlem
  • 2004-01-11 15:43

Tja, tack för alla svar. Jag ska höra efter med Apple om de verkligen har kvar avbetalning för studenter. Jag har ju läst att det finns kvar på deras hemsida, men att det ändå inte skall funka. Folk som har blivit väldigt arga på det... Mecenatkort har jag.

Jag vet att det varit hur mycket diskussioner som helst om hurvida en 12" eller 14" skärm till iBook:en är bäst. Sitter just nu på en 17" skärm, misstänker att steget till en 12" kommer att kännas... Men, ska väl gå att plugga in min vanliga 17" crt med vga-ingång? Det bästa är väl att svänga ner till macoteket eller nåt och kolla in modellerna.

Ja just det. Har läst att de cd-spelare som Apple har i sina iBooks inte verkar kunna läsa brända 800-900 meg cd-skivor. Tycker det är konstigt.

Läste på nåt engelsk forum att det fanns ett företag som erbjöd sig att montera in en slot-in superdrive(dvd bränare) i iBooken. Nåt svenskt företag som kan det också kanske? Vore bra om det gick, så kan man göra det när man får råd.

Få se vad messenger 4.0 har för funktioner, man kan ju hålla tummarna.

/Mackan

• Medlem
  • 2004-01-12 21:56

Har en Ibook G3/700 som är i stort sett helt tyst. Om HD:n och/eller CD:n går ett tag kan den bli varm varvid fläkten går igång, men det är sällan. Otroligt skönt med en tyst dator. Att se på film är inga problem, man störs inte av några fläktar eller annat. Jag har iofs oftast hörlurar och har booken bredvid sängen på ett bord då jag kollar, men i de lägena finns det inget som stör. Har en kompis med ny bärbar PC (Siemens) - jäklar vad den låter! Hela tiden, för allting!

Extern skärm kopplar du in med medföljande adapter, men då bara spegling. Vill du utnyttja grafikkortet fullt ut med en annan upplösning måste du hacka - men det har jag själv ingen erfarenhet av. Vill du se film på TV:n måste du köpa en annan adapter, ca 200:-, med RCA och s-video kontakter. Bildkvaliteten på TV:n blir väl sisådär, men det går.:)

• Oregistrerad
  • 2004-01-12 22:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Menar ni att det inte finns lösningar för plattformsoberoende kommunikation? Trodde inte sådant existerade längre. Eller har jag felläst hela tråden?

www.marratech.com

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-14 15:52

"Hacket" för att använda desktop spanning med extern skärm, samt möjlighet att köra denna skärm i högre upplösning än 1024x768 fungerar alldeles utmärkt på min iBook G4 12" .

Finns här:

http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

1
Bevaka tråden