Frågor om ev. macköp

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-11 01:20

Hej, är nyregistrerad användare av detta till synes förträffliga forum. Hoppas det här hamnar i rätt avdelning. Nu är det så att jag funderar på att skaffa en Mac, en bärbar iBook G4. Men jag har en del frågor som ni kanske kan hjälpa mig att få svar på. Och ja, jag har sökt på forumet, och andra forum också, så jag har redan hyffsad koll på eventuella svar på frågorna. Men ändå, kan ju dyka upp nånting nytt. Och ni får chansen att övertyga mig ännu mer att köpa en iBook hoppas jag.

1) Först till den stora frågan. Jag är student, och har inte riktigt råd att betala kontant för en ny iBook, utan det får bli på avbetalning. Nu har jag läst upprepade gånger att Apple verkar ha tagit bort sitt avbetalningsalternativ för oss studenter. Väldigt olägligt. Så, vad är senaste nytt på den fronten? Någon återförsäljare som erbjuder avbetalning till studenter, i Stockholm? Eller har Apple nåt på gång igen? Ska man beställa en iBook med större hårddisk, och så vidare, så måste man väl gå via AppleStore?

2) iSight är webkameran som gäller för Mac. Jag använder videokonferanser i Msn Messenger på Pc:n jag har nu. Är jag tvungen att byta till AOL:s Aim eller liknande för att kunna fortsätta med det? De jag pratar med har ju förstås Msn och Pc. Det här irriterar mig mest. Dessutom har jag nu en Logitech Quickcam Messenger webkamera, och den verkar sakna drivrutiuner till Mac. Så måste alltså köpa en ny...

3) Vore inte helt fel att kunna koppla iBook:en till en extern skärm ibland, eller till tv:n för att se film. Jag har läst att denna funktion finns i iBook:en, men att man måste aktivera den med ett firmware-hack. Ska vara tämligen ofarligt, eller hur? Hur många av er har gjort så egentligen?