ADSL-problem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-09 12:38

Vi har äntligen blivit uppkopplade med ADSL via XpressOnline. När jag talade med deras suport om problem med uppkopplingen kunde de inte hjälpa mig eftersom dom inte kan ett skit om MacOS.
I nätverksinst ska jag använda mig av DHCP och bli tilldelad en IPadress. Men den IPadressen som dyker upp är fel och det blir ingen uppkoppling, grrr...
Det enda jag har skrivit in är DNS-servernummer.
HJÄLP!
Är det någon som vet hur jag ska gå till väga?

Lamporna som ska lysa på D-linkmodemet lyser.
Jag använder OS X.3

  • Medlem
  • 2004-01-09 12:48

Kan inte heller något om OS X men det låter konstigt om det skulle ha med OSet att göra. Testa att öppna en konsol och kör ping [ip adress till DNS-server] och se om du får svar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-09 12:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fia B
Vi har äntligen blivit uppkopplade med ADSL via XpressOnline. När jag talade med deras suport om problem med uppkopplingen kunde de inte hjälpa mig eftersom dom inte kan ett skit om MacOS.
I nätverksinst ska jag använda mig av DHCP och bli tilldelad en IPadress. Men den IPadressen som dyker upp är fel och det blir ingen uppkoppling, grrr...
Det enda jag har skrivit in är DNS-servernummer.
HJÄLP!
Är det någon som vet hur jag ska gå till väga?

Lamporna som ska lysa på D-linkmodemet lyser.
Jag använder OS X.3

Ligger du bakom brandvägg, router eller nåt?

  • Medlem
  • 2004-01-09 12:55

Jag är inte så tekniskt avancerad i mitt datorkunnande, vad är en konsol och ett ping?

  • Medlem
  • 2004-01-09 13:11

Ah ledsen... Programmet heter Terminal och skall finnas installerat i OSX. Starta det och sedan skriver du ping följt av ip-adressen till DNS-servern. Ping är ett program för att se om kommunikationen är uppe mellan 2 enheter via TCP/IP.

Sitter du direkt kopplad på ADSL-modemet?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-09 13:13

Dina inställningar i Äpplet->Systeminställningar->Nätverk bör se ut som bilden nedan om du kör OSX. Strunta i alla siffrorna i bilden, dina siffror ser förmodligen annorlunda ut.

Om du bredvid IP-adress får ett nummer som börjar på 169 så är det fel på din anslutning till internet.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-09 13:39

Vet att Xpress online har tidigare kört med fasta adresser, kanske har de ändrat detta?

Det kan vara så att modemet måste ställas in med användarnamn och lösenord.

Prova om detta funkar:

Anslut modemet med nätverkskabeln till datorn
Gå till Systemisntällningar->Nätverk
Gör en ny nätverksinställning som du döper till D-Link.
Konfiguera IPv4: "Manuellt"
Ställ in IP-adressen t ex: 192.168.0.20
Delnätsmask: 255.255.255.0
Router: 192.168.0.1

Gå sedan till webbläsaren och skriv in "192.168.0.1"
Då bör du få upp en administrationssida där du förhoppningsvis kan ställa in dina användarnamn och lösenord.

När detta är klart skall du kunna ställa tillbaka nätverksinställningen till "med DHCP" och komma ut på nätet.

1
Bevaka tråden