Farsan ska köpa Mac

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har i stort sett fått över min far till att köpa mac. Han är inte så datorvan och just därför tycker jag att han ska ha en dator som är lätt att förstå och använda. Han vill framförallt börja med filmredigering och digifoto, vilket inte går på deras Pentium 100 mhz som var top-of-the-line när den köptes för typ 10 år sedan. Han tycker förstås som många andra att priset på mac är väl högt men som sagt, det blir nog en mac i alla fall.
Han vill inte har en allt-i-ett-dator, eMac och iMac är därmed uteslutet. En dvdbrännare som funkar med iDvd är i min mening ett måste för honom.
Vilken av följande tycker ni att han ska köpa? (Extra ram-minne köpes separat).

Alternativ 1: PowerMac G4 single 1.25GHz
• 256 MB DDR333 SDRAM - 1 DIMM
• 80 GB Ultra ATA-enhet
• DVD-R/CD-RW
• ATI Radeon 9000 Pro, 64 MB, ADC/DVI
• internt 56K-modem
Pris på AppleStore: 15.595,00

Alternativ 2: PowerMac G4 Dual 1.25GHz w/ 2MB L3 per proc.
• 256 MB DDR333 SDRAM - 1 DIMM
• DVD-R/CD-RW
• ATI Radeon 9000 Pro, 64 MB, ADC/DVI
• Apple Pro Keyboard
• 80 GB Ultra ATA-enhet
Pris på AppleStore: 18.735,00 kr

Alternativ 3: PowerMac G5 1,6 GHz PowerPC G5
• 256 MB DDR333 SDRAM - 2 DIMMs
• 80 GB Serial ATA-enhet
• DVD-R/CD-RW
• NVIDIA GeForce FX 5200 Ultra 64 MB, ADC/DVI
• internt 56K-modem
Pris på AppleStore: 18.995,00 kr

Det saknas USB 2.0 och FireWire 800 på G4:orna va?
Man får väl räkna in att alternativ 3 kommer få en uppdatering hyfsat snart och givetvis väntar han in den 24 januari eller vad det nu blir.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-01-09 01:52

I dom prisklasserna finns bara ett alternativ, alt3.
G5 spöar allt som G4orna kan få fram, särskilt när det gäller filmredigering, men ta 512MB i Ram då.

• Medlem
  • 2004-01-09 02:40

G5:an helt klart. Undvik de andra när ni nu kan, allt är ju modernare och håller längre prestandamässigt på G5:an. Hur kul blir det att förklara att G4-processorna t ex är för gamla om ett par, tre år för det där och det där nya videoprogrammet etc?

Om han kommer att använda datorn i många år framöver, vilket man ju oftast bör räkna med, så känns det också mer framtidssäkert att köpa senaste processorarkitekturen. Att nya program kommer att kräva G5 någon gång framöver känns väldigt avlägset nu, men om han behåller den lika länge som sin senaste så kan det ha betydelse.

• Medlem
  • 2004-01-09 02:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Om han kommer att använda datorn i många år framöver, vilket man ju oftast bör räkna med, så känns det också mer framtidssäkert att köpa senaste processorarkitekturen. Att nya program kommer att kräva G5 någon gång framöver känns väldigt avlägset nu, men om han behåller den lika länge som sin senaste så kan det ha betydelse.

Varför skriver du likadana inlägg som jag fast på ett annat sätt? Härmis!;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs
Varför skriver du likadana inlägg som jag fast på ett annat sätt? Härmis!;)

Sorry, jag jobbade på mitt medan du postade ditt. Såg det, men tyckte att det lika gärna kunde stå kvar.

Du tog väl inte illa upp?:D

• Medlem
  • 2004-01-09 03:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Sorry, jag jobbade på mitt medan du postade ditt. Såg det, men tyckte att det lika gärna kunde stå kvar.

Du tog väl inte illa upp?:D

Okej då! Det är för att det är du!:)

Bra med lite eftertryck i tyckandet också kanske? Det blir ju det om flera tycker likadant.

Mina tankar går också åt G5-hållet. Frågan är bara om en dubbel G4 presterar bättre än en singel G5 och därmed att den känns ny längre?

Jag tror nog som Ola att en dubbelpropp blir mycket snabbare än en singel 1,6 G5

Just filmredigering snurrar mycket bättre med en dubbelprocessor

- Slice -

Dessutom så är RAM mycket billigare till G4'orna.

Fläska på med RAM så kommer pappa bli nöjd.

- Slice -

Citat:

Skrevs ursprungligen av - Slice -
Dessutom så är RAM mycket billigare till G4'orna.

Fläska på med RAM så kommer pappa bli nöjd.

- Slice -

Visst det hoppas jag han blir. Vi kommer som sagt avvakta en uppgradering av G5:an först. Och se om det händer ngt drastiskt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Oscarsson
Mina tankar går också åt G5-hållet. Frågan är bara om en dubbel G4 presterar bättre än en singel G5 och därmed att den känns ny längre?

Single G5:an piskar Dual G4 1.25, eller om det var 1.42 i tester (som jag inte har kvar länken till tyvärr), så du bör nog spetsa in dig på en PowerMac G5.

Filmredigering är mer beroende av RAM än processor.. Tycker jag i alla fall..

• Oregistrerad
  • 2004-01-13 09:54

Köp G5, den är mycket TYSTARE, ung. lika snabb som dualg4 SNABBARE (den har ju dessutom t.ex. ljudkort med optiska in ut-gångar...)

Citat:

Skrevs ursprungligen av James
Köp G5, den är mycket TYSTARE, ung. lika snabb som dualg4 SNABBARE (den har ju dessutom t.ex. ljudkort med optiska in ut-gångar...)

Det här med 64 bit. processor borde väl vara ett plus för framtiden (läs närmaste två åren) också. Tror att jag ska försöka få honom att köpa en G5. Man får hoppas att om dom nu får in en G5 i Powerböckena så trycker de in dubbla proppar i alla Powermacarna. Men det kanske är för tidigt till nästa uppgradering?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-13 10:49

Varför vill han inte ha en allt-i-ett-dator? Något speciellt, eller?

Ja, han vill ha större möjligheter att uppgradera. Visst det kanske inte behövs. Men jag ifrågasätter det inte – det var svårt nog att få över honom på rätt sida.
Och nej, det är inte för att jag ska använda datorn som jag vill att han ska köpa. Dels var det tio år sedan jag flyttade hemifrån och dels bor jag 25 mil bort.
iLife hade passat hans behov av en ny dator. Allt upplagt på ett enkelt sätt. Det är bara att ansluta kameror och dylikt.
Men visst han får ju skaffa en billig monitor också, eftersom han inte vill ha en allt-i-ett-lösning.

Mitt tipps till dig är att han skall köpa datorn på ett ställe i närheten av jobb/hem så han kan få en personlig kontakt till sina frågor när du bor 25 mil ifrån honom.

G5 är det han skall ha...

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-13 23:16

En G5:a efter nästa speedbump är det enda rätta, när förhoppningsvis alla modeller åker med dubbla proppar.

Du behöver nog inte ens fundera på G4:an, även om den kanske ser lockande ut prismässigt. Tyvärr är det betydligt mer än bara CPUn som skiljer dem åt. Bättre att satsa på de senaste standarderna för så lång livslängd och så hög prestanda som möjligt (oavsett om det gäller 1.6 eller 2x2 modellen).

Citat:

Skrevs ursprungligen av PowerBookman
Mitt tipps till dig är att han skall köpa datorn på ett ställe i närheten av jobb/hem så han kan få en personlig kontakt till sina frågor när du bor 25 mil ifrån honom.

G5 är det han skall ha...

Han bor i Blekinge som saknar mac-återförsäljare (!). Så om ingen drar igång en butik i typ Karlskrona (Lap Power fanns där tidigare) så blir det nog ett köp i Malmö. Jag har hyfsad koll på specarna så jag kommer att hjälpa honom, vilket jag tydligen redan gör.
Anledningen att jag startade tråden var just prisjämförelsen mellan de gamla G4:orna och G5:an och att jag faktiskt läst en del tester där en dubbelpropp G4 är snabbare än en G4 1.6 Ghz. Men mer och mer lutar det förstås åt en G5:a. Det skulle ju faktiskt kunna vara så att det hamnar dubbla proppar i samtliga modeller –_det gjorde det väl ett tag på G4:an?

1
Bevaka tråden