Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HiPod? Apple & HP i samarbete om iTunes MS och iPod

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-10 15:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
...utomstående få sälja G3 iPods, medans Apple ungefär samtidigt släpper G4...
Låter troligt, men en dålig deal för HP... Fast å andra sidan kanske de på Gen 3 kan hålla ett lägre pris?

Ja, det lär de ju kunna göra med mindrediskkapacitet än G4 (äldre, billigare diskar). Frågan är om Apple är så värst förtjusta i den dealen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 15:45

Den dealen låter knasig för Apple tycker jag... Då hamnar de i ett highend-segment på både iPod o MiniPod. Dumt. Fast så kör de på datorer också i och för sig...

Släpper den en 2 Gb MiniPod för under 2000 kr skulle den sälja MYCKET bra tror jag. Nu när iTunes finns för både Mac o PC så... Men men...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 15:52

Fast å andra sidan kanske Apple får en "iPod" på 20 -> 60 GB vid sommaren... Ändå, då ligger MiniPoden helt fel. 4 Gb för c:a 500 kr mindre än 15 GB idag och säkert mer efter sommaren…

Det finns en sak som får mig att tro att Apple aldrig släpper någon 2 GB-variant av iPod mini, och det är att de enkelt kunde ha slängt i en mindre HD i första generationen. Att de valde att inte göra det tyder på att de tycker 2 GB skulle vara för lite för att hålla acceptabel kvalitet. Jag tänker lite på Steves uppenbara förakt under keynoten för spelare som inte rymmer tillräckligt med musik, och hans "stolthet" över att deras spelare inte är sådana.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 16:50

Jo, jag vet, men då hamnar de "i skiten" med att 4GB spelare kostar 2700 kr och 15 GB spelare kostar 3200 kr (c:a). De flesta lägger nog till 500 kr och får den "större" spelaren, även om miniPoden har sin marknad också med den slimmade designen. Dock tror jag en 2GB spelare för säg 1995 kr skulle sälja avsevärt mkt bättre än den som kommer nu i April med 4Gb för c:a 2700kr.

Men alla har olika uppfattning om detta givetvis.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-10 16:56

Själv handlade jag en 3G 10GB iPod idag för 2.590kr hos PC Superstore. Lagom pris tycker jag. (åt brorsan)

Fast iPod mini är ju just mindre också, ibland får man ju betala mer för att få mindre om det är storlek på själva prylen det handlar om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 17:06

Jo, miniPod är mindre, det har du rätt i. Fast Gen 3 iPodarna e inte direkt stora...

Visitkort eller korlek... Man får väjla

MiniPoden lär gå ner i pris om kanske ett år. Minidiskarna börjar ju inte säljas förrän i höst av Hitatchi som jag fattat det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 17:06

3G 10GB iPod idag för 2.590kr <--- godkänt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 17:09

Ogillar Macotekets prissättning på MiniPod än så länge

PRIS: 2869kr inkl moms

Vet inte om det är Apples Officiella pris i sverige dock.

iPod 15GB kostar ju 3195 kr

Känns som Retur of the Cube i mina öron, tyvärr.

  • Medlem
  • 2004-01-10 18:34

Den som ogillar priset kan låta bli att köpa. Ingen tvingar dig att köpa iPod mini (så heter den förresten). Dessutom dröjer det ända till i april innan iPod mini kommer till Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-10 18:37

Den som ogillar priset kan låta bli att köpa. Ingen tvingar dig att köpa iPod mini (så heter den förresten).
Så kan man säga om allt - tillför ju inte direkt något i diskussionen.

Dessutom dröjer det ända till i april innan iPod mini kommer till Sverige.
Om priset är som Macoteket satt det nu så gör ju detta bara saken mycket värre.

Mitt upp i allt detta med iPod, iPod Mini och nu även HP:s variant av iPod tillsammans med iTMS, kan jag inte låta bli att ägna band som exempelvis Metallica en tanke. Ni minns väl att detta band förbjöd att deras låtar skulle få säljas via iTMS?

25 miljoner sålda låtar senare kanske dom börjar fundera på "ångervecka"...:D

Framtiden är här redan idag och för min del struntar jag i om HP säljer iPod med HP-logga på. Personligen köper jag hellre ett Apple-original, men om det kan innebära en ökad försäljning för Apple som i sin tur leder till mer pengar att utveckla smurfig mjuk- respektive hårdvara så ska inte jag gnälla.

Men priset på dom nua mini-podarna får dom allt göra någonting åt.

Kul att Apple teamar upp med HP men det farliga är om HP kan sälja iPod till ett pris som lägger sig bra mkt under Apples. Men troligen så har det i något avtal kommit fram till att hålla ungefär samma pris så man borde väl inte oroa sig

Enligt HP ska spelaren få namnet Digital Music Player och börja säljas i juni.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-11 13:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av kendoka
Likt en trojansk häst sprider sig iTunes/iPod till Windowsvärlden. Vad blir nästa inbrytning, kanske kommer även en iDell (i svartgrå, sladdrig plast) snart?

Moahaha, jag antar att du inte sett Dells DJ.

Lika bra och snygg som en iPod till en bråkdel av priset...eller kanske inte!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-11 13:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Exclusive: HP Working to Get WMA on iPod
HP's blockbuster deal with Apple will have one exciting side effect, I discovered today. The company will be working with Apple to add support for Microsoft's superior Windows Media Audio (WMA) format to the iPod by mid-year. You heard it here first.

Står att läsa i en liten blurb här.

WTF...?

Jag har ingen aning om hur trovärdig blaskan är förstås.

Winnetmag (obs namnet) skrev:

Citat:

The company will be working with Apple to add support for Microsoft's superior Windows Media Audio (WMA) format to the iPod by mid-year.

Superior? Detta liknar ett riktigt scoop!
Edit: läste svar på detta och förstår att vi har att göra med en sån där "PC-fanatiker" som även driver WinSuperSite

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-11 13:29

Se ovan

  • Oregistrerad
  • 2004-01-12 11:14

Ett ord: powerful!

vilket genomslag detta kan bli för iPod/iTunes i första hand - men även för Apple! Detta gör företage ännu mer synligt OCH att HP "omfamnar" Apple är det lättare för "folk" att göra det också

och jag som inte ens har en iPod - shame on me

Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Real/WM-Video: Fiorina debuts HP-branded iPod

  • Oregistrerad
  • 2004-06-30 20:30

Någon som vet om HP har börjat sälja sin iPod?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-30 20:33
Ursprungligen av Ola Hansen:

Någon som vet om HP har börjat sälja sin iPod?

Kikade för en vecka sedan av pur nyfikenhet : Men hittade inget…
(bara andra mp3-spelare)

Nu verkar försäljningen vara igång:

http://h10049.www1.hp.com/music/us/en/index_flash.jsp

Jag fick den första!

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Jag fick den första!

Det var snabbt jobbat! Hur ser baksidan ut? Tänkte på logotyper och text...

Har HP fimpat den där gråa fula ipoden? Bra gjort i så fall

ja - det ser så ut!

Ursprungligen av Kristofer G:

Har HP fimpat den där gråa fula ipoden? Bra gjort i så fall

Bevaka tråden