Plasma vs. Projektor!?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Plasma-TV börjar klättra ner rejält i pris. Man kan få en 42" plasma för runt 30000 ink. moms!

http://www.pcsuperstore.se/

men hur står dom sig mot projektorer - förutom att projekter ger större yta...och billigare pris...

Vågar man köpa en plasma? Har hört skräckhistorier om inbrända tv-loggor.
Bara struntprat? Vill gärna våga köpa en och hänga upp på väggen...

Tänk på en projektorlampa har begränsad livslängd, och att en ny kostar flera tusenlappar. Icke att förglömma!

jo - fast panasonics har 5000 timmar och lampan är förhållandevis "billig".

Fördelen med plasma..."fräckt" - lätt att placera...projektor "kräver" duk och plats för projektor och du - gärna upphängnings anordning.

pcsuperstore har plasma "on display" och dom är onekligen "impiga" även om kvalitetetn inte blir som en trinitron-teve...

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
jo - fast panasonics har 5000 timmar och lampan är förhållandevis "billig".

Fördelen med plasma..."fräckt" - lätt att placera...projektor "kräver" duk och plats för projektor och du - gärna upphängnings anordning.

pcsuperstore har plasma "on display" och dom är onekligen "impiga" även om kvalitetetn inte blir som en trinitron-teve...

Jag spelade Halo på en Xbox med projektor och 5.1 Surround i julhelgen. Det var ... häftigt minst sagt! Men då fanns det en vit vägg i vardagsrummet.

(Är det någon som vet livslängden på lyset i en plasmaskärm? Det pratas inte mycket om det inte! (Jämför man med vanliga lysrör så tappar de ju rätt mycket inte bara i styrka utan även i färgspektrum med tiden))

Jag har bara haft dåliga erfarenheter av Plasma - vi har haft två stycken och ingen av dom kunde matcha vår Sony FS-70 36" Widescreen FD-Trinitron i kvalitet.

Vår projje ger ungefär 95" bild och fungerar fint för oss.

Det är min åsikt - andra tycker säkert helt annorlunda.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-08 15:41

Jag har en plasma Pioneer PDP-530HDE sedan ett år tillbaka. Helnöjd med bildkvaliten. Underbar bild och färg på en bra DVD-film. Den har inga fläktar så den är helt tyst. 30'000 timmar säger Pioneer att den skall hålla.

Men.. inget för den som spelar mycket spel eftersom bilden "bränner fast" av statiska bilder. Skall du spela mycket köp en projektor istället. Inte lika roligt för film eftersom de har fläktar och i vissa fall en "färgsnurra" som låter (gäller DLP projektorer).

Plasma är ju ingenting mot en bra projektor. Dessutom har fläktljudet på den senaste generation LCD-projar gått ner under 27dB, vilket faktiskt är knappt hörbart. Min projektor låter inte mkt mer än min TiBook - i vila!
Frågan är egentligen bara NÄR man ska köpa. LCD-tekniken är den som utvecklas snabbast just nu, samtidigt som den uppskattas bara ha nått 20% av sin potential, medan plasmatekniken är uppe i 80%.
Själv är jag nu inne på min tredje LCD-proj och även om jag är extremt nöjd med denna (Panna AE300), som ger suverän bild med komponentkablar och även den bästa digital-tv-bild jag sett, så är jag redan sugen på att byta igen. AE500 når Sverige i februari...

AE500 för 15 000 ink. moms enligt pricerunner

Vart kan man köpa bra duk - billigt?

DIY är väl den enda billiga duklösningen. Eller en superbasic ramspänd, fast då blir det skrangligt! Jag köper alla mina proj-prylar från www.hembiobutiken.se - bäst i landet.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-01-08 18:50

En polares polare använder IKEAS största rullgardin. Kostar 119 kr... Inte för att den lär vara bäst, men den lär vara mest prisvärd i allafall ;o) Jag kommer att testa det samma till att börja med.

Är på väg att köpa en begagnad Davis Cinema One för 8200 kr inkl. helt ny lampa. Jag ber en bön att det inte bara är ett bra pris, utan även ett bra pris och en projektor som är fullt fungerande... (Kan inte den branschen alls och känner mig lite "vinglig"...).

Har dessvärre inte ekonomi att spela i ligan över 12 000 kr.

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
AE500 för 15 000 ink. moms enligt pricerunner

Vart kan man köpa bra duk - billigt?

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-08 19:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stinky
Plasma är ju ingenting mot en bra projektor. Dessutom har fläktljudet på den senaste generation LCD-projar gått ner under 27dB.
--klipp--
med denna (Panna AE300), som ger suverän bild med komponentkablar och även den bästa digital-tv-bild jag sett, så är jag redan sugen på att byta igen. AE500 når Sverige i februari...

Det må vara att du tycker så. 27dB är faktiskt ganska högt. AE300 är riktigt dålig projektor om man ser till bildkvaliten, upplösningen 960*540 är inte heller så imponerande, man kan faktiskt inte ens se en PAL film med alla sina linjer.

Du har väl bara kollat in plasma-tv från LG eller Philips eftersom du inte tycker att plasma är nåt, de är inte heller så imponerande. Det är skillnad på plasma och plasma.

Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Det må vara att du tycker så. 27dB är faktiskt ganska högt.

Det går inte att göra sådana generaliseringar eftersom den för människor upplevda ljudnivån är frekvensberoende. Därför måste man snarast lyssna själv (eller ha tillgång till ett frekvensspektrum) för att veta hur mycket oväsen projektorn för.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Vågar man köpa en plasma? Har hört skräckhistorier om inbrända tv-loggor.
Bara struntprat? Vill gärna våga köpa en och hänga upp på väggen...

Statiska bilder har faktiskt otäckt lätt för att bränna in i en plasmaskärm, och själva skärmen slits dessutom ganska snabbt. Vill man ha något stort och platt (och inte en projektor) skulle jag nog hellre rekommendera en TFT-panel, eftersom de håller betydligt längre. Den största som finns nu (såvitt jag vet iaf) är Samsungs 42-tummare, men de har en 54-tummare på gång också. Billigt blir det däremot inte.

Molia:
Eftersom jag har som jobb att låna hem och testa hemelektronik har jag haft ett tiotal plasma-tv, just nu har jag den nya Pioneer hemma.
Vad gäller projar så har jag sett ALLT, faktiskt, och jag hade säkerligen haft en DLP-proj om det inte vore för de berömda "regnbågarna" (som både jag o min fru är känsliga för).
AE300 är en lysande projektor som vunnit mängder av "shootouts" i internationell media, och är allmänt betraktad som referensproj i prisklassen. Senast var det väl tidningen M3 som bedömde den som bästa LCD-proj.
Att döma av din förvirring vad gäller upplösning osv så gissar jag att du är en plasmaägare som känner sig påhoppad av mitt tvärsäkra uttalande - sorry, det var inte meningen att racka ner på ditt felköp.
Vad gäller decibeltalet så är 27 ungefär i nivå med avlägset trafikljud med fönstren stängda.

AE300, kan någon berätta mer. Får man ge 15000 kr, är det inklusive moms?
Hur stor är förresten IKEAs största rullgardin?
mvh Jonas

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-08 20:14

Jag känner mig inte ett dugg förvirrad. Skulle _jag_ stå inför att välja en apparat för filmvisning idag så hade jag köpt plasma igen. Men för den som sitter med 15-papp i handen och vill köpa nåt nu förstår jag mycket väl att det inte är förstavalet.

Det här känns som nån fånig Mac vs PC diskussion. Den kommer nog inte längre.

Så rådet till en köpare idag är väl... Köp för så mycket pengar du har råd med. Det finns inget som heter "billigt och bra".

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-01-08 20:31

Största IKEA rullgardinen är 140x195 cm. Vet inte hur många tum det motsvarar....

Går att fästa i taket vilket borde passa bra om man inte har lediga fönster där DVD:n/surroundsystemet står )

Finns på:

Citat:

Skrevs ursprungligen av jonasludvigsson
AE300, kan någon berätta mer. Får man ge 15000 kr, är det inklusive moms?
Hur stor är förresten IKEAs största rullgardin?
mvh Jonas

Väljer också plasma 100ggr hellre än projektor.
Projektor väljer jag först då jag har möjlighet till ett 40 kvm biorum, och då blir det en Barco Cine 9
Bästa pris på Pricerunner just nu, 495.000.-

molia:
Valet står ju knappast mellan proj och plasma, eftersom du bara får hälften så stor bild med plasma. Vad det handlar om är "biokänsla". Vill du lägga 60 000 kr på nån sorts hemmabio idag så är i så fall en DLP-proj med 5x färghjul bästa alternativ. Jag menar, plasma är en inglasad teve och kan inte bli nåt annat, men en modern proj är mer biokänsla än man anar.
Dessutom är LCD den teknik som utvecklas snabbast, den har också mycket längre kvar till sin fulla potential än vad plasman har. Att jag själv väljer LCD-projektorer beror också på att det är så fruktansvärt kul att följa med i den utvecklingen - en AE300 för 15 000 ger överlägset mycket bättre bild än vad min första projektor, ett Sharp-as för just 60 000 spänn, gjorde för 3 år sen.
Om ett par år kommer jag fortfarande att köpa en ny LCD för "billiga" pengar. Jag menar, en bra LCD-proj idag krossar plasma rent upplevelsemässigt, för en fjärdedel av priset. Så för samma summa har man dessutom medel för tre uppgraderingar...
(Sen lär man sig rätt mycket på att "tweaka" inställningarna när man levt med några projektorer...)
Mitt mest idiotsäkra tips på kompatibelt "bio"-paket är:

Panasonic AE300 LCD-projektor ca 15 000 kr inkl moms
Philips 963 progressiv dvd-spelare ca 4 000 kr
Supra komponentkabel 500 kr

Ställ projen 3,5 m från duken och du har en 100 tum stor biobild med fantastiskt färgdjup och inte en enda synlig pixel!

Senast redigerat 2004-01-08 21:18
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-08 23:02

Ja du Stinky, du får väl tycka vad du vill. Jag är inte är inte imponerad av en AE300, jag har sett eländet i aktion flera gånger.

Det känns som om det är du som har problem med att ha köpt fel grejer och nu försöker övertyga dig själv om att dina grejer är bäst genom att skrika lite högre.

Så till den som skall köpa projektor: gå ut och titta själv med egna ögon istället för att lyssna på oss, kolla även med folk på www.dvdforum.nu de kan säkerligen ge dig tips och råd

molia:
Det skorrar lite falskt om det du säger - att vara helnöjd med plasma och sen kalla AE300 för "elände"... det har jag inte hört nån annan säga tidigare. Mina polare som är plasmaägare funderar på att (bildmässigt) byta upp sig till en hälften så dyr projektor efter att ha sett min i aktion.
Om du verkligen sett projen så måste du ha sett den med kompositkabel, som brukligt är i demosammanhang.
Fast det är lika illa när det gäller plasma, även dessa demas på ett bedrövligt sätt i butik - usel insignal, okalibrerat och oftast i något skevt "wide"-läge bara för att handlarna fått för sig att "svensken gillar när det SYNS att det är widescreen"...
Ja, dvdforum.nu är rätt väg att gå vidare för den intresserade. Där hittar man hur mycket lovord som helst om AE300 (och nya 500) och mängder av trådar där folk avråds från att köpa plasma för att i stället köpa projektor.
Till sist: mina grejor är inte "bäst", de är i ständig rörelse. Jag säljer av och köper nytt varje år. Utvecklingen går så extremt snabbt att man omöjligt kan köpa en grej idag och räkna med att sitta nöjd med denna lösning i x antal år framåt. AE300 är fortfarande den bästa projen man kan få för de pengarna idag, men AE500 är lite vassare och kommer om en månad...
Får förresten hem nya Sony VPL-HS20 redan nästa vecka, som på sina håll ersatt AE300 som referensproj. Ska bli spännande!
Plasma är ALDRIG "spännande" på det sättet, överraskar aldrig. Jag har haft en Pioneer PDP-434HDE i sovrummet i några veckor, och matat progressivt, och visst är det en lysande tv. Men det är projbilden i vardagsrummet som får folk att häpna.
(Tyvärr så måste de flesta av mina teknikprylar lämnas tillbaka till producent efter nån månad, eller skickas vidare i nån lånekedja... jag hade GÄRNA behållit även plasman, det medger jag!)

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-01-09 08:09

Förresten, vad det gäller projektorer: hur pass nära duken kan de stå och ändå ge större bild än säg en 40" tv och fortfarande ge bra bild? Kom just på att vi har begränsat med utrymme så den kan inte stå mer än 2-3 meter högst från duken. (Det gäller då en Davis Cinema One)

Senast redigerat 2004-01-09 10:23

iggy:
Min projektor står ca 3,5 m från duken (som dras ner från taket) och ger ca 100 tums bild på en duk som är två meter bred.
Men detta skiljer ju lite från projektor till projektor.

iggy:
förresten, tänk på att Davis gått i konkurs. Kan bli problem att hitta reservdelar framöver. (det som finns kvar av Davis ryms nu under Viewsonics paraply, det kanske är värt att slå dem en signal och kolla service-läget innan köp.)

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-01-09 18:09

Tack för båda inläggen Stinky!

Var hittar jag adress/telenummer till Viewsonic?

Jag har kört Projektor i 2 år nu.. och kan säga att jag har bättre bild än på en Plasma som jag också har !

Just nu kör jag Panasonic AE500 med linjefördubblare ProV på en ramspänd 100" Duk med svarta trälistor.
Finns inte en synlig pixel och grymt fin bild.
Allt körs med Progressive även PS2:an rockar fett..

Det var en imponerande bild!

Men jag har hört att CRT-projektorer ska vara de bästa (de med tre rör), vad kostar de och vart kan man köpa dem, någon som vet?

Panasonic 500 it is jag menar - det kostar nästan mindre än en traditionell wide-screen teve :rolleyes:

det känns definitivt som tiden är "mogen" vad det gäller prisnivå...

Ok nu har man uppdaterar sin hemmabio
På bilden ovan är en AE100, nu har jag fått min AE500:a och bilden är om inte mer än 50% bättre.. jag har aldrig skådat bättre bild.
Kopplade in Comhems box med Scart direkt till AE500:an och bilden är så ... bra!

16.500kr gav jag för den, duken samt montering av ramspänd duk betalade jag 4.500kr för takstativ 2000Kr.
Tot: 23.000Kr

Till min AE100 hade jag en linjefördubblare också nu behövs inte ens det.. bara att köra rakt in i projjen. Med imponerande resultat som följd.

Vad gäller CRT.. så visst är det bra, men de kostar också.
Sen är det så att LCD tekniken har blivit så bra så och kommer/kommit ifatt att skillnaden mellan CRT / LCD är hårfin.. Sen har du priset också som för en LCD bara blir lägre och lägre.

Kommer med en bild sen på AE500:an.

1
Bevaka tråden