Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apache eller roxen?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-07 23:02

Apache eller Roxen ?

Argument för eller emot?

Det är nog mest en smakfråga...

Apache används av fler än Roxen så det är väl enklare att få hjälp om man behöver det.

Roxen har ett inbyggt språk (Roxen Markup Language) som gör det enkelt att lägga upp dynamiska websidor.

Båda webservrarna är bra.

  • Medlem
  • 2004-01-07 23:44

Jag har aldrig konfat en Roxensever men den konfigureras med ett webbgränssnitt. Jag har en känsla av att jag föredrar det före terminalen och HTTPD.conf

Dessutom är roxen svensk, lite extra kul lixom

Apache kan du konfa via en textfil. Typ Yes eller no. It's a nobrainer. Sen finns ju typ Webmin som Web GUI som är dö enkelt att installera..

  • Medlem
  • 2004-01-08 09:19

Jag har jobbat med båda två på "professionell"-nivå. Vad man kan säga är att Roxen har en hel del godbitar inbyggda. Exempelvis grafikmoduler för att skapa diagram, bilder etc on-the-fly. Här slipper man installera massa olika libbar som ska konfigureras. Nackdelen är väl kanske att det är slött... när vi närmade oss 500.000 unika träffar gick den på knäna. (iofs på en gammal Sparc Ultra, men ändå.)

Om Apache kan man väl säga att det är ett säkert kort. Snabbare, stabilare/pålitligare, men förmodligen mer sårbar eftersom den är vanligare. Här finns även mer hjälp att tillgå eftersom den är som sagt vanligare.

Jag skulle nog föreslå Apache med PHP och mySQL. Det är en beprövad kombination som fungerar bra och är mycket billig.

(Vill du ha ett gui för att konfigurera Apache finns även det att ladda ner.)

Edit, såg att jag skrivit en del saker som redan var sagt, men jag orkar inte ändra min text igen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-01-08 09:56

Jag har också råkat ut för Roxen WebServer. Att försöka sig på att köra något annat än Roxens standarduppsättning är inte en lek. Roxen WebServer stannar på RXML, Pike, Java, Javascript. Att det står PHP etc är inte sant, för den utvecklingen har stannat av för 1-2 år sedan. Allt extra är hänvisat till CGI.
I stort sett tyckte jag att Roxen WebServer endast tillförde ett grafiskt gränssnitt vid konfigureringen initialt. Sedan hade man ingen glädje längre av detta. Man hade ju gått över till själva uppbyggnaden och utvecklingen av hemsidan. Och då blottades bristerna.
Jag kom in i projektet för sent så han som ledde det hela var inte villig att byta. För hans del betydde GUI och klicka för mycket och det verkade som om han saknade övrigt erfaranhet och webservrar och Linux/BSD-UNIX. Det hela var dessutom ett hobbyprojekt.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 12:05

Jag föredrar helt klart apache men min erfarenhet med alternativen är dock mycket begränsad.

Just nu exprimenterar jag lite med mod_python vilket bara är en av många lovande modules till apache.

Just nu ser servern ut som följer:
Apache/2.0.47 (Unix) DAV/2 mod_fastcgi/2.4.0 mod_python/3.1.2b Python/2.2.3 PHP/4.3.3RC1 mod_ssl/2.0.47 OpenSSL/0.9.6a

Bra site för server sniffing och server undersökningar.
Server survey

1
Bevaka tråden