Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk Ras igen

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad kan det va för fel !
Jag har en G4 867 Qs som verkar äta hårddiskar.

Jag tycker ochså att burken verkar bli väldigt varm.

Är det något själ som har några tips vad det kan vara och hur jag skall åtgärda problemet

Disken som sitter i nu är en Western Digital 120GB Med 8MB Cache

Citat:

Skrevs ursprungligen av Garfield
Vad kan det va för fel !
Jag har en G4 867 Qs som verkar äta hårddiskar.

Jag tycker ochså att burken verkar bli väldigt varm.

Är det något själ som har några tips vad det kan vara och hur jag skall åtgärda problemet

Disken som sitter i nu är en Western Digital 120GB Med 8MB Cache

Hm... om den blir varmare än vanligt så kan du ju kolla att alla fläktar blåser som de ska och att luftflödet inte hindras eller leds om. Se till att täckplåtarna för tomma pci-platser sitter på plats, för utan dem kan luftflödet ledas om så att komponenterna får för lite kylning. Se också till att luftväxlingen fungerar i datorns närmiljö, så att den varma luft som blåses ut ur datorn verkligen kan ta vägen någonstans (och inte sugs in i luftintaget igen). Har för mig att en hårddisk är gjord för att tåla runt 60 grader som allra högsta arbetstemperatur, så om det blir varmare än så kan det vara därför dina hårddiskar dör.

Annars, om det inte är värmen som är felet, skulle jag kunna tänka mig att felet kan ligga i strömförsörjningen. Störningar i strömförsörjningen kan leda till krypströmmar och transienter inuti datorn, vilket kan inverka negativt på stabiliteten och komponenternas livslängd. Sådant är iofs väldigt svårt att upptäcka utan ganska dyr mätutrustning, men det man kan göra är att försöka stänga av så många störningskällor som möjligt och se om det blir någon skillnad.

Eller så kanske du bara haft ren otur och fått en massa måndagsexemplar... vem vet?

1
Bevaka tråden