Frågor om iBook och "tillbehör"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-01-07 14:52

Har tänkt att köpa min första Mac och det ser ut som att det blir en iBook
Har lite frågor som jag hoppas få svar på...

I och med att jag för tillfället är student så köper jag via Apple Store med 10% rabatt.
Jag har tänkt att köpa en iBook 12" (det ultimata för mig hade varit en PB 15" men det sätter ekonomin effektivt stopp för ).

Ska jag köpa 640Mb RAM på Apple Store eller "köpa löst". Det är billigare på andra ställen, vet jag, men hur är det med garantier? Dessutom skiljer det bara några hundra (PowerPC tar 1203kr för 512Mb medan Apple Store tar 1457,50kr). Visserligen får man en 128Mb-modul "över" också om man köper minne hos en ÅF men finns det köpare till en sådan eller blir den liggandes i en byrålåda?

HDD tänkte jag uppgradera till 60Gb (+720kr). Vettigt? Eller spara in den kostnaden och köra 30Gb och vid ett senare tillfälle köpa en stor FW-disk?

Det finns bara en FW-port i iBooken. Hur gör man om man vill köra fler FW-enheter samtidigt? Finns det "hubbar" eller liknande?

Jag har en DV-kamera, Panasonic NV-GS3 (inköpt hösten 2002). Funkar den att köra med Mac OSX?

Sen den här nya GarageBand...verkar ju smidigt, men man måste väl ha nån "grunka" för att kunna plugga in gitarren (eller sångmicken)? För det finns ju ingen line-in/mic-in på iBooken. Har kollat lite på sådana grejer (typ nån M-Audio FW, men den går på en 4-5000kr) tidigare, men finns det nåt billigt så att man bara kan komma igång lite lätt innan man investerar för mycket i nåt som kanske inte passar (menar alltså göra demos på dator)?

Tänkte även komplettera med Apple tangentbord och nån extern mus. Ska också ha Airport-kortet och den inbyggda BlueTooth-modulen så det kanske finns nåt BT-mus som är lämplig?

Sen en router/switch/hub eller vad dom nu heter. Vi har 2 PC-burkar hemma nu (det sitter 2 nätverkskort i den ena datorn som "skarvar" vidare till den andra) och Bredbandsbolaget (10Mbit LAN(?)). Vill ju naturligtvis köra trådlöst på iBooken så vilken router funkar bra (Airport basstationen är för dyr för mig)?

Är det något mer jag "behöver"?
Ryggsäck (eller sånt där neopren-skydd och "vanlig" ryggsäck)?
Tar tacksamt emot alla tips jag kan få, så att mitt "nya" liv kan börja på bästa sätt
Oj, det blev ganska långt, hoppas ni orkade till slutet ändå

Köp 60 GB, jag ångrar att jag inte gjorde det.

Minnet kan du köpa på www.macoteket.se de ger livstids garanti har jag för mig...

Tror att de flesta dv-kameror fungerar med OS X direkt, faktiskt.

iMic: http://www.griffintechnology.com/products/imic/ ger dig line in för ett par hundringar.

Routrar med inbyggt webgränssnitt brukar fungera fin med macar.

Köp hellre en scroll-mus isf applemusen.

Blev lite korta svar

J.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-07 15:57

De flesta FW-prylar som hårddiskar brukar ha genomföring av porten. Dvs två portar på HD:n så du kan seriekoppla med en till moj.

Det finns FW-hubbar också om du behöver en sån.

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-01-07 16:33

ok, när jag tänker efter så är det ju skönt att ha en stor disk i maskinen (slipper "släpa" med sig extra grejer).

FW...då är det i alla fall ingen risk att uttagen tar slut

Citat:

Skrevs ursprungligen av cornpie
Ska jag köpa 640Mb RAM på Apple Store eller "köpa löst". Det är billigare på andra ställen, vet jag, men hur är det med garantier? Dessutom skiljer det bara några hundra (PowerPC tar 1203kr för 512Mb medan Apple Store tar 1457,50kr). Visserligen får man en 128Mb-modul "över" också om man köper minne hos en ÅF men finns det köpare till en sådan eller blir den liggandes i en byrålåda?

Förut så gick det att köpa iBook med endast 128 MB och en tom minnesplats. Då var det givet att köpa minnet på annat håll (och ja, du kan byta det utan att garantin bryts så vitt jag vet, det är en enkel operation där man lyfter på tangentbordet och tar bort airport-kortet så kommer man åt minnet). Men eftersom Apple numera är så snikna att de inte tillåter tom minnesplats så kan du ju av bekvämlighetsskäl köpa fullt minne direkt (det är väl så Apple hoppas att folk ska tänka). En 128 MB-modul för iBook blir nog liggande i byrån dock, skulle jag gissa.

Citat:

HDD tänkte jag uppgradera till 60Gb (+720kr). Vettigt? Eller spara in den kostnaden och köra 30Gb och vid ett senare tillfälle köpa en stor FW-disk?

Köp större disk direkt, 30 GB är inte mycket och även om du skaffar en FW-disk så är det skönt att ha lite utrymme när du inte är hemma och har tillgång till FW-disken.

Citat:

Jag har en DV-kamera, Panasonic NV-GS3 (inköpt hösten 2002). Funkar den att köra med Mac OSX?

Den finns inte med på listan här (en lista över DV-kameror som fungerar med iMovie):
http://www.apple.com/ilife/imovie/compatibility/camcorder.html
Men chansen är stor att den fungerar ändå.

Citat:

Sen en router/switch/hub eller vad dom nu heter. Vi har 2 PC-burkar hemma nu (det sitter 2 nätverkskort i den ena datorn som "skarvar" vidare till den andra) och Bredbandsbolaget (10Mbit LAN(?)). Vill ju naturligtvis köra trådlöst på iBooken så vilken router funkar bra (Airport basstationen är för dyr för mig)?

Köp en "bredbandrouter" som det så populärt kallas, gärna med stöd för 802.11g (AirPort Extreme). Här är några vanliga:
3Com OfficeConnect 11g Cable/DSL Gateway
NETGEAR WGR614GE Wireless Router
D-LINK DI-624+ AirPlus XtremeG

Citat:

Är det något mer jag "behöver"?
Ryggsäck (eller sånt där neopren-skydd och "vanlig" ryggsäck)?

Du verkar ha tänkt på det mesta... En ryggsäck är förstås bra (har själv en Trunk & Go från Samsonite) och flera jag känner som köpt neopren-fodral säger att det är mycket bra att ha.

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-01-08 13:28

Så här långt har jag kommit i funderandet...
Det ska nog bli en
iBook 12" 800Mhz G4
640Mb RAM
60 Gb HDD
BlueTooth
Airport Extreme

Pris (studentrabatt): 14003,25kr

Tillbehör:
Apple tangentbord, Pris: 476,25kr
(fråga: finns det USB-kontakt i den så att man kan koppla in musen i den istället för iBooken?)

Tucano Second Skin, Pris: 290kr
(skaffar ev. en ryggsäck senare, får använda en vanlig tills vidare)

M-Audio USB-MIDI-keyboard, Pris: 900kr
(fråga: måste man ha ett separat MIDI-interface till denna eller är den "klar att köra"?)

GarageBand JamPack, Pris: 497,50kr
(fråga: det står inget om att nya iLife ingår i köp av iBook, men den kanske inte har börjat säljas ännu?)

Apple Videoadapter, Pris: 197,50kr
(vad ska jag med denna till egentligen? den är väl till om man vill koppla in en TV, va? det var det enda som jag hittade under 200 spänn, så jag tänkte...äh, vi tar den också...kanske behöver den nån gång )

Totalt pris: 16364,50kr

Sen från Macoteket (eller nån annan butik):

Griffin iMic, Pris: 499kr
(fråga: är den nåt att ha? skulle ju hellre köpa en M-Box men den kostar 4000kr eller en M-Audio Firewire 410 ljudkort men den kostar ytterligare ett hundringar...så jag börjar med en iMic...om den inte är kass förståss!)

D-Link DI-624 wireless router, Pris: 1161kr
(den verkar bra. ska ju har 2 stationära PC och en trådlös iBook)

Totalpris med iBooken: 18024,50kr

Men......
Jag får ju en 12" PB för dom pengarna!
Å andra sidan får jag ju inte alla tillbehören...
Behöver nog lite råd och feedback...
Kommentarer någon?

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-08 13:34

Shit blir 12:an så dyr??

Jag fick min förra veckan 14" med typ extra allt, blåtand, Airport extreme för 15 500, nåt sånt tror jag.

Skall också beställa mig ett sånt därfodral och Airport Extrem router idag tror jag.

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-01-08 13:35

glömde lägga till att jag ska ha en mus också, men har inte hittat nån än...det finns ett par trådar som behandlar ämnet, så jag ska kolla upp dessa...

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-01-08 13:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av skatan
Shit blir 12:an så dyr??

Jag fick min förra veckan 14" med typ extra allt, blåtand, Airport extreme för 15 500, nåt sånt tror jag.

Skall också beställa mig ett sånt därfodral och Airport Extrem router idag tror jag.

om du menar 12" PB så konfigurationen jag kollar på
256Mb RAM
60Gb HDD
Airport Extreme
för 17666,25kr
(18980kr med SuperDrive)

1
Bevaka tråden