Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quake kraschar min maskin grundligt

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, jag vet att jag är lite sen men jag har just upptäckt Quake och har haft härligt roligt åt att spela i nätverk med kompisarna. Vid två tillfällen har jag hamnat i läget att jag varit tvungen att göra tvingad omstart (med powerknappen på burken) när Quake hängt sig.
Sedan tycks HDn borttrollad. Maskinen hittar inte HDn under uppstarten. Försöker jag starta upp från en extern HD så stannar uppstarten när den den letar lokala skivor.

Hittills har jag löst det hela med att installera om hela Panther men det tar ju alldeles för lång tid och dessutom misstänker jag att det finns en betydligt smidigare lösning på problemet.

någon som känner igen situationen?

det är väl synd att kalla det en lösning men väntar jag en god stund hittar maskinen de lokala diskarna till slut. Det går ju inte fåort men jag behöver inte installera om systemet jallafall!

Enklast för dig då den inte hittar disken, är att starta om igen, håll ned:
äpple - S
så att datorn startar upp i singleuserläge. Där skriver du
fsck -y
då all text slutat rabblas upp

Om den efter den slutat rabblat text igen säger att allting såg ok ut, så skriver du bara:
reboot

Om den säger att:
*** MACINTOSH HD SEEMS TO BE MODIFIED ***

... eller vad den nu exakt säger (skriver då i alla fall din HD:s namn om jag inte minns fel), så skriver du bara:
fsck -y

igen, för då gör den samma sak igen. Repetera det ända tills den rapporterar att datorn e ok, och skriv sen:
reboot

Då har den reparerat disken. Detta skulle jag gissa löser problemet eftersom att datorn då bevisliugen hittat disken i singleuserläge och borde kunna göra det utanför det läget då du reparerat

Intressant! Jag har lyckligtvis inte haft anledning att testa detta ännu men det här inlägget passar fint i min katastrofmapp.
tack så mycket!

Det lilla...

1
Bevaka tråden