Varför sälja utan tangentbord och mus?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2004-01-06 13:44

Jag undrar varför folk sätter ut så många annonser där de säljer macar utan tangentbord och mus?

Brukar de inte ingå i nyköp av dator?

Samlar folk på prylarna eller vad?

Jag förstår liksom inte vitsen med det.

• Oregistrerad
  • 2004-01-06 14:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av bodo
Jag undrar varför folk sätter ut så många annonser där de säljer macar utan tangentbord och mus?

Brukar de inte ingå i nyköp av dator?

Samlar folk på prylarna eller vad?

Jag förstår liksom inte vitsen med det.

Kan det vara så att dom inte fick med sig tangentbord och mus när dom sprang ut genom dörren!?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 14:35

Om det är en gammal maskin så kanske de har kört den tangentbordslöst som någon server och inte hittar tangentbordet.

Eller så har det hänt något hemskt med det så att de inte vill sälja det.... Och då vill du garanterat inte köpa det heller

• Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2004-01-06 14:50

Det må så vara, men inte vart 3 dator som annonseras väl...?

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-01-06 16:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Hansen
Kan det vara så att dom inte fick med sig tangentbord och mus när dom sprang ut genom dörren!?

Det är ju en tanke som slår en, även om det inte alltid behöver vara så. Det gäller att göra det klart för sig vad det är för en maskin man ev. är på väg att köpa. Fråga på bara, verkar det hela suspekt så skippar man ju bara det objektet och går vidare.

Det finns faktiskt rimliga förklaringar till att datorer säljs utan tangentbord. Jag har t ex köpt ett likviderat bolags alla materiella tillgånger en gång. Då var det en del Macar som saknade tangentbord. Jag tror helt enkelt att företag och individer skiter i detaljerna i vissa sammanhang. Om företaget man jobbar på går i konkurs så tror jag att det är vanligt att man inte lämnar tillbaka alla prylar. När sakerna rafsas ihop kanske vissa saker kommer bort.

Men, visst är sannolikheten högre att en Mac som säljs utan tangentbord är stöldgods än en som säljs med. Men, det är absolut inte att dra några säkra slutsatser. Kräv alltid kvitto där det framgår (med personnummer) vem säljaren är. Samt serienummer på det man köper.

1
Bevaka tråden