Mus-köp

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-01-03 16:45

Jag har tänkt att köpa en mus med flera knappar och scrollhjul. Finns det tips? Gärna rättså billiga men självklart också snygga och bra.

Jag ska även köpa extra minne till min iMac G3 500 Mhz. Jag har 192 idag. Visst är det värt att köpa till minne? Vilken typ av minne är det och var rekommenderar ni att man handlar?

Det här med att köpa mus... Hur vet man vilka som funkar till macen?

Tack. /erik

• Medlem
  • 2004-01-03 16:50

Macally IceMouse kostar 374 kr hos Macoteket. Snygg och bra. iMac G3 500 använder vanliga PC133-minnen. Mer minne kan vara bra om du ska installera OS X. De flesta USB-möss funkar med macen, rakt av, utan drivrutiner.

• Oregistrerad
  • 2004-01-03 17:09

Jag har os x. Det är lite tungrott

Jag funderar på att gå ner på stan här i norrköping och kolla vad man kan hitta hos den lokale pc-handlaren.

Visst heter det mer än PC133, är det inte DIMM eller något mer?

Vad säger jag när jag kommer in till pc-nissen?

• Medlem
  • 2004-01-03 17:11

Du tar med dig en fungerande minneskrets och så vrålar du "ÖÖÖHH gubbe! Ge hit en sån hära, fast 512 MB, dåra!"

• Oregistrerad
  • 2004-01-03 17:14

Va fint.... Då får jag säkert rabatt också.

Jag rekommenderar en MX500 från Logitech.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=25944&t=206&l=2&AvdID=1&CatID=18&GrpID=1&s=pl
Jag gillar verkligen utformningen. och den funkar riktigt bra till Mac.
(440:-)

• Oregistrerad
  • 2004-01-03 23:00

PC100 SDRAM (3.3 V, 64-bit, 168-pin, 100 MHz unbuffered) - PC133 går oxå bra…
Logitechmös är billiga och hyfsat bra och hållbara - funkar as is med OSX men finns oxå drivers om man vill konfa knapparna - och man kan välja lite mellan kula/optisk, sladd/trådlös som man vill…

• Oregistrerad
  • 2004-01-03 23:03

Schysst.... Det var svar på tal om minnet från Pär.

Logitech verkar vara stabila.

Jag gillar faktiskt Microsoft's möss. Men så är jag en MS-kramare också

• Oregistrerad
  • 2004-01-03 23:07

Skyll inte på mig om det krånglar
PC100 SDRAM är inte världens stringentaste standard…
(men i 19 fall av 20…)

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-03 23:58

Se till att minnet inte är "ECC registered" och "unbuffered" så fungerar det nog fint. Sedan kan du ju, om du vill vara på den säkra sidan, matcha minnets CL-värde (läshastighet) med minnena som sitter i din maskin. Öppna "Systeminformation" för att undersöka vilket CL-tal dina nuvarande minnen har och köp minnen med samma värde.

Mus? MX500 såklart.

Jag passade på att köpa en till Microsoft IntelliMouse Optical under mellandagarna då Dustin endast tog 119 kr plus moms för den.

• Medlem
  • Piteå
  • 2004-01-04 08:49

Alla logitech möss i Mx-serien förutom dom trådlösa smider på som fasen

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-04 11:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gadd

Ja, fast MX310 e grymt oskön. Även för dem som har små händer. Det svarta fåret i serien anser jag.

Citat:

Har inte hittat några problem med min MX 700. Det är den bästa mus jag provat. Dock ville ju Svanerik ha en billig mus och där kanske inte den kvalar in. Trots detta anser jag att den är värd varenda krona. Skön att arbeta med, många knappar, inga batterier som skall bytas, inget lagg etc, etc..

T-son

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-04 12:12

Har också (som Adrian) sett till att MS tjänar en slant då och då och köpte en IntelliMouse nyligen. Funkar utan att installera drivrutiner, vilket passar mig bra eftersom jag tror att ju färre tredjeparts mjukvaror man har - ju bättre.

Minnen: Gå för h-e inte och köp nåt som passar bara för att specifikationerna verkar stämma. Har nyligen fått erfara att det kan kosta mer än de hundralappar jag sparade. Du kan få "obegripliga" fel som dyker upp om ett bra tag, och som blir värre, mer frekventa och obegripliga ju längre tiden går och kan sluta i totalkrasch och förlust av all data. Dessutom är nyare OS mer känsliga för "felaktiga" minneskort än gamla system. Köp för fasen "riktiga" minnen som är testade på Mac OSX från en erfaren Mac-handlare, typ Macoteket.

Du kan handla kvalitetsminnen från www.crucial.com

Det är bland dom bästa minnen du kan köpa på marknaden.

Tog en dag få det levererat med DHL från jag beställde senast.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-04 17:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Köp för fasen "riktiga" minnen som är testade på Mac OSX från en erfaren Mac-handlare, typ Macoteket.

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Men jag tänkte att någon kanske skulle få lära sig den hårda vägen (se mitt inlägg högre upp i diskussionen) för en gångs skull.

fattar inte hur man kan förstöra sin snygga Mac med en grotesk Logitech-mus... de må vara bra, och min cordless PS2-controller från Logitech står jag ut med för PS2 är ju ingen snygging heller precis, men en kitschig Logitech-mus till en slimmad powerbook... det är ju groteskt!

• Medlem
  • 2004-01-04 19:27

De gamla logitecherna var snyggare dock. Wheel Mouse Optical tixempel.

• Medlem
  • Piteå
  • 2004-01-04 19:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim T-son Torkelson
Har inte hittat några problem med min MX 700. Det är den bästa mus jag provat. Dock ville ju Svanerik ha en billig mus och där kanske inte den kvalar in. Trots detta anser jag att den är värd varenda krona. Skön att arbeta med, många knappar, inga batterier som skall bytas, inget lagg etc, etc..

T-son

Jepp, men dock så sitter du där med en tegelsten i handen.

• Oregistrerad
  • 2004-01-04 19:59

ähh, köp en fin trackball istället... vansinnigt mycket roligare att använda och så otroligt exakt när man leker i photoshop.

• Oregistrerad
  • 2004-01-04 22:07

Det verkar jäkligt spännande med en trackball! Varför är det så bra?

Jag köpte Logitechs "mini-mus" till en kollega. Grymt skön, kanske ska sno den. Finns tyvärr inte trådlös tror jag.

• Oregistrerad
  • 2004-01-04 22:46

En mus kan aldrig vara lika exakt som en trackball (i mitt oprofessionella synsätt).
Sen har vi de där hälsoaspekterna och sånt tjafs men det viktiga är ju att en trackball känns så otroligt rätt i fingertopparna.
Det enda som fattas är ett accord-tangentbord (fem knappar = allt man behöver.)

Citat:

Jepp, men dock så sitter du där med en tegelsten i handen.

Inte trodde jag att crossåkare var så veka;)

Skämt och sido så är tyngden inget som stör mig snarare tvärt om det gör att den känns både stabilare och gedignare.

T-son

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonny Larsen
En mus kan aldrig vara lika exakt som en trackball (i mitt oprofessionella synsätt).
Sen har vi de där hälsoaspekterna och sånt tjafs men det viktiga är ju att en trackball känns så otroligt rätt i fingertopparna.
Det enda som fattas är ett accord-tangentbord (fem knappar = allt man behöver.)

Kan bara hålla med fastän jag inte lekt i PS på massa år. Man har bättre kontroll över pekaren upplever jag...

• Medlem
  • 2004-01-05 10:27

Angående minnen; PC-133 standarden har "uppdaterats" i smyg. En sidoeffekt är att Macar inte kan använda de nya minnena.

Ska du ha minne till den, så måste du antingen hitta gamla minnen, eller köpa hos en Macåterförsäljare. Nu har jag iofs bara testat i en G4, så det är inte omöjligt att de fungerar när de körs i lägre hastighet. Be warned though, och se till att du har bytesrätt.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-01-05 13:56

Logitech MX 500 , såklart

• Oregistrerad
  • 2004-01-05 15:46

Ja nu har jag i alla fall köpt en logitech mx310...

Som jag inte riktigt kommer överens med. Jag blir helt spänd i långfingret.

Känns dumt.

EDIT: Men det blir bättre och bättre dag för dag.

Senast redigerat 2004-01-06 09:23
Bevaka tråden