Ibook nu eller senare?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-03 14:51

Jag har LÄNGE kollat in ibooks priser, det verkar stå still... tror ni att priset kommer sjunka rejält efter steve's keynote eller att det kommer fortsätta ligga kvar på ungefär samma? eller kommer det komma någon uppgraddering?

för nu kommer jag köpa om INTE på båda!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-03 15:20

Dom gick väl ner ganska mycket tidigare i höstas i samband med att dom laddade dom med G4´or,,,,

Om du inte är i desperat behov så skulle jag vänta till efter den 6:e. iBooken är ju ganska nyligen uppdaterad men man vet aldrig. Priserna dumpas oftast efter en lansering om dom justeras dock händer det att priserna justeras ändå (eMac).

T-son

...och den måste man vänta några veckor till eftersom Apple ibland släpper stora produkter *efter* MWSF (förra året kom nya PowerMacar tre veckor efter MWSF). Men ärligt talat tror jag inte det kommer några nya modeller än på ett tag, Apple brukar ta ett halvår på sig mellan uppdateringarna och iBook G4 kom ju rätt nyligt fortfarande.

Några prissänkningar brukar inte komma från Apple sida speciellt ofta. Det är framförallt i samband med nya lanseringar som priserna justeras (och då brukar även andra ÅF rea ut de tidigare modellerna).

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-01-07 14:11

Väntade också på MWSF för att se om det skulle komma några uppdateringar till iBooken...
Frågan är nu om det kommer uppdateringar närmaste tiden? Ska också nämna att jag inte har haft Mac tidigare, så detta blir i så fall den första
Jag har i och för sig inte bråttom, så jag kan vänta ett tag till, men som någon sade i en annan tråd, så är det väldigt tråkigt att gå och vänta!
Man vill ju ändå ha "most bang for your buck"!

Är i samma sits Speciellt när man reser hem till familjen och är där i en månad.

När var det ibook resp powerbook (15") uppdaterades senast? Minnet sviker tyvärr...

Får suga lite på den goda karamellen när jag helst av allt vill tugga i mig den direkt.

• Medlem
  • 2004-01-07 15:19

det ska bli min första mac också! men då jag egentligen bara hade tänkt att använda den till surfning och skriva dokument, på höjden kolla på en dvd, så är jag inte så beroende av någon bättre prestanda. Håller med, riktigt frusterande att bara gå och vänta på ingenting...

Citat:

Skrevs ursprungligen av cornpie
Frågan är nu om det kommer uppdateringar närmaste tiden?

Som jag skrev ovan så tror jag inte några nya Ibook-modeller är pågång än på ett tag och nya PowerBook-modeller dröjer nog också ett tag till. En grov gissning från min sida är att en ny PowerBook kommer senast i mars och att en ny iBook kommer senast i maj. Vi får väl se hur bra dom gissningarna är...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ductic
När var det ibook resp powerbook (15") uppdaterades senast? Minnet sviker tyvärr...

PowerBook: 16 september 2003
iBook G4: 22 oktober 2003

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-07 15:53

Vi får väl hoppas att dollarkursen håller sig låg eller sjunker fram till nästa uppdatering. Vore smarrigt om minsta iBooken ramlade under 10 000:- inklusive moms.

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-01-07 16:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Som jag skrev ovan så tror jag inte några nya Ibook-modeller är pågång än på ett tag och nya PowerBook-modeller dröjer nog också ett tag till. En grov gissning från min sida är att en ny PowerBook kommer senast i mars och att en ny iBook kommer senast i maj. Vi får väl se hur bra dom gissningarna är...

PowerBook: 16 september 2003
iBook G4: 22 oktober 2003

hmm...maj...16 mars 2004 har det gått 6 månader sen nya iBooken...så om uppdateringsintervallen stämmer så kommer det ingen ny iBook på minst 2-4 månader...
orkar man vänta så länge...
svårt val. har inte bråttom, men när man vill ha nåt vill man ha det NU!

Snegla på en powerbook? Har själv inte bestämt mig ännu. Är student så det känns lite väl att "investera" de summorna på något. Har dessvärre problemet att jag inte kan nöja mig med något mindre häftigt Återstår att se.

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-01-07 17:49
Citat:

Snegla på en powerbook? Har själv inte bestämt mig ännu. Är student så det känns lite väl att "investera" de summorna på något. Har dessvärre problemet att jag inte kan nöja mig med något mindre häftigt Återstår att se.

Har samma "problem"
Är sugen på en PB. Men även med studentrabatt kostar den 17666,25kr (256Mb RAM, Airport-kort). Lite saftigt för en student. Samtidigt tänker man att om man nu ska ha en 12" det priset kan man lika gärna slänga upp knappt 4kkr till och få en 15" med backlit keyboard (COOOL:D ) och vassare grafikkort och FW800 och widescreenskärm och...:D

Med basstation, mer minne, ext. t-bord och mus så är man uppe i 25000kr och det går helt enkelt inte just nu

Tror dock att iBooken fyller mina behov gott och väl men PB är ju så SNYGG!

En tanke jag haft är att köpa iBooken nu och senare, om man fortfarande gillar att köra Mac (har ju aldrig kört Mac, men är nästintill övertygad om att jag kommer att "fastna"...bara en känsla jag har:) ) så skaffar man sig en PB G5 när den kommer

Värst vad många smileys det blev:D
Rookie

• Oregistrerad
  • 2004-01-07 18:37
Citat:

Har samma "problem"
Är sugen på en PB. Men även med studentrabatt kostar den 17666,25kr (256Mb RAM, Airport-kort). Lite saftigt för en student. Samtidigt tänker man att om man nu ska ha en 12" det priset kan man lika gärna slänga upp knappt 4kkr till och få en 15" med backlit keyboard (COOOL:D ) och vassare grafikkort och FW800 och widescreenskärm och...:D

Med basstation, mer minne, ext. t-bord och mus så är man uppe i 25000kr och det går helt enkelt inte just nu

Tror dock att iBooken fyller mina behov gott och väl men PB är ju så SNYGG!

En tanke jag haft är att köpa iBooken nu och senare, om man fortfarande gillar att köra Mac (har ju aldrig kört Mac, men är nästintill övertygad om att jag kommer att "fastna"...bara en känsla jag har:) ) så skaffar man sig en PB G5 när den kommer

Värst vad många smileys det blev:D
Rookie

....ja, vad ska man säga, jag är i samma sits...."great minds think alike":D

.....jag jobbar med en 1ghx Tibook (utan superdrive dock), ska nu inhandla egen dator. Innerst inne vet jag att iBooken rent prestandamässigt räcker för mina behov, men har man någon gång "smekt en Powerbook" har man inte ögon för något annat:D

.... iBookens största nackdel (och pb 12") är skärmen och att den inte har DVD-R. Om man pysslar en del med digitala bilder så känns faktiskt inte iBook 12" och pb 12" som några alternativ om man upplevt 15" pb:(
Men visst, pb är dyrt, jag hade hoppats på snabbare hårddiskar och prissänkningar igår...tji fick jag!
/Sulan

Härligt att man inte är ensam med detta problem
Tycker att en PB12" hade varit mycket smidig men så jätteofta konkar jag inte runt på den utan då föredrar jag en 15" (med 5400rpm HDD och backlit) så man kan låta fingrarna promenera på tangenterna även på natten. Redan där hoppar prislappen upp ett steg.

Dual view och allt vad det innebär på PBn är ju så härligt att ha dessutom, även om man med trixande skall kunna göra något sådant med iBook?

Mitt problem är att medans jag köpte min iPod på applestore i Bangkok så fick jag surfa på en PB17" (under tiden jag fick 14GB(!) låtar av personalen) och jag blev förälskad!

Superdrive blir det nog inget med då den inte stödjer DVD-R.

En fråga, man ser ju PC laptops med väldigt bra skärmar som stödjer väldigt hög upplösning. Kommer vi skärmarna och upplösningen bli bättre inom en snar framtid?

Vad hemskt det känns när man vill ha något så mycket!

Citat:

Har samma "problem"

Då har du bara kollat på 15" utan superdrive för inte sant? Den saknar även backlit keyboard. Måste läggas till för 750kr. Den har även "bara" 1Ghz G4. Eller har du tagit 15" 1,25Ghz och valt bort superdriven kanske?

Citat:

Det är ju det den gör!

DVD+R däremot kan den inte bränna. Men väl läsa.

Ajajaj, så var det kanske

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-01-07 20:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Då har du bara kollat på 15" utan superdrive för inte sant? Den saknar även backlit keyboard. Måste läggas till för 750kr. Den har även "bara" 1Ghz G4. Eller har du tagit 15" 1,25Ghz och valt bort superdriven kanske?

PB 12"
1GHz
256Mb RAM
Airportkort
17666,25kr

PB 15"
1GHz
256Mb RAM
DVD/CD-RW
Airportkort
Backlit kb
21455kr

(med Mecenat-rabatt)
extra RAM-minne kan man tydligen köpa mycket billigare på andra ställen...

men med extra RAM-minne, router, Apple tangentbord, någon mus (Logitech?) etc. springer priset iväg mot 25 papp.

Fixar inte Toast det?

Se vad Rikard A skriver. Det var jag som var ute och velade.

Citat:

hmm...maj...16 mars 2004 har det gått 6 månader sen nya iBooken...så om uppdateringsintervallen stämmer så kommer det ingen ny iBook på minst 2-4 månader...
orkar man vänta så länge...
svårt val. har inte bråttom, men när man vill ha nåt vill man ha det NU!

Det värsta är väl att när en ny mac väl är lanserad så måste man räkna med Apples sedvanliga leveransproblem och förseningar dessutom. Och så sitter man där och inte kan beställa en gammal mac eftersom nya har lanserats men man kan inte få dom nya för dom är försenade...

(Dagens i-landsproblem. )

1
Bevaka tråden