Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ger det här kortet USB2 eller inte: Hjälp att tolka text

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-02 22:26

Har funderat på att klämma in ett USB2-kort från Adaptec i min gamla b/w G3 (med Sonnetts G4-processor). Men jag begriper tamme 17 inte om jag verkligen får det snabbare USB2 eller om det bara blir USB1.1 i slutänden ändå.

den här sidan hos Adaptec står det nämligen så här under "Macintosh":

This card is OHCI compatible. Drivers that Apple includes in the Mac OS will work with this product. Note: USB ports will function at USB 1.1 speeds.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig tolka texten eller bidra med egna empiriska erfarenheter? Får jag USB2 (snabb) eller USB1.1 (långsam)?

Danne

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-02 22:33

Enligt sista raden där så kommer det gå som USB 1.1 .
Men varför undrar jag?
OHCI e standard och åtminstone linux klarar av USB2 genom OHCI.
Ser inte varför inte macen skulle klara av USB2...
Men det verkar som om den kommer köra med USB 1.1 i din dator.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-02 22:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av b0bben
Enligt sista raden där så kommer det gå som USB 1.1 .
Men varför undrar jag?
OHCI e standard och åtminstone linux klarar av USB2 genom OHCI.
Ser inte varför inte macen skulle klara av USB2...
Men det verkar som om den kommer köra med USB 1.1 i din dator.

Jo, det "verkar" så.
Jag blir förbannad på marknadsfolk som försöker formulera sig så undvikande som möjligt när dom beskriver nåt som kan vara en nackdel - om det är som det "verkar".
Kan dom inte lika gärna i så fall skriva "tyvärr blir det inte USB2 på Mac men du får tre USB1.1-utgångar"

Jag mailade dom nyss. Dom kanske hör av sig i år....

Jag skulle nog tolka på samma sätt som Bobben, men man undrar ju om de menar det gamla Mac OS eller OS X. Jag har ju läst rykten på olika Mac-forum att under OS 9 blir USB 2-kort (om de funkar över huvud taget) inte snabbare än USB 1, men att USB 2-kort ska klara 2.0-hastighet under OS X. Jag vet faktiskt inte, men om du får köpa på öppet köp så kan du ju testa och klocka en överföring.

1
Bevaka tråden