Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför så konstiga rubriker på diskussionerna?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här kommer lite gnäll. Har varit medlem på 99mac i några månader nu, och det är verkligen fantastisk hur snabbt man kan få hjälp här. Men det är en sak som stört mig lite.
Jag brukar alltid gå in på visa nya inlägg och se vad som skrivits och kan vara av intresse. Jag har reagerat på att många diskussioner har konstiga rubriker. T.ex.

Citat:

"Ska det va så jävla svårt?", "Vad säger ni om detta?", "hemsida??"

Är exempel på rubriker som inte säger någonting (eller i varje fall väldigt lite) om vad diskussionen handlar om. Ibland kan det vara en ledtråd att titta på vilket forum diskussionen är skapad i men ibland hjälper inte ens det.
Jag tycker att en uppstramning när det gäller rubriksättning vore på sin plats. Kanske ett bra nyårslöfte för 2004? Vad tycker ni andra?

Kan inget annat än att bara instämma! Rätta, tydliga och pedagogiska rubriker sparar tid för oss alla!

Bra idé, men problemet är ju hur den ska genomföras? En stor blinkande skylt när man skapar en ny diskussion som upplyser om att dåliga rubriker inte fungerar?

  • Medlem
  • 2004-01-02 16:39

Gäller väl de flesta diskussioner. Man kan börja med en nog så ambitiös fråga, få ett bra svar, men svaret genererar en följdfråga, och innan vet ordet av pratar man om en femte eller sjätte grej, kanske långt ifrån den första frågan.

Vips så har man en helt ny diskussion, och ärendet passar dåligt...

Men det skadar ju inte om första ärenderaden visar lite vad inlägget handlar om.

/Frans

  • Medlem
  • 2004-01-02 17:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Frans
Gäller väl de flesta diskussioner. Man kan börja med en nog så ambitiös fråga, få ett bra svar, men svaret genererar en följdfråga, och innan vet ordet av pratar man om en femte eller sjätte grej, kanske långt ifrån den första frågan.

Vips så har man en helt ny diskussion, och ärendet passar dåligt...

Men det skadar ju inte om första ärenderaden visar lite vad inlägget handlar om.

/Frans

Nä just det, manskulle i alla fall veta när man är OT

Vi har haft denna diskussion uppe tidigare och den tål att tas på nytt. Självfallet ska man skriva vad tråden handlar om i rubriken.

Någon försöker lura mig att klicka på en länk känns det som när det står "Har ni sett det här?". Jag drar mig inte för att göra jämförelsen med spam i brevlådan. Lägg ner på en gång, direkt, meddetsamma och omedelbart är min åsikt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av McFlurry
Är exempel på rubriker som inte säger någonting (eller i varje fall väldigt lite) om vad diskussionen handlar om. Ibland kan det vara en ledtråd att titta på vilket forum diskussionen är skapad i men ibland hjälper inte ens det.
Jag tycker att en uppstramning när det gäller rubriksättning vore på sin plats. Kanske ett bra nyårslöfte för 2004? Vad tycker ni andra?

Kan bara instämma. Det kan inte nog poängteras hur viktigt bra rubriker är. När man går igen dagens aktiva diskussioner så är det rubriken som är avgörande för om man alls ska läsa en tråd. Om det är en helt intetsägande rubrik eller, ännu värre, en kvällstidningslöpsedelrubrik, då orkar jag aldrig läsa.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Bra idé, men problemet är ju hur den ska genomföras? En stor blinkande skylt när man skapar en ny diskussion som upplyser om att dåliga rubriker inte fungerar?

Kanske inte blinkande men en liten text som ger goda råd nära rutan där man fyller i rubrik borde hjälpa en del. Och lite hårdare moderering också, det känns bättre om en moderator går in och påpekar än dålig rubrik än om vi andra "gnäller" om det.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-02 22:56

Men samtidigt får ju rubriksättaren skylla sig själv litegrann, eftersom förmodligen färre kommer att läsa tråden om det bara står "Hjälp!!!!" som rubrik, istället för tex "Min iBook startar inte".
Visst skulle man kunna lägga in något i stil med "Sätt tydliga rubriker" på sidan där man skriver nya inlägg, men det skulle även kunna kännas litegrann som ett hån mot dem som sätter vettiga rubriker, vilket de flesta tack och lov faktiskt gör.

Om rubriksättaren slarvar med rubrik och frågeformulering så brukar jag strunta i att svara. Jag svarar på så mycket jag kan och tycker att man får anstränga sig lite om man vill ha hjälp med något.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-03 02:07

Där bekräftade du mitt inlägg, Taz.

Kul att diskussionen om rubriker går het.
Det var aldrig min avsikt när jag startade tråden att man skulle kontrollera rubrikerna med nån automatik. Jag menar bara att när man skriver ett inlägg så vill man väl både för sin egen och andras skull att man ska förstå vad det handlar om. Särskilt om man vill ha hjälp med ett specifikt problem.
Sedan förstår ju jag också att den som skapar en diskussion inte kan ta ansvar för om den spårar ur och blir off topic. Det var inte riktigt det jag ville säga. Men första inlägget i en diskussion borde ju rimligtvis korrespondera med rubriken.

1
Bevaka tråden