Köp av ibook

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-01 17:17

Hallo.
Jag har bestämt mig för att jag ska byta till mac nu.
Jag harkollat runt lite på ibookarna å har kommit fram till att det är en sån jag ska, men då kommer det stora problemet PENGARNA!

Jag vill ju igentligen ha 14" men då blir det lite för dyrt, men 12" har jag råd med....

Ibooken ska användas iställer för min stationära å då e det ju otroligt tråkigt med 12" men jag har en 19"tft hemma å den kanske man kan koppla in å använda den, då kanske det bara är en fördel att ha 12" när man ska bära runt den...

Som ni förstår så har jag svårt å välja berätta gärna fördelar å nackdelar med de olika skärmarna och om det funkar bra med att köra på en extern skärm.

Köp burken i USA så har du råd med 14":D

• Oregistrerad
  • 2004-01-01 17:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
Köp burken i USA så har du råd med 14":D

hehe nädu det ska jag inte göra

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-01 18:04

Pluggar du har du ju 10% rabatt på CSN.

• Oregistrerad
  • 2004-01-01 18:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av skatan
Pluggar du har du ju 10% rabatt på CSN.

Jo det vet jag men det blir ändå lite för dyrt för mig med 14"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-01 18:25

Har du extern skärm att köra hemma, är det ju bara en fördel att datorn är liten. Kolla in vad AnnaD skriver!

Hon verkar mycket nöjd.

Vänligen, Ylan

• Oregistrerad
  • 2004-01-01 18:38

Det verkar ju bra....
Kan man koppla in tbord till ibooken så man kör med vanlig mus å tbord å bara stänger macen så det känns som å sitta vid en vanlig?

• Oregistrerad
  • 2004-01-01 18:52

Detta hade jag tänkt mig,
Räcker det med 384 i ram eller kommer jag tycka att den e för slö? det är ju ganska stor skillnad på priset på 640 384
• 384 MB DDR266 SDRAM - 2 SO-DIMMs
• 60 GB Ultra ATA-enhet
• DVD/CD-RW
• Bluetooth-modul
• AirPort Extreme-kort
• Tangentbord & Mac OS
• 800 MHz PowerPC G4
• 12-tums TFT-skärm
• Två USB-portar
• FireWire-port
• Nätadapter
• Batteri

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-01 19:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Hammer
Det verkar ju bra....
Kan man koppla in tbord till ibooken så man kör med vanlig mus å tbord å bara stänger macen så det känns som å sitta vid en vanlig?

Jag vet inte huruvida du kan köra iBooken stängd, men jag vet att du kan koppla in externt tangentbord och extern mus, (USB!) Kolla vilka tangentbord som är kompatibla! Skulle ej rekommmendera Applemus, då de inte finns med flera knappar. Kör själv Logitechmus och är mycket nöjd med den.

Vad gäller minne, så skulle jag nog köpa till en 512:a, men då undersöka vad det kostar att köpa någon annanstans än hos Apple. Alltså köpa dator med minimalt med minne, för att sedan komplettera. Men jag har inte benkoll på priserna just nu, så kolla själv! Det har dock talats en del om Apples hutlösa minnespriser! Köper du till en 256:a, har du ju ingen glädje av den, för det fall du vill utöka.

Själv kör jag en gammal PB G4 400MHz, med endast 384MB Ramminne, och när jag har många program igång (dvs. för det mesta) märker jag att datorn blir slö om jag öppnar några tunga filer. Dock är detta inte fallet om man aldrig öppnar några stora filer.

Vänligen, Ylan

• Oregistrerad
  • 2004-01-01 19:33

okey men det låter bra...
nu har jag en sista fråga å det e om blåtanden...
va man tvungen att köpa det på direkten om man vill ha det intigrerat? har för mig att jag läste det

Yeps det måste man köpa till från början, om man vill ha det inbyggt

• Oregistrerad
  • 2004-01-01 19:52

faan det förstörde mina villda planer
det skulle ju vara väldit skönt att ha det inbyggt men jag har heltenkelt inte råd med det...
Jag får ta å köpa nån usb grej sen

Det finns usbadaptrar som är ganska små . Jag tycker inte att de stör märkvärt i alla fall. Du ska dock tänka på att en usbadapter kostar oftast nästan lika mycket som att få det inbyggt.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-01 19:56

jag fick ju min första mac, ibook nu i veckan måndags närmare bestämmt

Det är en 14 tummare, med extra allt

Jag kört testat att köra den med mitt logitech svarta trådlösa tagnetbord och mus. Riktigt skönt faktiskt!

Har inte hunnit köra några krävande program än så jag kan inte recensera den så bra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-01 19:57
Citat:

faan det förstörde mina villda planer
det skulle ju vara väldit skönt att ha det inbyggt men jag har heltenkelt inte råd med det...
Jag får ta å köpa nån usb grej sen

Då skulle jag skjuta upp köpet tills jag har råd. Särskilt på en iBook, som är så portabel med sin litenhet och utmärkta batteritid! Det blir ganska störigt med en usb-plupp, utstickande i sidan. Tänk dessutom på att det är Macworld Expo nästa vecka, med nya modeller, nya priser och ny andrahandsmarknad!

Vänligen, Ylan

Bra att folk verka trivas med sina nya iBooks.. jag beställde min för några dagar sedan. Hoppas den kommer snart!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ylan
Tänk dessutom på att det är Macworld Expo nästa vecka, med nya modeller, nya priser och ny andrahandsmarknad!

Vänligen, Ylan

ush, säg inte så nu när jag redan har beställt min

• Oregistrerad
  • 2004-01-01 20:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ylan
Då skulle jag skjuta upp köpet tills jag har råd. Särskilt på en iBook, som är så portabel med sin litenhet och utmärkta batteritid! Det blir ganska störigt med en usb-plupp, utstickande i sidan. Tänk dessutom på att det är Macworld Expo nästa vecka, med nya modeller, nya priser och ny andrahandsmarknad!

Vänligen, Ylan

Det tråkiga är det att jag inte kommer få några mer pengar på typ 2-3 månader.
Men jag får väl vänta tills nästa vecka då men jag e ruskigt sugen på å beställa nu

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristofer G
ush, säg inte så nu när jag redan har beställt min

Som tidigare sagts så behöver du inte oroa dig. Det blir inga nya iBooks på mässan. Och även om det blir nån förändring så får ju du det eftersom din inte levererats än.

• Oregistrerad
  • 2004-01-01 20:21

det blir alltså inga förändringar på ibooks?
varken pris eller prestanda?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-01 20:23

Köp 12" då 14" bara är onödigt stor & du har en extra skärm.

Vet inte exakt vad minnet kostar hos apple men jag har för mig att till endel modeller är minnet dubbelt så dyrt så jag tycker du ska köpa 512mb extra efter du har fått datorn på t.ex macoteket. Jag använder 384mb i min och det funkar bra men jag använder den inte mer än nån gång i veckan endast för att transportera filer men jag tycker du borde maxa den om den ska vara din primära dator.

Det du också ska tänka på är att ibooken har en maxupplösning på 1024*768 vilket inte räcker för mig iaf.
men borde räcka bra för normalanvändare.

Jag har 1 gång kopplat in mitt tangentbord & mus till den men då måste jag ha den öppen vet inte om jag kan ställa in det någonstans.

Hursomhellst är det en väldigt bra hemmadator för normalbruk men om du behöver kraft så är det powerbook som gäller.

Citat:

det blir alltså inga förändringar på ibooks?
varken pris eller prestanda?

Ta det bara lungt. Det är inte många dar kvar till den 6:e och jag tror ingen hinner leverera innan dess ändå. Så om du beställer idag får du den ändå inte före den 6:e och kan därmed avbeställa om nåt annat spännande dyker upp.

För er som är på jakt efter iBook G4 och vill ha den snabbt finns en att köpa på 99macs radannonser:

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&postid=305688

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Som tidigare sagts så behöver du inte oroa dig. Det blir inga nya iBooks på mässan. Och även om det blir nån förändring så får ju du det eftersom din inte levererats än.

Känt Peter Dalle-citat: "Tänkte inte på det..."

• Oregistrerad
  • 2004-01-02 13:41

Va gla man blir. Jag å min far satte oss å skulle beställa en ibook nu.. men min farsa vill inte betala med kortet på nätet så då ser jag att man kan ringa in å lägga ordern så det gör vi 15min senare lägger jag på för då har ingen savarat.....
Det kan ju va så att dom har stängt men vafaan dom får ju säga det då

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-02 14:19

Brukar vara 25 minuter väntetid på Applesnummer, skandalöst!

Men finns ju risk att dom har sin support nerstängd så här mellan massa röda dagar.

Ps. Glöm inte fixa så du får 10% CSN rabatt!

• Oregistrerad
  • 2004-01-02 14:24

jo dom 10% e är viktiga..
men menar du seriöst att det brukar ta 25 minuter....
Ifall det skulle varit stängt så borde dom väl sagt det?

• Oregistrerad
  • 2004-01-02 15:31

Nu är ibooken beställd.
Bara 2 till 3 veckor kvar att vänta

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-02 15:54

Grattis! Tror inte de tar så lång tid att få den!

Hur länge fick du vänta i telefonen?+

• Oregistrerad
  • 2004-01-03 12:55

Dom 2 första gångerna väntade jag 20min men sen la jag på. På tredje försöket svarade dom på en minut typ

1
Bevaka tråden