Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivarkabelfunderationer

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-01 15:41

Vi har bytt till oss en hyfsad gammal skrivare, HP DeskWriter 550C. Med denna följde endast en gammal icke-USB-kabel. Den liknar ps2 el s-video i båda ändarna. Det är t.o.m apple-loggan på. Den ena ändan går givetvis in i skrivaren, men på våran QS733 sitter ju inga sånna ingångar. Finns den nån enkel billig adapter som gör att du kan koppla den till USB?
O hur gör man med drivisar till en sån halvgammal grej?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-01 22:22

En Keyspan serieportsadapter löser ditt anslutningsproblem. Kör du OS 9 borde det finnas drivrutiner för detta. I OS X finns inbyggda drivisar för denna skrivare om den hittas via adaptern.

Nu kan jag inte garantera att detta funkar, men då Keyspan-adaptern är löjligt dyr så köpte jag en seriell->USB adapter på Clas Ohlson för att koppla in min gamla palm, vilket funkade utmärkt. Det följde med drivisar för både os9 och osx. Sparade nästan 600 på det. Möjligt att den iofs inte är lika snabb, men men...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 02:35

Det keyspan-adaptern gör är väl att simulera ett seriellt interface mot USB-porten mha. det chip som finns i adaptern. Denna port använder sedan keyspans drivrutiner (som tidigare bara fanns för OSX när jag själv ägde en dylik adapter).

Dessa adaptrar brukar gå att hitta på annonstorg för macprylar till låga priser. Nypriset för keyspans adapter är ca. 1250kr inkl. moms. Finns väl billigare varianter några hundralappar billigare också. Om du kör OSX bör du dock kontrollera om det finns OSX kompatibla drivrutiner för adaptern.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-02 11:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leftrustle
Nu kan jag inte garantera att detta funkar, men då Keyspan-adaptern är löjligt dyr så köpte jag en seriell->USB adapter på Clas Ohlson för att koppla in min gamla palm, vilket funkade utmärkt. Det följde med drivisar för både os9 och osx. Sparade nästan 600 på det. Möjligt att den iofs inte är lika snabb, men men...

Det är inte en gammal PC seriell kontakt som det syftas på utan säkerligen en gammal en gammal LocalTalk-kontakt. Jag betvivlar starkt att Clas Ohlsson har en sådan omvandlare i sitt sortiment. Det är nog Keyspan som gäller, men tusen spänn är det ju inte värt då kan man ju lika bra köpa en ny bläckstråleskrivare med USB...

1
Bevaka tråden