Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther vägrar aktivera register_global i php4!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-31 06:37

Jag försöker aktivera register_global i php4. Enligt vad jag kan förstå så skall det bara vara att ändra i textfilen php.ini.default från register_globals = Off till register_globals = On och starta om datorn.

Min burk vägrar dock att aktivera register_globals. Kör man en phpinfo efter omstart så är det fortfarande avstängt...

Vad har jag missat? Är ganska grön på php.

OS 10.3.1 Klient

//mattan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-31 10:14

Kolla med phpinfo() var ini-filen ligger.

Öppna den, ändra precis som du beskrev och spara.

Öppna den igen och kontrollera att det du skrev sparades.
(tror du måste [i]sudo:a[/a] dig för att ändra ini-filen)

Sen räcker det med att du startar om webbdelningen.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-31 17:11

Tack för svaret. Jag var lite otydlig i min fråga. Jag har redan ändrat i php.ini.default och sedan startat om. Dubbelkollat att ändringen fanns kvar efter omstart (använder bbedit btw). Problemet är alltså att trots att det står register_globals = On i php.ini så rapporterar phpinof() att register_globals är off.

????

Tillägg:
Har löst problemet genom att byta namn på filen php.ini.default till php.ini. Verkar som att php ignorerar filen annars (tror jag, den skrivs iaf inte över vid omstart)

//mattan

Senast redigerat 2003-12-31 18:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-01 13:59

Hej igen!

Hähäh... tror jag vet vad ditt problem är.
Det ÄR php.ini som gäller.
php.ini.default är av samma slag som php.ini.bak som man ofta kopierar upp innan man börjar ändra i sin fil.

Tex när man installerar php från entrophy.ch så tror jag hans installerare kopierar den php.ini fil som finns från början och lägger undan den som php.ini.default för att man ska kunna återgå till just defaultinställningarna.

Men om du läste vad jag skrev i det tidigare inlägget om att kontrollera med phpinfo() vilken .ini-fil som används så borde du sett att den inte använde php.ini.default väl?

Annars är det bra mysko.
Berätta gärna om det är så att phpinfo() säger att den läser ifrån php.ini.default.

mvh
ivar

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-01 17:59

Det fanns bara en "php.ini-fil" på hela systemet (standardinstall) och det var php.ini.default så om den inte användes så användes "ingen" fil tydligen (Kan php köras utan .ini-fil?). Verkar som Apple menar att man skall ändra namnet på den innan man kan konfigurera om php.

Nåja, som jag skrev så funkar det nu iaf. Tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden