Laserskrivare, BILLIG!?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle behöva en billig laserskrivare, som funkar utmärkt med min iMac 17".

Några förslag?

Billig viktigast, men även så kompakt som möjligt.
Vill inte ha bläckstråleskrivare då de inte ger tillräckligt bra textkvalitet till rapporter o.dyl. samt att det skulle bli för dyrt i drift då jag skriver ut 10-20 sidor text per dag under uppsatsskrivande.

• Medlem
  • 2003-12-30 12:11

HP har ju ett par skrivare, 1010, 1020 etc. Kostar runt två tusen.

Har sneglat på dem ett tag, och i specarna står att det skall gå att köra dem från både OS 9 och X.

Men jag har inte kommit till skott än... Men det kanske kan vara något?

/Frans

HP:s övriga prylar brukar ju vara mac-kompatibla, så det verkar lovande. 2000 är ungefär smärtgränsen för mig. Ska kollas upp.

Tack för tipset.

Jag fick se en liten HP 1010 på ett kontor på jobbet. Jag trodde det var en bläckskrivare för den var så smidigt. Jag satt och diskuterade med han som hade den och han gjorde en utskrift som kom ut jäkligt fort.

Den verkar mycket bra tycker jag.

1890 kr på Elgiganten

• Oregistrerad
  • 2003-12-30 13:41

HP1010 och 1020 fungerar ej med Mac OS X då de är GDI-skrivare eller sk. Windowsskrivare. HP 1012 eller 1300 fungerar dock bättre.
HPs Macprodukter

Jaha, det kunde man ge sig f-n på...

1012 fungerar "bättre"? Bra, halvkasst eller i nödfall?

Vilken annan skrivare runt 2000kr finns det som faktiskt fungerar under OSX?

Man behöver uppenbarligen ha mer pengar än CSN för att kunna använda sin mac effektivt...:(

Fast samtidigt så finns det drivrutiner för LaserJet 1010 för MacOS X på hp:s hemsida. Där står det även att det finns inbyggd support för den skrivaren i Panther...

Jag börjar bli smått förvirrad.

• Medlem
  • Finland
  • 2003-12-30 14:47

Jag skaffade en HP 1012 igår.

Installerade programvaran koppla printern via USB sen var det klart, inga som helst problem.

Det var i Mac OS 9.2 kan jag tillägga.

240 EUR betala jag, kanske lite överpris men så har vi alltid lite dyrare priser här i Finland.

Hittade denna Samsung för 1800, är den något att ha?

http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e587036

Jaja, får väl se vad det blir.

• Medlem
  • 2003-12-30 16:00

Jag har lite samma undringar som du, men jag vill krångla till det lite ytterligare.

Står i begrepp att sätta upp ett blandat nätverk hemma, macar till mig, och så vill den spelglada generationen ha PC-maskiner.

Men det kanske vill göras en utskrift eller två i alla fall. Och då vill jag kunna dela på en skrivare. Hur fixar man det enklast? Kan man göra det med någon av de vi pratar om här, och var hittar man billigast skrivarserver?

/Frans

Både Win XP och OS X har väl skrivardelning inbyggt? Har inte testat det själv men det borde väl räcka.

• Medlem
  • 2003-12-30 16:05

Visst, men bak i datorn finns det väl i regel USB. Behöver ju en nätverkskontakt.

Har du en skrivare med Ethernet-uttag? I så fall är det väl bara att koppla in den i den router, switch eller hub som du har datorerna kopplade till.

• Medlem
  • 2003-12-30 16:41

Nej, hade jag haft det hade det varit enkelt.

På moderna (icke kontorsanpassade, och lägre prissatte) skrivare brukar det ju sitta USB.

HP har en JetDirect som jag hittat en överbliven på jobbet, men där sitter det Centronics. Och vad jag förstår skall de inte vilja fungera med Macar.

Så, vilket är bästa och enklaste sättet att få in en USB-skrivare i ett nätverk?

Alltså med skrivardelning så kopplar du in skrivaren med USB i en dator som är nätverkskopplad. På så sätt kan andra på nätet komma åt skrivaren.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-30 17:02

lexmark e321 är kanon, ca 2500 kr iofs

Har just köpt en HP Laserjet 1010 för 1796 spänn på OffOff. Jag kommer inte att kunna koppla in den förrän på fredag, men jag räknar kallt med att den ska funka. På paketet står det att den bara är för Windows, men när man öppnar det finner man en CD med drivrutiner för både OS 9 och OS X. Dessutom ska drivrutiner redan finnas i Panther, så CD:n kanske inte behövs över huvudtaget.

//S.

Berätta gärna hur den fungerar så fort du kopplar in den, så att jag vet...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leftrustle

Ja, på fredag kväll bör jag kunna lämna rapport...

//S.

Citat:

Får hålla dig på halster lite till...

Det enda jag har lyckats få ur skrivaren är dess testsida, som ser riktigt högklassig ut, både det svartvita och gråskalan. Däremot verkar det vara något tjall på Pantern, för jag kan inte lägga till någon skrivare överhuvudtaget. När jag klickar på Lägg till skrivare händer inte ett smack... I Jaguar kom det ju upp en lång lista med skrivare att välja från, men här är det dött. Nån som känner igen det här problemet?

//S.

HP 1010 testad på min Kub med Panther.
Inga som helst problem, funkar finfint...

• Oregistrerad
  • 2004-01-03 13:39
Citat:

Hittade denna Samsung för 1800, är den något att ha?

http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e587036

Yepp, den är någonting att ha. Jag har föregångaren 1210 kopplad & utdelad via min G4 hemma. 1710 skall vara samma skrivare fast med papperskassett.
Tittade för första gången på den nya varianten under mellandagarna: Den är rätt plastig.

För mig blev det en Samsungskrivare (trots namnet) efter att jag letat & läst allt jag kunnat hitta om billigare laserskrivare & Mac OS X. Min slutsats av inventeringen var att Brothers och Okis billiga skrivare hade avgjort mindre nöjda ägare. HPs skrivare blev för dyra för mig.

Det händer dock att min 1210 hittar på hyss. Hittills har det aldrig varit av det olösbara slaget. Eftersom jag aldrig riktigt fick ordning på drivrutinerna från Samsung så jag använder några från linuxprinting.org (för Mac OS X). Samsungs support var fantastiskt hjälpsamma men tyvärr lite vilsna med Mac.

Jag köpte min 1210 över disk på Inetdata (ligger omedelbart till höger om man tar lilla bron över till Djävulsön). Skulle köpa en till om det vore så.

Köpte en Samsung 1710 på just Inet idag, den funkar alldeles utmärkt och ger bra utskrifter. Perfekt för mina behov. Inget problem med installationen.

Tack för all hjälp.

• Oregistrerad
  • 2004-01-04 12:22
Citat:

Köpte en Samsung 1710 på just Inet idag, den funkar alldeles utmärkt och ger bra utskrifter. Perfekt för mina behov. Inget problem med installationen.

Hoppas den fortsätter funka lika bra som min gjort

Jag bytte alltså mina drivrutiner, hämtade nya härifrån. De har fungerat väl med både Mac OS 10.2 och 10.3.
Fast självklart, don't fix what isn't broken.

/H

Äntligen har jag lyckats få igång min hp laserjet 1010. Jag fick skapa ett nytt användarkonto och lägga till skrivaren därifrån. I administratörskontot kraschade print utilityn varje gång jag skulle lägga till en skrivare. Kasst.

Jag tycker Panther är alldeles för buggigt för att kosta 1 500 pix och lanseras under sånt buller och bång. Buggar som fixats i Jaguar återkommer nu i Pantern och det är inte acceptabelt. Visst finns här många förbättringar, men att inte kunna installera en skrivare utan att ta till ett tjuvtrick är under all kritik. Inte särskilt Macigt. Fast jag ska väl inte klaga; en PC-kompis har fortfarande efter två månader inte fått sin hp-skrivare att fungera...

//S.

Planerar också att köpa en Hp 1010. Hittade den på pcsuperstore för 1551:-.
Frågan är hur stor skillnad det blir om jag istället köper 1012? Alltså med 1200 dpi istället för 600 dpi. Är det "Dubbelt" så bra utskrifter? Enligt HP:s hemsida ska båda fungera med Mac.

Hur mycket bättre utskrifterna blir med LaserJet 1012 vet jag inte, men när man ser utskrifterna från 1010 så är det svårt att föreställa sig hur de skulle kunna vara bättre!

Nu har jag hittills mest skrivit ut text, och den blir snygg och proffsig både i normalläget och korrekturläget. Korrekturläget är betydligt bättre än motsvarande sparkvalitet från de bläckstråleskrivare jag haft.

//S.

• Oregistrerad
  • 2004-01-05 23:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Oscarsson
Frågan är hur stor skillnad det blir om jag istället köper 1012? Alltså med 1200 dpi istället för 600 dpi. Är det "Dubbelt" så bra utskrifter?

Det är inte fråga om "äkta" 1200*1200 såsom de dyrare modellerna utan REt, så i många fall så får du en skarpare text vid 600*600 läget även om det låter bättre på pappret.

Köpte den billiga HP 1010 samt en billig canonscanner i dag. De funkar bra ihop som kopiator. Digibilder skickar vi iväg till fotofirmor istället för lägga plenty på bläck och fotopapper.

1
Bevaka tråden