Macademic - Ett företag av dryghet å dumhet

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min far beställde en G5 Dual i somras. Visst som alla vet vid det här läget så var den modellen försenad många "dagar" (ironi).

När han änterligen får sin maskin i november så funkar inte skärmen.
Då man är en högre uppsatt chef i universitetsbranshen så ställer man vissa krav.
"Jag vill ha en ny skärm och den ska inte repareras."

"Nu vill jag att detta ska gå snabbt."
Visst, då säger Macademic att de ska fixa detta omgående. Efter två veckor ringer han igen å kollar hur det har gått.
Den står på samma fläck som när de tog in den. Ingen hade gjort något och ingenting.
Svaret blir alltså:
"Vi hör av oss nästa vecka då ni kan komma och hämta en ny skärm."

Tiden går och måndagen innan julafton (22/12) ringer han igen och frågar.
Då blir svaret att den är skeppad till Uppsala universitet som vi sa till att den INTE skulle göra. Kan man bli mer förbannad?
Dom borde bli av med sin "Apple Center-stämpel".

• Medlem
  • 2003-12-28 14:57

Och varför skulle en "högre uppsatt chef i universitetsbranshen" ha bättre garantivillkor och service än vi andra?

Vad är problemet med att din far får åka till sin arbestplats för att hämta sin skärm istället för till Macademic.

Och varför är du överhuvudtaget förbannad? Är det möjligen så att det är du som ska använda den dator som jag har varit med att betala med mina skattepengar???

• Oregistrerad
  • 2003-12-28 15:09

Så lilleman kunde inte sitta och leka med pappas nya dator över julen, det är det det handlar om?

Som jag ser det har macademic handlat föredömligt, speciellt med tanke på att de har tvingats stå ut med din dryga farsgubbe, så ta och tona ner lite... :rolleyes:

Och du, jag vet precis vad de högre cheferna inom universitet har sina datorer till och inte f-n motiverar det en dual g5a.

Senast redigerat 2003-12-28 20:17
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-28 15:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Eizo
Och varför skulle en "högre uppsatt chef i universitetsbranshen" ha bättre garantivillkor och service än vi andra?

Vad är problemet med att din far får åka till sin arbestplats för att hämta sin skärm istället för till Macademic.

Och varför är du överhuvudtaget förbannad? Är det möjligen så att det är du som ska använda den dator som jag har varit med att betala med mina skattepengar???

Öh?

Som jag fattar har poängen inget att göra med VEM som skall ha skärmen, utan att löften från Macademic (leveranstid och leveransställe) inte infriats.

Synes mig väldigt goda anledningar att bli förbannad.

Är det möjligen så att du jobbar på Macademic eftersom detta är ditt första och hittills enda inlägg?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Öh?

Som jag fattar har poängen inget att göra med VEM som skall ha skärmen, utan att löften från Macademic (leveranstid och leveransställe) inte infriats.

Jo precis. Men vad har personens samhälls-status med saken att göra?

"Då man är en högre uppsatt chef i universitetsbranshen så ställer man vissa krav." skrev St Anger. Förtjänar han bättre behandling för det?

Och att få datorn till jobbet där den ska användas dög tydligen inte heller. Utan den ska hem innan jul så julsurfningen är räddad. Jag håller med nukethenick när han undrar vad en "högre uppsatt chef i universitetsbranshen" ska med världens snabbaste dator till. Maila? Surfa? Jobba i Excel?

Helt ärligt så tror jag mer jag stör mig på "Då man är en högre uppsatt chef i universitetsbranshen så ställer man vissa krav."attityden än vad Macademic gjort. Han förtjänade det säkert.

• Medlem
  • 2003-12-28 15:41
Citat:

Är det möjligen så att du jobbar på Macademic eftersom detta är ditt första och hittills enda inlägg?

St Anger skrev ju att hans far som är "högre uppsatt chef i universitetsbranshen" skulle ha skärmen. Om det inte hade någon betydlese varför då nämna det.

Macademic har säkert gjort fler fel i det här garantiärendet. Men jag kunde inte låta bli när det gnälls över något som farasan köpt in för skattepengar.

Nej, jag jobbar inte på Macademic. Har aldrig köpt något på Macademic. Jag har däremot besökt butiken men det var c:a fem år sedan.

Väldigt många hårda ord nu, eller? Har han inte rätt att bli förbannad på dålig service?

Ligger det något personlige mellan er så ta det någon annastans, tack.

Det första inlägget var rörigt skrivet. Man var tvungen att sålla och tolka och kommer då fram till denna kärnfulla version:

En trasig skärm ersätts med en ny, detta tar dock en dryg månad och den nya skärmen levereras då till fel adress.

Visst är sånt där skitirriterande - men ärligt talat - så går det nästan ALLTID till när man ska få nåt reparerat/utbytt... tyvärr. Be dom plocka fram den magiska DOA-tejpen nästa gång. Då brukar det gå fortare

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-28 16:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Eizo
Macademic har säkert gjort fler fel i det här garantiärendet. Men jag kunde inte låta bli när det gnälls över något som farasan köpt in för skattepengar.

Så du tycker att det OK att skita i överenskommelser om nåt köpts för allmänna medel?

"Intressant" synpunkt....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Monkeyboy
Det första inlägget var rörigt skrivet. Man var tvungen att sålla och tolka och kommer då fram till denna kärnfulla version:

En trasig skärm ersätts med en ny, detta tar dock en dryg månad och den nya skärmen levereras då till fel adress.

Jo precis. Det har nog alla fattat. Frågan är bara varför en hög universitetsnisses krav är mer värda än andras?

Och sen undrar man ju vad han ska med en så snabb dator till. Precis sånt man vill att ens skattepengar ska gå till. Inte.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-28 16:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Jo precis. Men vad har personens samhälls-status med saken att göra?

"Då man är en högre uppsatt chef i universitetsbranshen så ställer man vissa krav." skrev St Anger. Förtjänar han bättre behandling för det?

Och att få datorn till jobbet där den ska användas dög tydligen inte heller. Utan den ska hem innan jul så julsurfningen är räddad. Jag håller med nukethenick när han undrar vad en "högre uppsatt chef i universitetsbranshen" ska med världens snabbaste dator till. Maila? Surfa? Jobba i Excel?

Helt ärligt så tror jag mer jag stör mig på "Då man är en högre uppsatt chef i universitetsbranshen så ställer man vissa krav."attityden än vad Macademic gjort. Han förtjänade det säkert.

Nu skall vi nog ta och lugna ner oss litegrann...

Poängen är INTE om han skall ha datorn att spela Alfapet med. Poängen är helt enkelt att en skärm inte blivt levererad i tid, och dessutom till fel address.

[Edit] Tar bort lite för att inte retas mer. Mattias Hedman - Moderator[/Edit]

Senast redigerat 2003-12-28 18:27
Citat:

Nu skall vi nog ta och lugna ner oss litegrann...

Vaddå "julsurfning"? Vad vet du om det? Vad vet du om hur och var snubben jobbar? Vad vet du om vad för dator han behöver?

Poängen är helt enkelt att en skärm inte blivt levererad i tid, och dessutom till fel address.

Det spelar ingen roll vad poängen för eftersom den här Mr "högre uppsatt chef i universitetsbranshen så ställer man vissa krav" tror han är mer värd än andra och det om nåt skulle kunna kallas både dryghet & dumhet.

Senast redigerat 2003-12-28 18:26

Varför så mycket attityd?

Senast redigerat 2003-12-28 18:26

Tagga ner nu.

/c

DOA tejpen?
DOA fungerar annourlunda numera. Du får ingen ny skärm över natten. Det får du aldrig när det kommer till reparera/utbyte/DOA.
Ny skärm på studs kan du få om ÅFen har en på lager inte annars.

DOA tar minst en vecka. Lika länge som en reparation. Ungefär.

Tråkigt det som hänt det är det. Dåligt av dem att lova saker de inte kan hålla.
Men de ville säker vara till lags, vilket nästan alltid är fel. Kunden tar ärlighet och sanning mycket bättre en två tre falska löften.

Bättre att då säga "Vi kaninte fixa en skärm så snabbt som du önskar det tar 1 vecka". Då hade alla varit lugna och ingen hade behövt hota med ta bort Apple Center status etc etc.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-28 18:34

Vad betyder egentligen "DOA"?
"Dead On Arrival"?

Jag tycker att alla personer som har höga positioner och som är lite mer än oss andra ska ha bättre villkor, service och respekt än vad vi som tillhör den gråa massan av skattebetalare och menlösa fjantar.
De ska inte ens behöva betala för sina dyra leksaker, det ska självklart bekostas med skattemedel.
Det är en skandal att denna Apple-ÅF inte kunnat tillgodose en högt uppsatt persons självklara krav på god service.
Att sedan skicka skärmen till arbetsplatsen i stället för hem sådär alldeles före jul är ju snudd på straffbart. Hur dum får man bli?
Nä, nu får det vara nog.
Jag ska anmäla detta flagranta övertramp.

• Medlem
  • 2003-12-28 18:56

Om jag var lika stor kund som uppsala universitet är hos macademic skulle jag kräva att bli förstklassigt bemött om det blev trassel. Min erfarenhet av Macademic är inte den bästa, men det kanske var för att jag inte är nån jättekund där.

(De ville ha runt 1000 spänn i "bränningsavgift" för en hembränd 8.1-systemskiva när 8.5 redan hade blivit gratis. Jag behövde boota en PB1400 från skiva och datorn var köpt hos dem med 8.1.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag tycker att alla personer som har höga positioner och som är lite mer än oss andra ska ha bättre villkor, service och respekt än vad vi som tillhör den gråa massan av skattebetalare och menlösa fjantar.
De ska inte ens behöva betala för sina dyra leksaker, det ska självklart bekostas med skattemedel.
Det är en skandal att denna Apple-ÅF inte kunnat tillgodose en högt uppsatt persons självklara krav på god service.
Att sedan skicka skärmen till arbetsplatsen i stället för hem sådär alldeles före jul är ju snudd på straffbart. Hur dum får man bli?
Nä, nu får det vara nog.
Jag ska anmäla detta flagranta övertramp.

Yes!!!! Huvudet på spiken!

Nu väntar jag bara på att St Anger ska reda ut begreppen och berätta hur det egentligen ligger till. Jag menar- det finns säkert naturliga förklaringar till allt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-28 19:17

Några verkar ha käkat spik under julen...

Vad ni arga och ironiska herrar säger är alltså att en person som har beställt en vara och blivit utlovad leverans absolut inte ska ha sådan leverans, iaf inte på rätt tid, eller? I synnerhet om personen råkar vara en som sitter på en s.k. "ledande position"?

Varför ska då någon överhuvudtaget ha leverans på rätt tid? Jag kräver att alla människor i alla samhällsskikt har rätt (inte bara rätt utan ska ha) leverans på fel tider av fel utrustning och med fördel även trasig sådan, eller?

Jag håller med Nurell: Till de som har skall allt varda givet...

Hur skulle det se ut om höga potentater skulle behöva genomlida allt vad kreti och pleti får stå ut med?

Leve konungen och fostervattnet!

Klart att denne högt uppsatte person ska ha sin leverans, precis som alla andra. Men det låter som om denne högt uppsatte person anser sig kunna ställa högre krav än oss vanliga dödliga.
Annars skulle den högt uppsatte personens position inte ha åberopats alls, eller hur?
Det skulle ha kunnat vara ett vanligt gnällmejl.

• Medlem
  • 2003-12-28 19:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av safir

det är julnubben!

allvarligt talat tycker jag att man som storkund åtminståne kan begära att få det man kommit överens om. chef eller inte spelar ingen roll. Närmast löjligt att ta upp det som argument.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Jag håller med Nurell: Till de som har skall allt varda givet...

Hur skulle det se ut om höga potentater skulle behöva genomlida allt vad kreti och pleti får stå ut med?

Leve konungen och fostervattnet!

Precis!
Är det någon som tror att Göran Persson behöver gå på bolaget och köa nuförtiden?:D

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-28 19:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av safir

I vart fall har man konsumerat nåt som gör att man inte kan skilja på sak och person.

Sak: Leveransförseningar, osv.
Person: "högt uppsatt..." osv.

Två olika saker.

För övrigt har jag svårt att förstå hur SONENS klantigt formulerade inlägg IDAG på 99mac gör det "rättvist" att sinka leverans åt PAPPAN för ETT PAR VECKOR SEDAN och dessutom leverera till fel adress.

• Medlem
  • 2003-12-28 19:28

tycker ni som är argast att man inte ska få använda servicegrad som försäljningsargument? Om man köper 1 grej får man service x 1, om man köper 2 grejer får man service x 1,1 om man köper 1000 grejer får man service x 3. Rimligt?

Citat:

Precis!
Är det någon som tror att Göran Persson behöver gå på bolaget och köa nuförtiden?:D

Är det någon som tror att han behövde göra det redan innan?

Citat:

I vart fall har man konsumerat nåt som gör att man inte kan skilja på sak och person.

Sak: Leveransförseningar, osv.
Person: "högt uppsatt..." osv.

Två olika saker.

För övrigt har jag svårt att förstå hur SONENS klantigt formulerade inlägg IDAG på 99mac gör det "rättvist" att sinka leverans åt PAPPAN för ETT PAR VECKOR SEDAN och dessutom leverera till fel adress.

Jaså.
Alla kunder är lika mycket värda hos ett seriöst företag.
Att inläggen från början sedan är klantigt formulerade är en annan sak, och undertecknad kan medge att en del svar, särskilt från undertecknad är klantigt formulerade de också.

Jag tycker inte att man ska ha bättre service för att man har köpt 1000 Macar eller om man bara köpt en.
Sen kan man kanske tycka att man kan kräva det, men det är en helt annan sak.
Alla kunder har rätt till bra service.

• Oregistrerad
  • 2003-12-28 19:51

Bortsätt från den högt uppsatta chefen i universitetsbranshen så har jag blivit bemött med en dryg attityd av personalen på Macademic vid ett flertal tillfällen. Dessutom är de ganska dyra på sin varor.
Jag är inte någon storkund precis men med deras attityd kommer jag definitivt inte bli det heller.

• Oregistrerad
  • 2003-12-28 19:57
Citat:

Jag tycker inte att man ska ha bättre service för att man har köpt 1000 Macar eller om man bara köpt en.

Tycker inte jag heller, men jag förstår att företag agerar så.

Bevaka tråden