Pismo G3 400, bra som första mac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att köpa en Pismo 400MHz med 128MB ram 10GB hårddisk och har lite funderingar kring detta då det blir min "första mac", har två till men dom är äldre än gatan och jag har nästan aldrig använt nån av dem. Om jag köper den här så köper jag även 256MB ram extra och stoppar i så det blir 384MB totalt, är det "svårt" att installera själv?, jag har bara byggt och lekt med stationära pc-datorer tidigare. Min ekonomi är ganska tight så jag kan inte köpa någon drömmaskin tyvärr så därför kikar jag på en Pismo.

Det jag vill få ut av mitt köp av en bärbar mac är främst att ha en liten smidig dator som man kan ta med sig om man ska till nån polare eller så och jag inte vill släpa med mig min pc.

Det jag vill använda mac'en till är väl mest att göra enklare vardagliga sysslor som surfa, lyssna på musik och ha några terminaler så jag kan läsa min mail sen kanske även se nån dvdfilm på tv'n.

Tror ni att datorn duger till det jag vill göra?, självklart förväntar jag mig inte någon superprestanda men i alla fall tillräckligt så att man kan använda den utan att få hjärnblödning. Detta i OS X med 384MB ram.

Går det att köra Panther på den, alltså om det kommer att fungera?
Apples requirement sida är ju inte Pismo med i listan, är det för att den kom med 64MB från början eller är det något med hårdvaran i sig?

Blevt ett ganska långt inlägg, men jag hoppas någon kan svara.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-26 14:53

Pismon är en utmärkt dator och du kommer säkert att bli nöjd (hur mycket ger du för den?). Det ska inte vara några problem att köra Panther (väl??). Jag vet att Jaguar funkar utmärkt. Du kan aldrig få för lite RAM så stoppa i så mycket som möjligt. Hur svårt det är vet jag inte då jag inte gjort det, men det finns säkert intruktioner på nätet (någon?). Lycka till!

Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
Pismon är en utmärkt dator och du kommer säkert att bli nöjd (hur mycket ger du för den?). Det ska inte vara några problem att köra Panther (väl??). Jag vet att Jaguar funkar utmärkt. Du kan aldrig få för lite RAM så stoppa i så mycket som möjligt. Hur svårt det är vet jag inte då jag inte gjort det, men det finns säkert intruktioner på nätet (någon?). Lycka till!

Tack för ditt svar,
Runt 2000-2500, jag känner han som jag eventuellt ska köpa av och får lite "kompisrabatt" + att usb portarna är döda så jag måste köpa ett pc-card med usb.

• Medlem
  • 2003-12-26 19:04

För ett halvår sedan ville folk ha drygt 10.000:- för en pismo... Runt 2000 är ju ett bra pris. Köp den. Funkar FireWire?

Jag hade en Pismo för ett år sedan. Jag var mycket nöjd med datorn under tiden jag hade den. Det var min första Mac.
Att sätta i mer minne är enkelt. Lyft på tangentbordet vilket enkelt görs med ett litet vrid på en skruv. Lyft sen på en metallucka under och tryck i minnet. Sätt tillbaka och starta.

Jag hade 10.2.6 (Jaguar) på den som sista version innan jag sålde. Det funkade väldigt bra. Kan inte tänka mig att 10.3 (Panther) ska funka sämre, snarare bättre. Jag hade 384mb och inga prestandaproblem med vardagliga sysslor. Dock är väl inte Photoshop, mm att rekommendera även om det går hjälpligt att jobba med dessa program.

För det priset du får den för är det bara att slå till direkt! Ett riktigt fynd!

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
För ett halvår sedan ville folk ha drygt 10.000:- för en pismo... Runt 2000 är ju ett bra pris. Köp den. Funkar FireWire?

Ja firewire ska fungera.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-26 21:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Lunde-
Ja firewire ska fungera.

KÖP! KÖP! KÖP!:)

Min gamla Pismo fick problem med skärmen, åkomman har smeknamnet "Pink Screen of Death". Vet inte hur vanligt det var, men jag var inte ensam om det. Kolla om skärmen har färgskiftningar eller om den är röd innan den värmts upp. Annars var det en superbra dator som OSX rullade fint på.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-27 12:21

Panther funkar t.o.m. bättre än Jaguar på vår Pismo här hemma (dock med maxat internminne...). Lättmekad dessutom - bra instruktioner finns på Apples hemsidor - jämfört med PB12-an som jag petar på nu, där man knappt vågar byta batteri

Jag vill tacka för alla svar och kan idag med ett smile på läpparna och fjärlilar i magen meddela att jag köpt och hämtat den :).

• Medlem
  • 2004-01-02 21:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
Du kan aldrig få för lite RAM

ehh...

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-02 23:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Lunde-
Jag vill tacka för alla svar och kan idag med ett smile på läpparna och fjärlilar i magen meddela att jag köpt och hämtat den :).

Kul! Hoppas att du ska bli nöjd med den.

1
Bevaka tråden