Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

<strong> eller <b>

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-26 02:23

Nu har jag en fråga som eg inte passar detta forum men det finns inget web-forum. Eller jag hittade i varje fall inget sådant.

Okej, till frågan:

Varför fungerar inte html-strängen <strong> i ie till windows? det fungerar hur bra som hällst till mac.
Och då en fråga till, kan man ändra i dreamweaver så den använder <b> istället för <strong> när man väljer bold?

Alltså.. man ska väl varken använda det ena eller det andra? Textformatering och sånt bör du göra i CSS...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-26 02:39

okej, det kanske man bör göra egentligen. men jag har inte lärt mig speciellt mycket om css än. får bli nästa projekt. tack så mycket.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-26 09:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av slarti
Nu har jag en fråga som eg inte passar detta forum men det finns inget web-forum. Eller jag hittade i varje fall inget sådant.

Okej, till frågan:

Varför fungerar inte html-strängen <strong> i ie till windows? det fungerar hur bra som hällst till mac.
Och då en fråga till, kan man ändra i dreamweaver så den använder <b> istället för <strong> när man väljer bold?

Skillnaden på <b> och <strong> är att den senare inte bara gör texten fet. Webbläsare som används av synskadade, t.ex. Lynx, läser också texten som "strong". Den synskadade får alltså reda på att du gjort texten fet.

Om du kollar noga i Dreamweavers inställningar, så hittar du en möjlighet att välja så att DW antingen använder <b> eller <strong> som default.

Men som EnglaBenny skriver: Börja kolla CSS. Det är inte bara oerhört lättare att jobba med (man lär sig ganska snabbat), ger mindre kod (=sidor laddar snabbare) och man kan ändra saker o ting enklare rakt över hela sajten.

En massa vanliga html-koder är dessutom "deprecated", dvs datummärkningen har gått ut. Istället ska man använda CSS. Det är troligen av den anledningen som IE på Windows inte visar <strong>.

EDIT: Du kan givetvis kombinera CSS med <b> eller <strong> om du vill..

  • Medlem
  • 2003-12-27 23:49

Hej Slarti,

Citat:

Nu har jag en fråga som eg inte passar detta forum men det finns inget web-forum. Eller jag hittade i varje fall inget sådant.

Det finns en nystartad svensk css-lista, sök på google.

Citat:

Varför fungerar inte html-strängen <strong> i ie till windows? det fungerar hur bra som hällst till mac.

Kan du beskriva felet? I vilken/vilka versioner av IE uppstår problemet? URL?

Citat:

Och då en fråga till, kan man ändra i dreamweaver så den använder <b> istället för <strong> när man väljer bold?

Jag skulle råda dig att låta <strong> stå kvar, den är arvingen till den numera döda taggen <b> precis som <em> har ersatt <i>. Vill du veta mer om den semantiska diskussionen kring när och varför detta skedde kan du hitta svar på http://css-discuss.incutio.com.

Vill samtidigt passa på att avråda från förslagen om att "css tar hand om utseendet" - ni menar säkert väl men missar lite poängen: VAD är det css ska formge? Att märka upp vad som ska formges är i det näårmaste oundvikligt. Att "ersätta <b> med css" blir då förledande. Jag föreslår att du använder en <strong>-tagg istället. Det är i sin tur snäppet bättre än <div class="bold"> eller nån annan "ickestrukturell" tagg. Kom ihåg tumregeln: uppmärkningskod ska märka, inte märkas - där tar css vid.

mvh
/Anton

[OT]

Ahh fick värdelns bästa idé tror jag!
Ett script som läser av webbläsare som icke stöder webbstandader och sedan skriva ut:
"You are not using an standard compatible browser please use: Mozilla". Eller något liknande.

Då behöver vi inte släppa in IE alls och kanske öka nerladdningen av Mozilla.
[/OT]

Precis som Anton säger så ska du ju använda en tag för att märka upp om något ska framhävas. Då bör du använda <strong>, speciellt om du använder css.

Det du vill göra är ju att tala om att detta ska framhävas på något sätt. Att det sedan är samma som fetstil i browserns inbyggda stylesheet betyder ju inte att stong måste vara fetstil. <b> däremot är ju bold och ska alltså inte vara något annat än fet.

HTML ska ju märka upp hur saker ska behandlas, inte hur de ska presenteras, det tar css hand om.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
[OT]

Ahh fick värdelns bästa idé tror jag!
Ett script som läser av webbläsare som icke stöder webbstandader och sedan skriva ut:
"You are not using an standard compatible browser please use: Mozilla". Eller något liknande.

Då behöver vi inte släppa in IE alls och kanske öka nerladdningen av Mozilla.
[/OT]

Jag gjorde precis det en gång men tyvärr fick det effekten att många lämmnade min sajt. Men de kanske for iväg till mozilla.org.

1
Bevaka tråden