Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera, installera om!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!
Jag hade tänkt att formatera min PB12" och installera om allt. Fick nämnligen uppdateringen till Panther i julklapp så nu tänkte jag tömma hela datorn och organisera upp den lite bättre. så jag undrar hur jag enklast och på bästa sätt formaterar min dator?

och om man kan lägga in panther från allra början?

sen hur man gör för att partionera hårddisken, har 60gig och vill ha en main hårddisken på 40gig ochg två partitioner på 10gig...

vore tacksam för svar, gärna snabbt!!

/7 jonas

ps. GOD JUL PÅ ER!! ds.

Finns nog en tjog trådar om detta redan, om du söker på "panther" och "formatera" så hittar du nog en massa.

Men jag kan ju ändå ge några snabba svar. Enklaste sättet att formatera är att starta upp från Panther-skivan och köra Skivverktyg som finns att tillgå då. Då kan du formatera, partitionera, radera, skriva över med nollor, kontrollera, reparera och allt möjligt.

Se bara till att ha bra backup på allting först, men det behöver väl knappast sägas?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Finns nog en tjog trådar om detta redan, om du söker på "panther" och "formatera" så hittar du nog en massa.

Men jag kan ju ändå ge några snabba svar. Enklaste sättet att formatera är att starta upp från Panther-skivan och köra Skivverktyg som finns att tillgå då. Då kan du formatera, partitionera, radera, skriva över med nollor, kontrollera, reparera och allt möjligt.

Se bara till att ha bra backup på allting först, men det behöver väl knappast sägas?

Okej. Så jag skall starta om datorn med Panther skivan i? eller skall jag sätta i panther skivan när datorn är igång?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-25 18:17

"Fick nämnligen uppdateringen till Panther i julklapp ..."

Fick du en ren installation eller en Upgrade? Står det "Upgrade Disc" på första skivan måste du ha system 10.2 installerat för att kunna installera Panther. För detta alternativ, starta datorn, stoppa in skivan, dubbelklicka på ikonen "Install Mac OS X", följ anvisningarna på skärmen och välj sedan alternativet som heter något i stil med "radera skivan och installera nytt" så får du ett nytt och fräscht Panther-system.

Citat:

Skrevs ursprungligen av JonasEk1
Okej. Så jag skall starta om datorn med Panther skivan i? eller skall jag sätta i panther skivan när datorn är igång?

Om du sätter i skivan när datorn är igång och startar installationen så är det första som händer att datorn omstartas från skivan av installeraren.

1
Bevaka tråden