MÅSTE man ha DVI-ansl. till TFT:n?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-25 11:09

Hallå hallå,jag undrar om digital anslutning mellan en TFT-skärm och Mac är jättestor skillnad mot en vanlig analog (D-Sub eller vad det heter)?

Jag sysslar enbart med musikproduktion och Internet.
Snabba spel och grafik-grejs sysslar jag aldrig med.

Min plan är att köpa 2st 17" TFT-skärmar till G5:an och om ni tycker att analog anslutning fungerar till det jag gör så skulle jag spara 2000-3000:- gentemot 2 digitala.

sen har jag en fråga till:

Jag är i valet och skvalet mellan Viewsonic,Samsung och Hercules (schyssta priser och kvalité).
Om ni har erfarenheter med någon av dessa skärmar eller har andra förslag så hojta gärna till......:)

Tack/David

• Medlem
  • 2003-12-25 11:31

Du behöver en DVI->VGA!

http://www.drbott.com/prod/db.lasso?code=0117-ADCV eller Apples motsvarighet som är billigare, 249 kr.

Ska du använda samma grafikkort för den andra skärmen så behöver du en ADC->DVI el ADC -> VGA, om det nu finns sådana adaptar ö h t.

Eller ett el två grafikkort med VGA- (el DVI-)utgång.

Kvalitén kan jag ej uttala mig om.

Edit: Faktafel

Senast redigerat 2003-12-25 11:52
  • Oregistrerad
  • 2003-12-25 11:40

Kvaliteten är inte märkbar mellan VGA och DVI, möjligtvis mätbar. Fördelen med DVI är att alla pixlar är "färdiga" i skärmkortet och att du då inte behöver ställa in skärmen. VGA-anslutningen är analog och kräver inställning av fasförskjutning, frekvens och placering för att visa rätt. Vanligtvis finns en alldeles utmärkt autoinställning som tar hand om detta.

I ditt fall tycker jag att den lägre kostnaden för VGA är motiverad.

• Oregistrerad
  • 2003-12-25 12:17

Ok,tackar så mycket för hjälpen Jas och Schuckert.
Det blir analogt.

Ingen som har lust att rekommendera en bra och relativt billig 17" TFT?

• Medlem
  • 2003-12-25 12:27

Tänk på hälsorisken med CRT-skärmar!

Det är betydligt mindre elektromagnetiska fält runt en TFT. Själv får jag lätt migrän av CRT.

Priser: www.kelkoo.se och www.pricerunner.se

15" TFT, för ca 3000 kr, motsvarar ungefär 17" CRT i bildyta.

Men det BLIR skillnad mellan analog och digital insignal till datorn. Jag har själv jämfört kvaliten på en Hitachi 17" TFT-skärm kopplat mot ett Geforce FX5200 grafikkort, med både analog och DVI. Med den analoga ingången så blev texten lite mjukare.
Sen beror det ju på hur mycket man störs av det. Men jag som mest använder datorn för att skriva in text (programmering) stördes av det. Jag skulle rekommendera att du jämför själv, det är det absolut bästa sättet att se om du gör rätt som sparar in på DVI-ingången.

• Medlem
  • 2003-12-28 01:31

Jag har aldrig sett att det skulle bli oskarpt med analogt, men däremot är det små störningar. "Flammor" som går som ränder över skärmen. Ärligt talat så stör det inte mig alls, och jag är ändå väldigt kräsen.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-28 01:57

Den digitala signalen är väl teoretiskt sett mindre känslig för störningar än den analoga dessutom?

• Medlem
  • 2003-12-28 02:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Den digitala signalen är väl teoretiskt sett mindre känslig för störningar än den analoga dessutom?

Beror nog på om det är analoga, eller digitala störningar. Om man köper en riktigt fet, avskärmad sladd så funkar nog det analoga systemet lika bra. Fast det är rätt dyrt...

• Medlem
  • 2003-12-28 05:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av KristerG
Men det BLIR skillnad mellan analog och digital insignal till datorn. Jag har själv jämfört kvaliten på en Hitachi 17" TFT-skärm kopplat mot ett Geforce FX5200 grafikkort, med både analog och DVI. Med den analoga ingången så blev texten lite mjukare.

Frågeställaren hade väl tänkt sig CRT-skärmar!

En jämförelse mellan CRT och TFT vore kanske mer intressant.

• Oregistrerad
  • 2003-12-28 09:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
Frågeställaren hade väl tänkt sig CRT-skärmar!

En jämförelse mellan CRT och TFT vore kanske mer intressant.

Nej,jag är ute efter TFT-skärmar.
Om man säger så här,min ibook tycker jag om och den har väl digital ansl. inne i sig själv?
Men,om man kan få likadan kvalité med analog ansl. på en TFT så skaffar jag ju hellre det med tanke på hur mycket billigare en TFT med analog ansl. är.

Men jag ska nog lugna mig med ett TFT-inköp (G5:an tvärdog igår )
Ibooken rullar fint dock (peppar peppar) så jag har NÅGONTING att leka med tills G5:an är fixad.

• Oregistrerad
  • 2003-12-28 10:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av KristerG
Sen beror det ju på hur mycket man störs av det. Men jag som mest använder datorn för att skriva in text (programmering) stördes av det. Jag skulle rekommendera att du jämför själv, det är det absolut bästa sättet att se om du gör rätt som sparar in på DVI-ingången.

Då har du en rejält felinställd skärm. Fel upplösning, fel fas?

Angående kvalitet på analog respektive digital skärm och kabellängd; en analog skärm (VGA) får gradvis sämre signal med bilddubblering och spöksignaler vid rejäla längder (>20m). Man kan avhjälpa detta med en VGA>RGB>VGA-anslutning för att få en balanserad skärmning. Detta brukar fungera upp till 50m. En digital skärm ger fullgod bild så länge signalen orkar igenom. När man så överskrider den praktiska maxlängden på kabeln stendör skärmbilden direkt. När detta inträffar beror på allt från strömstyrka i grafikkortet, yttre störkällor, kvalitet på kabeln osv.
Vi säljer professionella videoredigeringssystem där man uteslutande vill ha långt avstånd mellan skärm och dator. DVI/ADC har faktiskt sänkt ribban något vad gäller kvalitet på kablar, men man har samtidigt ingen "reserv" att ta till på kabellängden.

• Medlem
  • 2003-12-28 11:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Vi säljer professionella videoredigeringssystem där man uteslutande vill ha långt avstånd mellan skärm och dator. DVI/ADC har faktiskt sänkt ribban något vad gäller kvalitet på kablar, men man har samtidigt ingen "reserv" att ta till på kabellängden.

Det finns en aktiv ADC förlängningskabel som kan seriekopplas i längder upp till 20 m. Se www.drbott.com

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Då har du en rejält felinställd skärm. Fel upplösning, fel fas?

Angående kvalitet på analog respektive digital skärm och kabellängd; en analog skärm (VGA) får gradvis sämre signal med bilddubblering och spöksignaler vid rejäla längder (>20m). Man kan avhjälpa detta med en VGA>RGB>VGA-anslutning för att få en balanserad skärmning. Detta brukar fungera upp till 50m. En digital skärm ger fullgod bild så länge signalen orkar igenom. När man så överskrider den praktiska maxlängden på kabeln stendör skärmbilden direkt. När detta inträffar beror på allt från strömstyrka i grafikkortet, yttre störkällor, kvalitet på kabeln osv.

Fel Upplösning??? Nu talar vi om en TFT-skärm, och såååå stor skillnad var det inte. Kör man TFT-skärmen i fel upplösning så blir ju bildkvaliten närmast katastrofal. Möjligen så är det så att grafikkortet gav ut en dålig analog signal. Det kan ju skilja mellan olika grafikkort. På min förra skärm körde jag 2 datorer kopplade mot samma skärm. Jag växlade mellan ingångarna med en knapptryckning. Det var en märkbar skillnad mellan bildkvaliten på de olika grafikkorten. Trots att det grafikkort som gav sämst bild hade en bättre kabel. Men som jag sa förut, det allra bästa är ju att testa själv, och se om man upplever någon skillnad. Det är säkert så att olika bildskärmar hanterar den analoga signalen olika bra.

Här kan man läsa lite om problemen med analog inkoppling av bildskärm:

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1785&p=5

Här är ett utdrag ur testen:

"As we can see from our benchmark, streaking on the analog connection proved very problematic. Just by reading white text on a black background, we saw waves inside the text similar to fine Moiré. If you plan on buying this monitor, we highly encourage the use of a DVI connection. We have stressed with several other reviews that analog just does not cut it for LCD's, and it is really a shame that 15-pin analog connections persist even today. If you have not seen our other complaints about the Digital to Analog back to Digital process before, please refer to the Daewoo L700C review we did several months ago."

• Oregistrerad
  • 2003-12-28 20:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
Det finns en aktiv ADC förlängningskabel som kan seriekopplas i längder upp till 20 m. Se www.drbott.com

Den är trevlig och fungerar finfint

1
Bevaka tråden